در نشست هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح شد:

تقویت بازارچه‌های محلی و مرزی با افزایش معافیت ورود کالای ملوانی



صبح ساحل ، حوادث - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با بیان اینکه رویکرد مسئولان استان هرمزگان مبارزه با قاچاقچیان عمده است برای مثال تصمیم گرفته‌شده اصلاً پرونده زیر یک‌میلیون تومان تشکیل نشود، تصریح کرد: باید در استان‌هایی مانند هرمزگان معیشت مردم را از قاچاق کالا جدا کنیم و برای معاش مرزنشینان، اقدامات درستی صورت بگیرد تا این موارد حل شود.

به گزارش ایسنا، ، بهروز اکرمی در نشستی خبری که به مناسبت هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، اظهار کرد: نکته اول این است که قبل از اینکه موضوع قاچاق کالا پدیده امنیتی باشد اقتصادی است، قاچاق کالا مختص کشور ما نیست و دقیقاً و کارکرد آن اقتصادی بوده و برای موفقیت در این زمینه تصمیمات ما باید اقتصادی باشد و کمتر امنیتی.

وی افزود: اولین حرکتی که در حوزه مبارزه با قاچاق کالا می‌توان انجام داد این است که ایرانیان کالای ایرانی مصرف کنند، اگر مردم از کالای خارجی استفاده نکنند این مسئله خودبه‌خود حل می‌شود، ممکن است برخی کالاهای ایرانی کیفیت پایین‌تری داشته باشد اما برای اشتغال و تولید کشورمان تنها از تولیدات داخلی استفاده کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان اضافه کرد: وظیفه تولیدکنندگان ایرانی این است که کیفیت کالای ایرانی را افزایش دهند چراکه اگر کیفیت کالای ایرانی و خارجی هم‌سطح شوند مردم به سمت کالای خارجی نمی‌روند.

اکرمی با بیان اینکه نگاه مسئولان در حوزه مبارزه با قاچاق کالا باید اقتصادی باشد، تصریح کرد: ساماندهی و به‌روزرسانی تعرفه‌های گمرکی کار دیگری است که باید صورت بگیرد، نیازمند این هستیم تعرفه‌های گمرکی مدرن شوند و با شرایط جدید اقتصادی همخوانی داشته باشند، نکته بعد در پیگیری قاچاق، استفاده از ابزار الکترونیک است مانند رجیستری‌هایی که برای گوشی‌های موبایل در نظر گرفتیم، این یک مبارزه اقتصادی بود نه امنیتی.

وی با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان باید در بازار از انحصار خارج شوند و فضای رقابتی ایجاد شود، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان باید کیفیت را بالابرده و ما را به ابزار مدرن تجاری مجهز کنند که نتیجه آن سبب می‌شود که واردکننده و صادرکننده مدرن شوند.

کشف 630 میلیارد کالای قاچاق

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان بیان کرد: از سال 92 بیش از 10 برابر کشفیات کالای قاچاق داشتیم، سال 92 صد و 52 میلیارد تومان و سال 96 هزار و 768 میلیارد تومان کشفیات داشتیم که این موضوع نشان از هوشمند کردن مبارزه به‌ویژه توسط نیروهای انتظامی، امنیتی و گمرک بوده است.

اکرمی با اشاره به اینکه در سه‌ماهه اول امسال 630 میلیارد کالای قاچاق کشف‌شده است، ابراز کرد: اسباب‌بازی، پوشاک، مواد غذایی، کفش، لوازم‌آرایشی بهداشتی، لوازم‌خانگی و یدکی، سوخت، دام زنده، کود شیمیایی از مهم‌ترین قاچاق‌هایی است که یا به داخل کشور می‌آید یا به خارج از کشور برده می‌شود.

وی با بیان اینکه ورود محصولات کشاورزی برای ما نگران‌کننده است زیرا علاوه بر قاچاق بودنش، بیماری‌هایی را هم وارد کشور می‌کند و اقتصاد کشاورزی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: اقداماتی دیگری در مبارزه و پیشگیری داشته‌ایم و به جد دنبال این هستیم که شناورها به‌خصوص شناورهای فاقد هویت شامل قایق‌ها و لنج ها را ساماندهی کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه دستورالعمل بار ملوانی در حال اجراشدن است و هر ملوانی در لنج زیر 500 تن فعالیت می‌کند هرسال 6 بار و هر بار 15 میلیون تومان از پرداخت عوارض معاف است، خاطرنشان کرد: دو بازارچه ملوانی را در سطح استان هرمزگان در تیاب و سیریک راه‌اندازی کردیم که به ساماندهی این موضوع کمک خواهد کرد.

جایگاه‌های سوخت پایش می‌شوند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان افزود: با توجه به تغییرات نرخ ارز میل به قاچاق سوخت تشدید شده است که برای پیشگیری از این مورد مصرف سوخت در استان را واقعی سازی کردیم یعنی هم جایگاه‌های سوخت پایش می‌شوند و هم مصرف‌کنندگان عمده شامل حمل‌ونقل زمینی و دریایی کنترل می‌شوند.

وی تصریح کرد: کل انبارهای کالا در سطح استان با مراکز ذی‌ربط لینک هستند یعنی انبارهای کالا در سطح استان را رصد می‌کنیم که محل دپوی قاچاق شکل نگیرید، یک دستگاه ایکس ری در گمرک نصب‌شده است که از بحث قاچاق جلوگیری خواهد کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با تأکید بر اینکه به دنبال گرفتن سهمیه سوخت برای مرزنشینان برای مشارکت در فروش سوخت به‌صورت قانونی هستیم، عنوان کرد: به دنبال ساماندهی خورها هستیم تا لنج‌هایی که می‌توانند در آن پهلو بگیرند پایش تصویری شوند تا قاچاق صورت نگیرد.اکرمی بیان کرد: در راستای واقعی سازی مصرف سوخت با پایشی که انجام شد یک‌میلیون لیتر در روز صرفه‌جویی در مصرف سوخت داشتیم و بر همین اساس  شعب تعزیرات حکومتی در شهرستان‌های قشم، جاسک و رودان مستقرشده‌اند.

وی ابراز کرد: برای جلوگیری از قاچاق دام زنده در مقطعی صادرات آن آزاد شد و در همان زمان یک‌میلیون و 400 هزار رأس دام زنده صادر شد که البته در حال حاضر برای توازن بازار این امر منتفی شده است.

جمع آوری 8 هزار و 286 تن کالای قاچاق

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان اظهار کرد: از سال 92 تا 96 بیش از 8 هزار و 286 تن کالای قاچاق از قبیل مواد خوراکی، سیگار، محصولات کشاورزی و دارویی و آرایشی به ارزش 42 میلیارد و 994 میلیون تومان جمع‌آوری کرده‌ایم.

اکرمی افزود: طبق برآوردها نسبت به سال 92 قاچاق ورودی کشور با اقدامات دولت 50 درصد کاهش پیدا کرد اما این‌که قاچاق به صفر رسیده باشد خیر، باید پازل همه فضاها ایجاد شود، مردم کالای ایرانی مصرف کنند، تولیدکننده کالای خوب تولید کنند و تعرفه‌ها ساماندهی شود.

وی اضافه کرد: هر کشور برای خود نظامی تعرفه‌ای دارد و برای حمایت از کالاهای خود این تعرفه‌ها را تعیین می‌کنند، این‌ها همه تصمیمات اقتصادی است، برای اینکه مبارزه با قاچاق کالا هوشمند باشد باید برخوردهای امنیتی را کاهش دهیم چون نتیجه خوبی هم به دست نمی‌آید البته به‌جز قاچاق انسان، مواد مخدر و اسلحه.

جابجایی کالای ملوانی در سطح استان بلا مانع است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان تصریح کرد: باید به‌ویژه در استان‌هایی مثل هرمزگان معیشت مردم را از قاچاق کالا جدا کنیم و برای معاش مرزنشینان، اقدامات درستی صورت بگیرد تا این موارد حل شود.

اکرمی عنوان کرد: راه‌اندازی بازارچه‌های ملوانی امتیازاتی است که برای مرزنشینان و ملوانان در نظر گرفته‌ایم در همین راستا باید انرژی خود را بر روی باندهای قاچاق کلان و سازمان‌یافته اصلی بگذاریم؛ رویکرد مسئولان استان هرمزگان مبارزه با قاچاقچیان عمده است برای مثال تصمیم گرفته‌شده اصلاً پرونده زیر یک‌میلیون تومان تشکیل نشود.

بهروز اکرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان  در پایان گفت: تعامل بسیار خوبی بین دستگاه‌های مرتبط با مبارزه با قاچاق وجود دارد، جابجایی کالای ملوانی در سطح استان بل مانع است که به رونق اقتصادی آنان نیز کمک خواهد کرد.

ممنوعیت انتقال کالای ملوانی 

از هرمزگان  به دیگراستان‌ها

دبیر کمیسیون نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان هرمزگان نیز  با بیان اینکه کالای ملوانی برای خریدوفروش و مصرف در استان است، گفت: انتقال کالای ملوانی از استان به سراسر کشور به‌صورت تجمعی ممنوع است.

عزیزالله کناری اظهار کرد: از چندین سال پیش ملوانانی که در لنج‌های تجاری کار می‌کردند علاوه بر کالای تجاری شناورها، کالاهایی با خود می‌آوردند که به آن ملوانی یا ته‌لنجی می‌گفتند، بعد از آمدن شناورهای بزرگ و بالای 500 تن لنج‌ها از فاز تجاری در آمده تمامی بار خود را به‌صورت ته‌لنجی می‌آوردند.

وی ادامه داد: برای ساماندهی کردن بارهای ملوانی تصمیم به راه‌اندازی تجارت محلی گرفتیم و کار بسیار خوبی در این زمینه انجام شد.دبیر کمیسیون نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان هرمزگان با اشاره به اینکه در آیین‌نامه کالاهای ملوانی سقفی برای ملوانان تعیین شد، افزود: نیازها و هزینه‌های ملوانان محاسبه و نتیجه‌گیری شد که با تعرفه تصویب‌شده به نتیجه می‌رسیم.

کناری اضافه کرد: بنا شد هر شناور زیر 500  تن با تعداد مشخصی ملوان (شناور زیر 200 تن 6 نفر، شناور بین 200 تا 350 تن  7 نفر و شناور بین 350 تا 500 تن 8 نفر)، هر ملوان 6 بار و هر بار تا سقف 15 میلیون تومان عوارض، بار ته‌لنجی بیاورد.وی با بیان اینکه کالای ملوانی برای خریدوفروش و مصرف در استان بوده اما کالایی که به‌صورت تجاری وارد شده برای مصرف کل کشور است، تصریح کرد: لازم به ذکر است انتقال کالای ملوانی از استان به سراسر کشور به‌صورت تجمعی ممنوع است.

دبیر کمیسیون نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان هرمزگان عنوان کرد: در استان هرمزگان برای مقابله جدی با قاچاق در سطح عرضه، کمک به ملوانان، حذف واسطه‌ها و رونق سواحل بازارچه‌های ملوانی را در تیاب و سیریک راه‌اندازی کرده‌ایم.

کناری با اشاره به اینکه کالاهای ملوانی مستقیماً از گمرک در این بازارچه‌ها قرار می‌گیرد به‌گونه‌ای که امکان ورود کالای قاچاق به این بازارچه وجد ندارد، خاطرنشان کرد: ممکن است این شائبه پیش آید که کالای بازارچه‌های قاچاق از بازارچه‌های ملوانی ارزان‌تر باشد اما این‌گونه نیست و به علت بسیاری از معافیت‌ها و قطع شدن واسطه‌ها قیمت کالاها در بازارچه‌های ملوانی ارزان‌تر تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه با این تصمیم با استفاده از ظرفیت ملوانی سطح عرضه استان را به سمت کالای غیر قاچاق می‌بریم، ابراز کرد: در چهارچوب قوانین کالای ملوانی و بازارچه‌های ملوانی می‌فهمیم چقدر کالا و چه کالایی وارد استان شده است و بر روی آن نظارت وجود دارد.

دبیر کمیسیون نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان هرمزگان در تشریح مراحل قانونی که ملوانان باید طی کنند، اظهار کرد: قدم اول این است که لنج‌دار فرم اظهارنامه اجمالی را که شامل مشخصات شناور و ملوانان است به گمرک می‌برد و مهر می‌کند، سپس همان فرم باید توسط اداره بنادر و دریانوردی و همچنین دریابانی مهر شود.

کناری ادامه داد: ملوانان باید بدانند چه کالاهایی در آن بازه زمانی امکان ثبت سفارش دارند و با توجه به لیست کالاهای دارای امکان ثبت سفارش خرید کند؛ کالاهای وارد شده در مانیفستی که برای شناور صادر شده و همچنین در اظهارنامه اجمالی ثبت می‌شوند.

عزیزالله کناری دبیر کمیسیون نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان هرمزگان در پایان  اضافه کرد: اظهارنامه که اطلاعات بار شناور به آن اضافه شده است باید اول توسط دریابانی بررسی و مهر شود، مهر بعدی را اداره بنادر و دریانوردی می‌زند و در آخرین مرحله کالاها باید به‌صورت جزئی توسط گمرک چک و با اظهارنامه مطابقت داده شده، معافیت‌ها بر آن اساس محاسبه شود و پس از مهر گمرک کالای ملوانی به بازارچه‌های ملوانی انتقال داده می‌شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها