قبوض برق‌نجومی در استان‌ها و ارزان در هرمزگان؛

آوانس برقی در وانفسای تابستان


نویسنده: مریم دهقان

در طول چند سال اخیر و با شروع فصل گرم در کشور، احتمال قطعی برق بسیار بالا رفته است. این اتفاق باعث ایجاد نارضایتی در کشور شده است و امسال که هنوز ماه‌های گرم زیادی پیش رو است؛ احتمال قطع برق خانگی به دلیل فشاری که کولرهای گازی به شبکه توزیع برق کشور وارد می‌کند؛ دور از ذهن نیست. همان‌طور که می‌دانید هرمزگان در دسته مناطق گرمسیر یک قرار دارد و از اول فروردین تا پایان آذر ماه سقف مجاز مصرف خانگی در آن سه هزار کیلو وات ساعت است. اما نکته عجیب ماجرا آنجاست که سال گذشته هرمزگان در رده استان‌های با بیشترین میزان مصرف برق و عدم رعایت سقف الگوی مصرف قرار گرفت. با این حال با تمهیداتی که مسئولین برای محاسبه قبض برق در این استان اندیشیده‌اند؛ باعث شده است تا مشترکین برق با قبض برق‌های نجومی مواجه نباشند. این در حالی است که یک مشترک برق با همین میزان مصرف در استانی دیگر، می‌بایست چندین میلیون تومان برای قبض برق خود پرداخت نماید.
   
  
آوانس برقی در وانفسای تابستان
 
  
۲۲ میلیون از ۳۲ مشترک برق خانگی کشور در مناطق عادی قرار دارند که این مناطق عموما مرکز و شمال کشور مانند تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کردستان و کرمانشاه را شامل می‌شوند. در منطقه گرم یک که حوزه جنوب کشور از قبیل خوزستان، بوشهر، هرمزگان، بخشی از سیستان و بلوچستان، بخشی از کرمان جنوب و بخشی از فارس جنوب را شامل می‌شود؛ چهار میلیون مشترک وجود دارد.  منطقه گرم دو در سراسر کشور پراکنده بوده و ۱۶۰ هزار مشترک را در خود جای داده است. در منطقه گرم سه که منطقه کویری مرکز کشور را از جمله قم، بخشی از کاشان و یزد را شامل می‌شود؛ یک میلیون مشترک برق وجود دارد. در منطقه گرم چهار که حوزه مرطوب و نیمه معتدل را به خود اختصاص می‌دهد و نیمه شمالی کشور را اعم از گلستان، مازندران، گیلان و ... را شامل می‌شود پنج میلیون مشترک برق وجود دارد. 
    
آوانس برقــی در وانفسـای تابستان
  
  

 فرهنگ صرفه‌جویی با وجود ارزان بودن برق در هرمزگان

 
هرمزگان در دسته مناطق گرمسیری یک قرار دارد و مشترکین برق در آن از اول فروردین تا پایان آذر ماه مجازند که ماهانه سه هزار کیلو وات ساعت برق مصرف کنند. همین موضوع باعث شده است؛ چهل درصد مصرف برق کشور تنها در مناطق گرمسیری یک، مصرف شود. اما باید توجه داشت که چنانچه میزان مصرف برق ماهانه مشترکی در این مناطق گرمسیری از سه هزار کیلو وات بیشتر شود؛ موجب افزایش پلکانی تعرفه برق مصرفی می‌شود. یعنی وقتی که مشترک برق در پله‌های بیش از الگو قرار می‌گیرد و مثلا سه برابر بیشتر مصرف می‌کند؛ بایستی هشت برابر بیشتر هزینه برق پرداخت کند. بنابراین مصرف ٣ برابر و افزایش نرخ ٨ برابری سبب افزایش ٢٤ برابر قبض برق مشترکانی که بیش از حد مجاز از کولر‌گازی استفاده می‌کنند؛ خواهد شد. اما با تمهیداتی که برای محاسبه قبض برق مشترکین استان هرمزگان اندیشیده شده است؛ قبض برق برای یک مشترکی که از سه کولرگازی استفاده می‌کند در بازه قیمتی صد تا دویست هزار تومان خواهد بود. در‌حالی که یک مشترک برق در نقطه دیگری از کشور با همین میزان برق می‌بایست بیش از دو میلیون تومان برای قبض برق خود پرداخت کند.
  
آوانس برقی در وانفسای تابستان
    

تصویب‌نامه درخصوص طبقه‌بندی مناطق گرم و مرطوب، مدت و دوره‌ زمانی آن

‎‎‎شهرهای تحت پوشش گرمسیر (۱) و ‎‎‎کلیه شهرهای استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان و شهرستانهای چابهار و کنارک  از ‎‎‎اول فروردین تا پایان آذر.
 طبق محاسبات گروه اقتصادی صبح ساحل همان‌طور که گفته شد؛ این قبض برق شامل حال مشترکینی که تنها از دو و یا سه کولرگازی با مصرف پایین استفاده می‌کنند؛ نمی‌شود چراکه یک کولر‌گازی به‌طور متوسط 2300 وات در هر ساعت توان مصرف برق دارد و چنانچه مشترکی 16 ساعت در روز کولر را روشن نگه‌دارد؛ 960 کیلو وات ساعت به‌طور ماهانه برق مصرف می‌کند و از آنجایی که قبض گاز به‌صورت دوماهه صادر می‌شود؛ کل مصرف برق هر کولر 1920 کیلو وات ساعت خواهد شد که اگر وسایل وسایل برقی منزل را نیز به آن اضافه کنیم؛ باز هم از الگوی مصرف فراتر نمی‌رود اما از آنجایی که کولرهای گازی به‌صورت نقطه‌ای خنک می‌کنند؛ در خانه‌های با متراژ بالا، دو کولر‌گازی جوابگو نیست و اضافه شدن یک کولر‌گازی دیگر، مصرف برق را به حدی بالا خواهد برد که قطعا یک قبض برق چند میلیون تومانی در انتظار این مشترکین خواهد بود. لذا شایسته است به منظور پیشگیری از قطع برق و مواجه با قبض برق‌های نجومی، بیش از حد مجاز برق مصرف نکنیم.
چنانچه یک کولر گازی دیگر با همین میزان مصرف برق اضافه شود؛ مصرف ماهانه به 3 هزار و 255 کیلو وات ساعت می‌رسد که قدری از سقف مجاز بالاتر است.
محاسبه مصرف برق لوازم یاد شده به سادگی امکان پذیر است. برای تعیین انرژی مصرفی یک دستگاه از این فرمول استفاده کنید. با ضرب کردن وات در واحد زمان می‌توانیم به طور تقریبی مبلغ قبض برق خود را محاسبه کنیم.
   • مثال:  فرض کنیم یخچال منزل با متوسط توان ۲۵۰ وات در 24 ساعت شبانه روز کار می‌کند. (۲۵۰ وات) × (24 ساعت شبانه روز) = 6000 وات ساعت 
  • اکنون لازم است نتیجه را تقسیم بر ۱۰۰۰ کنیم. هر یک کیلووات ساعت برابر ۱۰۰۰ وات ساعت است، با این کار جوابی که بر حسب وات ساعت است به کیلووات ساعت تبدیل می‌شود.
 • مثال: در محاسبه‌ی بالا، یخچال موردنظر روزانه 6000 وات ساعت انرژی مصرف می‌کند. 6 کیلو وات ساعت در شبانه روز = (۱کیلووات/۱۰۰۰وات)÷(6000 وات ساعت در روز)
بنابراین فقط یخچال منزل در کمترین حالت خود، به طور متوسط در شبانه روز 6 کیلووات ساعت انرژی برق مصرف می کند که اگر این رقم را در 30 روز ضرب نماییم به عدد 180 کیلووات ساعت خواهیم رسید.

چند آمار جالب از مصرف برق در هرمزگان

هرمزگان روزانه 294 مگا وات برق سهمیه دارد که 50 درصد آن در ادارات مصرف می‌شود.
  آوانس برقی در وانفسای تابستان
  

چگونه می‌توان میزان مصرف برق را کاهش داد؟ 

با توجه به این که در حال حاضر وسایل سرمایشی بیشترین میزان مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهند؛ توجه و دقت در چگونگی استفاده از وسایل سرمایشی، می‌توانند میزان زیادی از مصرف برق را کاهش دهند. چنانچه مشترکان برق خانگی بتوانند در مصرف برق ۱۰ درصد صرفه جویی کنند؛ میزان مصرف هر قبض برق بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت. اگر مشترکین در ساعات اوج مصرف برق (۱۲ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۳) درجه کولر گازی را بین ۲۴ تا ۲۶ درجه تنظیم کنند؛ می‌توانند تا میزان ذکر شده در مصرف برق صرفه‌جویی کنند. همچنین هر زمانی محیط خانه خنک شد؛ می‌توان به مدت نیم ساعت کولر گازی را خاموش کرد تا در مصرف برق صرفه جویی شود. مشترکانی که دارای کنتور دیجیتالی یا چند تعرفه هستند می‌توانند با رصد کنتور، مصرف برق را به خوبی مدیریت کنند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها