لوح ثبت جهانی افطار در شهرهای هرمزگان رونمایی می‌شود



مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر هرمزگان گفت: لوح ثبت جهانی افطار در شهرهای بندرعباس، بستک، بندرلنگه و بندرکنگ رونمایی می‌شود.

 

به گزارش صبح ساحل، محمد محسنی اظهار کرد: با توجه به اینکه سال گذشته مراسم افطار به ثبت جهانی رسیده، مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی افطار در شهرهای بندرعباس، بستک، بندرلنگه و بندرکنگ انجام می‌شود.
وی افزود: برگزاری مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی افطار باهدف توجه به این رویداد دینی، مذهبی جهان اسلام و هم توجه به فریضه دینی روزه و روزه‌داران انجام می‌شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر هرمزگان با اشاره به اینکه در راستای تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن رویکرد پذیرایی و میزبانی این استان بر پایه مسائل دینی، باورها و اعتقادات است، اظهار کرد: خوشبختانه در استان هرمزگان با توجه به باورهای خاصی که دارند نگاه ویژه‌ای به این موضوع می‌شود.
محسنی تأکید کرد: بر همین اساس در بقاع، امامزاده‌ها، اماکن مذهبی و اماکن گردشگری سفره افطاری برای مسافران و گردشگران برپا می‌شود.

دوشنبه ۶ فروردین ماه، مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی افطار در شهر بستک برگزار می‌شود.

 

ثبت جهانی «افطار»

گفتنی است که آذرماه سال گذشته، پرونده «افطار و سنت‌های فرهنگی ـ اجتماعی آن» به عنوان بیست و سومین عنصر میراث فرهنگی ناملموس ایران که در پرونده‌ای بین المللی و مشترک با کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و ازبکستان در هجدهمین جلسه کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که در شهر کاسان، جمهوری بوتسوانا برگزار شد، در فهرست جهانی یونسکو قرار گرفت.

ایران پروند افطار را به همراه هنر تذهیب بهار سال ۱۴۰۱ برای بررسی در این دور از کمیته میراث ناملموس یونسکو فرستاده بود. این آیین و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی وابسته به آن با شماره ۲۵۵۱ در تاریخ ۲۸ دی ۱۴۰۰ ثبت ملی شده است.

در معرفی پرونده افطار آمده است: در همه کشورهایی که در این پرونده عضو هستند، افطار توسط افرادی از هر گروه سنی، جنسیتی، متعلق به پیشینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و آموزشی که اسلام را به عنوان دین خود می‌شناسند و این عنصر را به عنوان دین خود می‌شناسند، اجرا و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. افطار در واقع بخش جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و هویت آنهاست، چه آنهایی که روزه می‌گیرند و چه افرادی که روزه نمی‌گیرند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها