عضو شورای شهر بندرعباس به اهمیت ایجاد سازمان سواحل پرداخت؛

حکمرانیِ بی‌ساختار ساحلی



عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: در موضوع حکمرانی شهرهای ساحلی خیلی ضعف داریم و خواسته‌مان از منتخبین مردم هرمزگان در مجلس دوازدهم شورای اسلامی پیگیری ایجاد سازمان سواحل است.
  
«سید محمدرضا موسوی»، افزود: ۱۴ سازمان ذیل وزارت کشور فعال هستند اما هیچ سازمانی تحت عنوان سازمان مدیریت یا توسعه سواحل نداریم. این درحالی است که فقط در استان هرمزگان از ۵۰ شهر موجود، قریب به نیمی شهرهای ساحلی هستند. در کشور نیز بالغ بر ۲۳۰ شهر ساحلی داریم که حکمرانی ساحلی و اعتبارات ملی برای اینها دیده نشده است.
وی با بیان اینکه خلا وجود حکمرانی ساحلی و سازمان سواحل موجب شده بسیاری از نیازهای شهرهای ساحل نادیده گرفته شود، گفت: عدم تشکیل و ایجاد سازمان سواحل نخستین و گام ابتدایی است که باید انجام شود. وقتی سازمان وجود ندارد به تبع آن یعنی مجمع مرکزی نداریم و چالش‌ها و مسائل در سطح ملی مطرح نمی‌شود که پشتیبانی قابل قبولی دریافت کند.عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس اضافه کرد: این مهم باید جدا از بررسی در قالب برنامه هفتم جای ویژه‌ای به خودش اختصاص دهد که نیازمند مطالبه‌گری و پیگیری نمایندگان هرمزگان است. هرمزگان قریب به هزار کیلومتر نوار ساحلی دارد و ایران جز کشورهایی است که بخش عمده‌ی مرزهایش، مرزهای ساحلی است. لذا تصمیم‌گیری مدیریت واحده در حوزه مدیریت ساحل هم می‌تواند به درآمدزایی شهرداری‌ها کمک کند و در بهبود کیفیت زندگی مردم اثرگذار باشد.
موسوی با بیان اینکه در جزایر استان چنین مشکلی نداریم، عنوان کرد: در جزایر چون مناطق آزاد به صورت متمرکز تصمیم گیری می‌کنند، همین باعث شده سطح موضوعات تفریحی، اجتماعی و سرمایه گذاری در شرایط بهتری باشد.
وی در بخش دیگری اظهار کرد: در بعضی از موضوعات بازآفرینی‌شهری می‌توانیم از طریق افزایش تراکم، پروژه‌ها را انجام دهیم. موضوع بلند مرتبه‌سازی در بندرعباس اگر دنبال شود می‌تواند کمک کننده باشد چرا که در بسیاری از بازگشایی‌ها، تجمیع اراضی را می‌توانیم دنبال کنیم. بزرگ‌ترین معضل در بافت‌های قدیمی بازگشایی معبر است. بازگشایی معبر و اجرای آن هزینه‌بر و سخت است اما وقتی بلندمرتبه‌سازی و درجاسازی شکل بگیرد آـن هم با نمای ساحلی که بخش عمده‌ای از بافت فرسوده ما در نوار ساحل است می‌توانیم فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهری را خیلی خوب آغاز کنیم.
سخنگوی عضو شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه این اقدام به نفع ساکنین و اهالی بافت‌های است، افزود: این طرح در شمال کشور اجرا شده است. در شهر کوچکی مثل سرخ‌رود مجوز ساخت و ساز در نزدیکی‌های نوار ساحلی تا ۲۳-24 طبقه داده می‌شود.
وی از منتخبین مجلس درخواست کرد که این موضوع را در مرکز پیگیری و چانه‌زنی کنند و در ادامه گفت: اگر این مهم در بندرعباس اجرا شود اتفاقات خوبی را در بافت فرسوده شهر شاهد خواهیم بود.
موسوی با تاکید بر اینکه صنایع باید به مسائل و چالش‌های بزرگ و مهم شهر بپردازند و لازم است شکل پشتیبانی صنایع تغییر کند، اظهار کرد: نباید فعالیت صنابع را به مشارکت اجتماعی تقلیل دهیم. «مشارکت اجتماعی»، لفظ غلطی است. صنایع از تمامی زیرساخت‌های شهر بندرعباس استفاده می‌کنند؛ آب، برق، امکان اسکان و به نوعی ماهیت اتلاقی به شهر دارند.
عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: اگر پشتیبانی صنایع در موضوعات با عددهای جزئی تغییر کند و به جای آن بشود سرفصل‌های اجرایی توسعه، تغییر و تحول در شهر ملموس خواهد بود مثلا صنایع برای حل مشکلات زیر ساختی حوزه حمل و نقل شهری اقدام کنند یا برای بهسازی فضاهای تفریحی؛ کاری که گل گوهر در سیرجان به صورت خاص دنبال کرده است.
وی با بیان اینکه با این روش ضریب خدمات‌رسانی به شهر افزایش می‌یابد و رضایت بیشتری را در شهروندان به دنبال خواهد داشت، گفت: امیدواریم منتخبین مردم در مجلس شورای اسلامی این سه موضع مهم شهر بندرعباس پیگیری و به سرانجام مطلوبی برسانند.

      

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها