عضو هیئت مدیره شرکت فراز فناوران قشم اهداف این شرکت را تشریح کرد؛

قشم عرضه‌کننده غذای دریایی ارزان و با کیفیت


نویسنده: صبح ساحل

شرکت فراز فناوران قشم از سال 1401 درزمینهٔ خشک و نمک‌سود کردن ماهی، میگو و خرچنگ، بسته‌بندی و صادرات آن‌ها فعالیت خود را در جزیره قشم آغاز کرد. فراز فناوران از شرکت‌های تولیدی فعال در سازمان منطقه آزاد قشم است که توانسته مقاصد صادراتی را نیز در این بخش تقویت کند. این شرکت یکی از محورهای صادرات شیلاتی جزیره است که در کشورهای بنگلادش، سریلانکا، هند و چین بازار اختصاصی دارد. پیرامون فعالیت‌های این شرکت با «حمید حجت پناه»، عضو هیئت‌مدیره شرکت فراز فناوران قشم گفت‌وگو کرده‌ایم.
  
درباره فعالیتی که اینجا انجام می‌شود، توضیح دهید؟
بنیان کارکرد شرکت، فعالیت شیلاتی یعنی بسته‌بندی و صادرات آبزیان است و حدود 25 کارگر مشغول هستند. البته در فصول مختلف تعداد نفرات متفاوت است. به‌عنوان‌مثال بخشی از فعالیت ما به بسته‌بندی میگو پرورشی مربوط می‌شود که در آن زمان تا 60 نفر نیز نیرو کارداریم. هم‌زمان چند فعالیت را در سالن‌های مجزا انجام می‌دهیم و با تفکیک سالن‌ها به‌صورت هم‌زمان ماهی و میگو را بسته‌بندی می‌کنیم.
فعالیت شیلاتی شرکت فراز فناوران در جنوب کشور از سال 90 در چابهار آغاز شد اما در هرمزگان و جزیره قشم از سال 97 آغاز به کارکردیم. ابتدا یک سردخانه کوچک اجاره و فعالیت خود را آغاز کردیم و کم‌کم کار را گسترش دادیم. در حال حاضر صادرات ماهی خشک انجام می‌دهیم. اینجا ماهی خشک به دو روش صنعتی و سنتی تولید می‌شود که روش صنعتی حدود دو سال می‌شود که قوت گرفته است.
  
 فرآیند کار به چه صورت است؟
یکی از موضوعات مهم در فعالیت‌های اقتصادی تکمیل زنجیره و کار کردن زنجیره به‌صورت هم‌زمان است؛ زیرا اگر یکی از حلقه‌ها نباشد فعالیت به مسئله برمی‌خورد. پروسه کار ما از دریا آغاز می‌شود. ابتدا توسط قایق‌های مخصوص شرکت صید انجام می‌شود و بلافاصله پس از صید فرآیند نگهداری ماهی به‌صورت خاص صورت می‌گیرد. ماهی که صید می‌شود از دسته فانوس ماهیان بانام محلی ماهی متوتا و نام بین‌المللی {Anchovy Fish} آنچوی ماهی است. گونه‌ای ماهی که بسیار حساس است و باید به روشی صید و در لحظات ابتدایی، نگهداری شود که ماهی خمیر نشود و از بین نرود. پس‌ازآن ماشین‌های یخچال دار صید روز را برای انجام فرآیند و بسته‌بندی به کارگاه می‌آورند. بسته به سفارش مشتری فرآیند پخت را بر روی محصول انجام می‌دهیم. برخی مشتریان ماهی را پخت شده و برخی معمولی می‌خواهند. بعد از پروسه پخت در دستگاه‌های خشک‌کن، خشک می‌شوند و بسته‌بندی انجام و وارد فرآیند صادرات می‌شود. این پروسه مربوط به ماهی خشک یا ماهی پخته‌شده است. ما محصولات دیگری هم داریم. مثل ماهی، خرچنگ و میگو منجمد که بسته‌بندی و روش نگهداری هر محصول پروسه خاص خودش را دارد. درواقع ماهی، خرچنگ و میگو منجمد از دیگر محصولات ما است.
  
 محصول نهایی را به چه کشورهایی صادرات می‌کنید؟
بنگلادش، سریلانکا، هند و چین عمده مشتری‌ ما هستند. با راه‌اندازی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت مقاصد و بازارهای صادراتی ما نیز افزایش خواهد یافت.
  
 از چالش‌های کاریتان بگویید.
متأسفانه هیچ نظارتی بر صید نیست و بارها این معضل را در جلسات مختلف گفته‌ایم. اگر می‌خواهیم اقتصاد دریا محور به‌صورت پایدار داشته باشیم در وهله اول باید زیستگاه‌ها و منابع صید را حفظ کنیم. در حال حاضر ما معضل ترال محلی راداریم. تعداد نامحدودی قایق این کار را انجام می‌دهند که ضررشان از ترال کشتی‌ها بیشتر است چون تعداد این قایق‌ها بیشتر است لذا اگر می‌خواهیم صادرات محور باشیم باید با تصمیمات و مدیریت کارشناسی پیش برویم.
  
 شرکت چه چشم‌انداز کاری را دنبال می‎کند؟
ایجاد دو سوله جدید مخصوص دستگاه‌های خشک‌کن در برنامه‌های آتی شرکت قرار دارد. یک سوله نیز برای خط تولید جدید راه‌اندازی خواهیم کرد. هدف نهایی ما نیز این است که تمام مردم ایران باقیمت مناسب غذای دریای باکیفیت دریافت کنند. از همین رو قصد داریم سطح کار را تا جایی گسترش دهیم که غذای دریایی را به‌صورت نیمه آماده بسته‌بندی و در کشور پخش‌کنیم.
 از دیدگاه شما جهش اقتصاد جزیره قشم در مباحث شیلاتی به چه چیز نیاز دارد؟
مدیریت. اینکه الآن اقتصاد جزیره تکان خورده و تغییر کرده دلیل دارد و دوران رکود جزیره نیز دلایل خاص خود را داشت. به بیانی دقیق‌تر یکی از معضلات بزرگ جزیره حاکمیت دوگانه است و نیاز است مسئولان به این موضوع رسیدگی کنند. لازمه رشد اقتصاد جزیره، حل این چالش است.
  
  
  
 در بحث مسئولیت‌های اجتماعی چه فعالیت‌هایی داشتید؟
یکی از مباحثی که از دیدگاه ما باید بیشتر به آن توجه کرد بحث ورزش و نشاط جامعه است. شرکت فراز فناوران قشم با این چشم‌انداز اغلب فعالیت‌های خود در بحث مسئولیت‌های اجتماعی را درزمینهٔ حمایت از ورزش و ورزشکاران انجام می‌دهد و در حال حاضر حامی یکی از تیم‌های بانوان ورزشی در جزیره قشم است که توانستند موفقیت‌های خوبی نیز کسب کنند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها