رییس سازمان غذا و دارو:

ضرورت سامانه‌ها برای نظارت بر قاچاق و تقلب در زمینه فرآورده‌ها



 

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره بر اینکه اختلاف قیمت کالا‌ها باعث افزایش قاچاق و تقلب شده است، گفت: اگر از سامانه‌ها استفاده نکنیم علاوه بر ایجاد خطر در حوزه سلامت فرآورده‌ها، شرکت‌های تولیدکننده نیز به دلیل افزایش کالا‌های تقلبی در معرض مخاطره قرار خواهند گرفت.

مهدی پیرصالحی در مراسم رونمایی از سامانه پروانه بهداشتی تولید و واردات در TTAC، گفت: امروز تولیدات حوزه مواد غذایی و آشامیدنی بسیار گسترش یافته است که دیگر نمی‌توان با روش‌های سنتی بر محصولات نظارت داشت و اگر بخواهیم از سیستم سنتی استفاده کنیم قادر به نظارت کیفی نخواهیم بود.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه‌های الکترونیکی سازمان غذا و دارو از اواسط دهه ۸۰، افزود: سامانه اصالت و پیگیری کالا از سال ۹۲ به صورت جدی فعالیت خود را ادامه داد و با فعالیت جدی در حوزه دارو و محصولات وارداتی غذایی پیشرفت کرد.

معاون وزیر بهداشت عنوان کرد: براساس پیگیری مسئولان کشور این سامانه‌ها باید به یکدیگر متصل شوند تا قابلیت نظارت داشته باشند. سامانه‌های الکترونیکی سازمان غذا و دارو نیز باید به سامانه نهاد‌هایی از قبیل: بانک مرکزی، گمرک و ... متصل باشد تا فرآیند‌ها تسهیل شده و روند نظارت با دقت و سرعت بیشتری انجام شود.

وی تصریح کرد: نهاد‌های نظارتی انتظار دارند که از ابتدای سال ۹۸ تمام فرآورده‌ها از طریق سامانه‌ها دارای کد‌های رهگیری باشند، این اقدام بخشی در حوزه سلامت و بخشی در حوزه نظارت و جلوگیری از قاچاق انجام می‌شود، چرا که امروز به دلیل اختلاف قیمت کالا‌ها در داخل کشور موضوع قاچاق و تقلب به شدت افزایش یافته است که اگر از سامانه‌ها استفاده نکنیم علاوه بر ایجاد خطر در حوزه سلامت فرآورده‌ها، شرکت‌های تولیدکننده نیز به دلیل افزایش کالا‌های تقلبی در معرض مخاطره قرار خواهند گرفت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها