امام جمعه اهل سنت سیریک از راه‌اندازی آب شیرین‌کن اصفهان و منفعت آن برای عده‌ای خاص گلایه کرد

شیرین‌کاری برای آقازاده‌ها؟



ناتوانی مسئولان هرمزگان در اقناع مردم سیریک در خصوص اجرای پروژه آب‌شیرین‌کن 2 میلیون مترمکعبی اصفهان، به تریبون نماز جمعه این شهرستان رسید. نزدیک به 9 ماه است که اهالی سیریک نسبت به جانمایی این آب‌شیرین‌کن معترض‌اند اما گلایه‌ آن‌ها راه به‌جایی نبرده است. درحالی‌که هم شیلات هرمزگان و هم عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در خصوص تبعات سنگین ایجاد این آب‌شیرین‌کن در این محدوده حساس دریایی هشدار داده‌اند اما نمایندگان عالی دولت در هرمزگان در خصوص این مطالبه واکنش رسمی نداشته‌اند تا اهالی این کنش را «بی‌عملی» یا «تعلل» آن‌ها تلقی کنند.
  
امام‌جمعه اهل سنت شهرستان سیریک در تریبون نماز جمعه این هفته ضمن بیان ناتوانی مسئولان هرمزگانی در حل این موضوع خطاب به رئیس‌جمهور درخواست کرد:«جناب آقای رئیس‌جمهور؛ آقای رئیسی، مسئولین ما در استان نمی‌توانند این مشکل را حل کنند. شما این مشکل را حل کنید». چندین هفته می‌شود که مسجد، محل اعتراض اهالی سه روستای زیارت، بنداران و کناردان به پروژه آب‌شیرین‌کن اصفهان شده است. به‌قرار این هفته {جمعه 14 اردی‌بهشت ماه} اهالی در مسجد روستای زیارت و شهرستان سیریک به‌طور هم‌زمان جمع شدند تا تریبون نماز جمعه روستا، صدای گلایه‌شان را به گوش مسئولان برساند. به میان مردم رفتیم؛ نگرانی‌شان این است که «برداشت حجم زیاد آب از دریا، به همراه آبزیانی که به درون فیلتر آب‌شیرین‌کن کشیده می‌شوند به‌علاوه پساب نهایی این آب‌شیرین‌کن که شوری‌اش چند برابر شوری دریا است به اکوسیستم دریایی آن منطقه آسیب زند»؛ صیادان سیریکی نگران‌اند به دریا بروند و با تور خالی برگردند.
  

وجود اراده‌ای تحمیلی از بیرونِ استان؟

به‌رسم امانت‌داری، «شیخ ابراهیم اسماعیلی»، امام‌جمعه اهل سنت شهرستان سیریک صدای اعتراض اهالی و نماینده مطالبه آن‌ها از تریبون نماز جمعه می‌شود. «انتقال آب دریا از محدوده کناردان، بنداران و زیارت به اصفهان یک تصمیم غیر کارشناسی و بدون بررسی آینده و پس‌لرزه‌های آن است». امام‌جمعه سیریک در بخشی از سخنان خود در این رابطه گفت:«ضرر این تصمیم به مردم منطقه سیریک، کناردان؛ بنداران، زیارت و استان هرمزگان است و نفعش می‌رسد به آقازاده‌هایی که کارخانه و شرکت در اصفهان زده‌اند». شیخ ابراهیم اسماعیلی با تأکید بر اینکه قانون اساسی می‌گوید ما همه ایرانی درجه‌یک هستیم، اشاره کرد:«برای ایجاد این آب‌شیرین‌کن رابطه بر ضابطه سبقت‌گرفته است». امام‌جمعه سیریک از رئیس‌جمهور درخواست کرد:«جناب آقای رئیس‌جمهور، مسئولین ما در استان نمی‌توانند این مشکل را حل کنند شما این مشکل را حل کنید. ضرر این پروژه از نفعش بیشتر است». برداشت اهالی از سکوت مسئولان استانی این است که اراده یا فشاری خارج از استان برای اجرای پروژه وجود دارد؛ اینکه ابتدا پروژه 260 هکتار بوده و سپس با اعتراض اهالی به 100 هکتار تقلیل یافته و از طرف دیگر ازنظر مردم 100 هکتار نیز صرفاً برای اجرای پروژه آب‌شیرین‌کن متراژ زیادی است به وجود اراده‌ای تحمیلی از بیرونِ استان و اجرای طرح‌های آلاینده دیگر در این منطقه دامن زده است؛ البته با توجه به عدم شفاف‌سازی در خصوص اجرای پروژه مذکور، طرح این‌گونه موارد از سوی مردم طبیعی است. 
  

ما را قربانی نکنید؛ توسعه پیشکش خودتان 

  
در جوار مسجد روستای زیارت بزرگ توقف کردیم. جمعیت نمازگزار حضور پررنگ و چشم‌گیری داشتند؛ از تعداد پارک و ترافیک خودروها نیز به‌راحتی قابل‌رؤیت است. در روستا همه می‌دانند که قرار است در نماز جمعه بار دیگر مطالبه خود مطرح کنند. امام‌جمعه اهل سنت روستای زیارت بزرگ شهرستان سیریک نیز به‌رسم وفاداری به عهدی که با روستاییان بسته است؛ دغدغه‌ آن‌ها را عنوان می‌کند. 
«شیخ محمد گلزاری»، با اشاره به اینکه مردم چند روستای سیریک امروز در این مسجد جمع شدند که پیامی رساتر داشته باشند، گفت:«اگر قرار است مشکلی از مردمان دیگری حل کنیم نباید مردمانی که ساکن اینجا هستند را قربانی کنیم. به بهانه‌ی رساندن آب به عزیزان، برادران و خواهران ما در اصفهان، قرار نیست مردمان این خطه را نابود کنیم؛ فضای زیست آن‌ها را تحت شعاع قرار دهید و باعث بدبختی و هلاکت مردم این منطقه شوید».
 امام‌جمعه روستای زیارت بزرگ اضافه کرد:«آب‌شیرین‌کن اصفهان در دل سواحل کم‌عمق سیریک، هم صید و صیادی را تحت شعاع قرار می‌دهد و هم باعث نابودی بحث اشتغال {اشاره به تعطیلی سایت‌های پرورش میگو و ماهی در منطقه در صورت اجرای پروژه} می‌شود. شیخ محمد گلزاری در ادامه به بررسی و تحقیقات علمی در خصوص تبعات ایجاد آب‌شیرین‌کن در مناطق حساس دریایی اشاره کرد گفت:«گاهی برخی مسئولین میان رده‌ای اقداماتی انجام می‌دهند که برخلاف منویات مقامات اول نظام است. وقتی مقام معظم رهبری برای سواحل مکران توسعه می‌خواهند قصد کمک به آبادانی و توسعه همه‌جانبه مردم این خط است اما مسئول یک رده پایین‌تر شاید بیاید این شعار را دستاویز قرار دهد». امام‌جمعه روستای زیارت در پایان اظهار کرد:«خاک ما را نابود نکنید. محیط‌زیست ما را نابود نکنید. 
دریای ما را نابود نکنید؛ توسعه‌ای که در ذهن استاندار {اصفهان} است پیشکش خودتان، مثل امتیازاتی که تاکنون نگه داشتید».
  

 ازدیاد عجیب آب‌شیرین‌کن‌ها

صیادان سیریکی نخستین معترضانِ ایجاد آب‌شیرین‌کن اصفهان هستند. آن‌ها می‌گویند در اطراف آب‌شیرین‌کنی که برای تأمین آب شهرستان سیریک ایجادشده هیچ ماهی و میگویی برای صید وجود ندارد؛ حال اگر آب‌شیرین‌کنی با این ظرفیت در منطقه ایجاد شود، دریا خالی می‌شود به‌علاوه اینکه قرار است حداقل سه آب‌شیرین‌کن دیگر برای نیروگاه اتمی در این منطقه احداث شود. یکی از نمایندگان صیادان می‌گوید:«25 سال است صیادی می‌کنم. 
این محدوده محل تخم‌ریزی موجودات دریایی، شامل شیر ماهی، میگو، حلوا سفید، حلوا سیاه است. همان‌طور که کارشناسان می‌گویند اگر آب شیرین اینجا احداث شود باید تا شعاع 5 کیلومتری لوله‌های آن، تمام آبزیان دریا را بکشند تا آب برداشت کنند و این یعنی هیچی از دریا برایمان باقی نمی‌ماند».  اعضای شورای روستاهای بنداران و زیارت اجرای پروژه را مانعی برای توسعه روستاها و یکی از دیگر از دلایل مخالفت خود می‌دانند. «اسماعیل نمردی»، عضو شورای روستای بنداران در این رابطه اظهار کرد:«جانمایی این آب‌شیرین‌کن حدفاصل روستای بنداران و زیارت است؛ این فاصله طبق کروکی که انجام‌شده حدود 260 هکتار است و ما برای پیشرفت روستاها به این فضا نیاز داریم. محدوده پیشروی و توسعه روستا به این سمت است».
 

 بی‌توجهی به اهمیت اقناع‌سازی

جلب رضایت بومیان منطقه درخصوص اجرای یک طرح از ابعاد مهم اجرای پروژه‌ها است؛ موضوعی که در هرمزگان به آن توجه نمی‌شود. جامعه محلی حق دارد بداند تغییر در این ابعاد در محل زندگیشان چه سود و منفعتی برایشان دارد؛ رئیس دادگستری هرمزگان در پاسخ به سوال خبرنگار صبح ساحل در رابطه این مطالبه‌گری اظهار کرده است که «هر کاری بخواهیم انجام دهیم عده‌ای معترض هستند و متاسفانه این حرکت دارد به خرده فرهنگ تبدیل می‌شود.  این موضوع به یکی از چالش‌های حوزه سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.
 اگر مجری مجوزهای لازم را دارد دیگر اظهار نظر قاضی، خبرنگار و مردم بومی، در این رابطه تخصصی نیست». بنابر پیگیری‌های صبح ساحل از سازمان محیط زیست کشور، این سازمان نیز اشاره‌ای به تبعات اجرای پروژه آب شیرین کن اصفهان نداشته است لذا انتظار می‌رود استانداری هرمزگان با توجه به دغدغه مردم، ابعاد  مختلف اجرای پروژه  مذکور را شفاف‌سازی کند. 
    
نامه شیلات هرمزگان به استانداری در خصوص تبعات ایجاد پروژه:
    
  نامه شیلات هرمزگان به استانداری
نامه شیلات هرمزگان به استانداری هرمزگان
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها