راه‌اندازی اولین نیروگاه دولتی سیکل ترکیبی کلاس F در بندرعباس



مجری طرح نیروگاه های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی گفت: نیروگاه هنگام به عنوان نخستین واحد نیروگاهی سیکل ترکیبی نسل جدید موسوم به کلاس F، با بیش از ۹۸درصد پیشرفت در مرحله پیش راه اندازی است و دهه فجر امسال اولین واحد گازی آن وارد مدار شبکه برق سراسری می شود.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از روابط عمومی شرکت برق حرارتی- علیرضا نصراللهی، مجری طرح نیروگاه های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی در حاشیه بازدید خبرنگاران حوزه انرژی از نیروگاه کلاسF هنگام از افتتاح اولین نیروگاه کلاسF در بندرعباس طی بهمن‌ماه خبر داد و گفت: در این راستا پنج هزار مگاوات نیروگاه کلاسF احداث خواهد شد که در این خصوص باید گفت قرارداد آن با مپنا به امضاء رسیده است.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی خاطرنشان کرد: ظرفیت اسمی نیروگاه کلاس F بندرعباس ۹۰۶ مگاوات است و این نیروگاه مراحل پایانی آماده‌سازی خود را طی می‌کند و به زودی در قالب کمپین الف، ب، ایران، به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه براساس برنامه ششم توسعه باید راندمان نیروگاه‌های حرارتی به 40 درصد برسد افزود: در حال‌حاضر راندمان نیروگاه‌ها پایین‌تر از این رقم است که با احداث نیروگاه‌های کلاسF که فعلاً قرار بر این است که هشت نیروگاه در کشور نصب شود راندمان نیروگاه‌ها افزایش خواهد یافت.
مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی گفت: توربین‌های کلاسF پیشرفته‌ترین توربین‌های تجاری شده در جهان هستند.
وی ادامه داد: نیروگاه هنگام بندرعباس اولین نیروگاه سیکل ترکیبی کلاسF بخش دولتی است که راندمان آن 58 درصد است.
وی تصریح کرد: ۲توربین نیروگاه هنگام در قالب قرارداد انتقال فناوری از شرکت زیمنس آلمان خریداری و نصب شده است و ۱۱توربین بعدی برای سایر نیروگاه های کشور در این کلاس، توسط متخصصان و کارخانه های ایرانی ساخته خواهد شد که دستاوردی بزرگ برای صنعت برق کشور است.
نصراللهی با بیان اینکه برای احداث پنج هزار مگاوات نیروگاه کلاسF بندرعباس هشت ساختگاه در نظر گرفته شده است افزود: از این تعداد چهار ساختگاه بندرعباس، سهند بناب، اندیمشک و رامین اهواز در اولویت قرار گرفته‌اند و ساختگاه‌های لرستان، اصفهان، تهران و بوئین‌زهرا نیز در اولویت بعدی هستند.
وی ارزش کل قرارداد برای احداث پنج هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی کلاسF را 2.2 میلیارد یورو اعلام کرد که 500 میلیون یورو به نیروگاه هنگام بندرعباس اختصاص دارد.
نصراللهی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح ۳۰۷مگاوات برق به ظرفیت تولید نیروگاه‌های حرارتی کشور اضافه می‌شود​.
مجری طرحهای نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی اضافه کرد:  اجرای طرح از برنامه زمان بندی و تقویم کاری جلوتر است و هم اکنون ۴۰۰نفر در نوبت بندی های (شیفت) پیوسته در نیروگاه هنگام در حال کار هستند و در زمان بهره برداری، نیروی شاغل مستقیم و غیرمستقیم  این واحد صنعتی بیش از ۲۷۰نفر خواهد بود.
نصراللهی با اشاره به آغاز تولید انبوه توربین های کلاس F در جهان از سال ۲۰۱۱میلادی، ایران را از کشورهای پیشتاز در استفاده از این فناوری و تولید توربین های آن اعلام کرد.​
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها