نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران آغاز شد؛

قشم دریچه همکاری کسب‌ و کارهای ایرانی با کشورهای عضو شانگهای


نویسنده: صبح ساحل

نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران در قشم برگزار شد. این رویداد به منظور همتایابی میان کسب و کارهای ایرانی و فعالان اقتصادی حوزه اقتصاد دریا محور با کشورهای عضو پیمان شانگهای از تاریخ 25 الی 27 اردیبهشت 1403 در جزیره برگزار می‌شود.

 

به گزارش صبح ساحل، مدیرعامل منطقه آزاد قشم در آیین افتتاح این رویداد بین‌المللی گفت: این رویداد در چند ضلع و بُعد مفهومی می‌تواند خود را معرفی کند؛ اول محل استقرار این رویداد که کاملا متناسب با این رویداد انتخاب شده است زیرا جزیره قشم هاب کسب و کارهای اقتصاد دریا محور است .

عادل پیغامی افزود: همه کسب و کارهای اقتصاد دریاپایه از گردشگری دریایی، آبزی‌پروری، صنایع کشتی‌سازی وغیره در جزیره قشم وجود دارد؛ این تجمع فرصتی را فراهم می‌کند تا قشم را کانون کسب‌کارهای اقتصاد دریا محور بدانیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه سند توسعه دریایی که چند سال متوقف مانده بود به دستور رئیس جمهور اکنون در حال نگراش است، اضافه کرد: آنچه در قالب فرهنگ دریاپایه به آن نیازمندیم در جزیره قشم به وفور دیده می‌شود و این فرهنگ در بطن جامعه محلی زنده است. در جزیره قشم طی افقی بیش از هزار سال ارتباط فرهنگی با کشورهایی چون آفریقا، هند، چین و اسکاندیناوی را شاهد بودیم.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با تاکید بر اینکه ژن ارتباط فرهنگی، اقتصادی و تجاری با دنیا در قشم موجود است‌، افزود: ما میراث‌دار فناوری لنج‌سازی هستیم؛ در حال حاضر بیش از ۱۲ تولیدکننده لنج فعالیت می‌کنند و تقاضا در این زمینه بیش از عرضه خود را نشان می‌دهد.

پیغامی عنوان کرد: در حال حاضر اتصالات و ارتباطات تجاری بین قشم و کشورهای همسایه بسیار رو به جلو است و در آینده، اقتصاد دریاپایه پیشران جزیره قشم خواهد بود.

وی با بیان اینکه جغرافیای طبیعی قشم برای اقتصاد لجستیک بی‌نظیر است، گفت: واقعیت این همایش ارتباط و تعاملی است که بین شرکت‌ها رقم خواهد خورد. ابتدا خرسندیم که این رویداد برای نخستین بار در قشم برگزار می‌شود و دوم حسب سیاست‌های مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریاپایه است.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم اضافه کرد: همتایابی بین فعالان اقتصادی قبل از این رویداد تا حدی رقم خورده و تفاهم‌نامه‌هایی که ایجاد شده است؛ این مهم خلا نگاه همتایابی را در کشور نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه حضور فعالان اقتصادی بین‌المللی از کشورهای خارجی و سفیران این کشورها را قدر می‌نهیم، گفت: پیمان شانگهای یک لایه B2B (business to business)

دارد و پلتفرم TEMP که بین منطقه آزاد قشم و شاخه عملیاتی سازمان پیمان شانگهای انجام شده، اساسا برای ارتباط B2B ساخته شده است.

پیغامی افزود: جزیره جهانی قشم افتخار دارد دریچه ورود کسب‌ و کارهای ایرانی با کشورهای عضو شانگهای خواهد بود. تاسیس دفتر منطقه‌ای TEMP در منطقه آزاد قشم، موجب تسهیل ورود فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ایرانی به بازار کشورهای عضو و همکاری با شرکت‌ها و سرمایه گذاران کشورهای عضو می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد در پایان گفت: قشم کانون اقتصاد دریاپایه برای اعضای پیمان شانگهای است‌‌.

 

به گزارش صبح ساحل، در این رویداد، نشست‌های تخصصی مختلفی برای همکاری در حوزه‌های شیلات و صیادی ، حمل‌ونقل ترکیبی، لجستیک دریایی، کشتیرانی، کشتی‌سازی، سازه‌های دریایی، اکتشاف، استخراج و انتقال نفت و میعانات، بانکرینگ و خدمات تامین سوخت شناورها، خدمات بندرگاهی، گمرک، گردشگری و تفریحات دریایی با حضور شرکت های بین المللی مربوطه تنظیم شده است

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها