نقش استار تاپ های ملکی در بازار مسکن


نویسنده: مصطفی دولخانی

حتما برایتان اتفاق افتاده است که دنبال خانه، مغازه، ویلا، آپارتمان، اداره و انواع مختلف املاک باشید. مرجع مشخصی که باید از آن محل برای جستجوی کامل استفاده کنید به ذهن تان نیامده و سرگردان سری به چندین سایت مختلف، آگهی های املاک روزنامه ها، آژانس های املاکی محله، دوستان و آشنایان زده اید تا بلکه مورد دلخواه شما پیدا شود.
همانطور که در بالا گفته شد. یکی از روش های متداول، مراجعه به بنگاه های معاملات ملکی است. اما با پیشرفت تکنولوژی این روش سنتی به تنهایی پاسخ گوی نیاز متقاضیان نیست. چراکه در دنیای جدید درکنار دقت و سهولت،  سرعت نیز از پارامترهای اساسی متقاضیان است.

یکی از مفاهیم جدید دنیای کسب و کار استار تاپ است که از حوزه های مطرح آن استار تاپ های خدمات ملکی است.
استارتاپ یا استارت آپ در واقع به کسب و کار نوپایی گفته می شود که هسته اصلی تشکیل دهنده آن تعدادی از افراد متخصص و با انگیزه بالا برای کارآفرینی هستند.
به عبارت دیگر استارتآپ (Startup)، کوتاه‌شده عبارت startup company به معنی شرکت نوپا است و به شرکت یا کسب‌وکاری گفته می‌شود که برای رفع یک نیاز به تازگی و در نتیجه کارآفرینی ایجاد شده، رشد سریعی دارد و راه‌حلی نوآورانه و با دوام‌ را برای تولید در بازار پیشنهاد می‌کند.
 اشتغال‌زایی، ایجاد و افزایش شفافیت و مصرف بهینه منابع، سه ویژگی اساسی و ذاتی استارت‌آپ است. طبق گفته بسیاری از فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال، توسعه کسب و کارهای اینترنتی و استارت‌آپ‌ها در وضعیت فعلی اقتصاد ایران، یکی از راهکارهای اساسی در کم‌اثر کردن تحریم‌ها و حرکت به سمت توسعه اقتصادی است. در مورد بازار مسکن، مزیت پلت‌فرم‌ها و استارت‌آپ‌های این بازار بسیار بیشتر از سه مورد یاد شده است.
افراد به راحتی می‏توانند با کمترین زحمت، در کوتاه‏ترین زمان ممکن و بدون نیاز به سفرهای غیر ضروری شهری خانه دلخواه خود را با بیشترین اطلاعات نظیر عکس، مشخصات و موقعیت مکانی پیدا کنند. همچنین با اطلاعات کاملی که در اختیار افراد قرار می‏گیرد، می‏توانند آن‏را بررسی کرده و با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارند. این موضوع باعث می‏شود تا در مرحله نخست معضلات شهری نظیر ترافیک، آلودگی، محدودیت زمان و غیره از پیش‏روی شما و افزایش معاملات مسکن برداشته شود. بحث شفافیت در بازار موضع دیگری است که می‏تواند در تصمیم ‏گیری افراد بسیار موثر واقع شود. برای افرادی که ریسک تصمیم‏گیری شان کاهش یافته، علاقه و اشتیاق بیشتری برای تصمیم ‏گیری سریع‏تر پیدا خواهند کرد.
مدیران چنین کسب و کارهایی اعتقاد دارند که قصد شان براندازی بنگاه های معاملات ملکی سنتی یا رقابت با واسطه گران املاک نیست بلکه خودرا در کنار آنها دیده و قصد شان همکاری با همین فعالان سنتی بازار است. آنها اضافه میکنند هم اکنون در سطح کشور با بنگاه های ملکی فراوانی و هزاران واسطه ی املاک همکاری دارند.
کسب و کار ایجاد پلت فرم یا همان استار تاپ مسکن در کشورمان نو پاست به گونه ای که از توسعه ی نخستین استار تاپ مسکن وطنی بیش از چهار سال نمی گذرد. با این وجود از استار تاپ های مطرح و قدر کشوری مسکن در استان هرمزگان هنوز خبری نیست. یعنی علاوه بر آنکه مردم و در واقع قشر مصرف کننده‌ی استان ما  آشنایی کمی با چنین استار تاپ هایی دارند در جمع فعالان این حوزه هم این آشنایی بالا نیست.
لازم به توضیح است که منظور از استار تاپ های مسکن استار تاپ هاییست که به گونه ای تخصصی و صرفا در این حوزه هستند و الا اپلیکیشن های وابسته به سایت دیوار یا شیپور در استان ما از معروفیت نسبتا بالایی برخوردار هستند.


ویژگی های استارت اپ ملکی


مثلا از ویژگی های این استار تاپ ها این است که : کاربر با باز کردن اپ روی نقشه گوگل می‌تواند ملک خود را انتخاب کند و با فروشنده تماس حاصل کند و درخواست  نزدیک ترین املاکی و یا دیگر بخش های پیش بینی شده مانند دفاتر پیشخوان و دفاتر ثبت اسناد و دفتر وکلا و... کند .
در این موتور های جستجو گر ملکی، متقاضی با انتخاب شهر، محله و تعیین محدوده های قیمت و متراژ  ملک مورد نظر خود ،اپ ،گزینه یا گزینه های مد نظر کاربر را برای او می یابد.
دولت یا همان وزارت راه وشهرسازی به واسطه ی معاونت مسکن این وزارتخانه، در سالیان اخیر با ایجاد سامانه ای با نام اختصاری سابا که مخفف سامانه اطلاعات بازار املاک املاک ایران است و با این استدلال که مرجع قیمت گذاری شان سامانه ی جامع ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است،به منظور ایجاد و افزایش شفافیت، اطلاعات مربوط به ارزش معاملات ملکی ثبت شده در بنگاه‌ها و آژانس‌های املاک رسمی کشور را به‌طور عمومی در اختیار جامعه می‌گذاردوسعی در جهت دهی به  درج قیمت ها در آگهی های قیمت املاک من جمله همین استار تاپ ها دارد. البته دامنه ی فعالیت این سامانه به شهرهای تهران، مشهد، زنجان، رشت، یزد، شیراز و اصفهان محدود است و یعنی آنکه شهر بندرعباس از این دایره خارج است.
دسترسی به اطلاعات مندرج در سامانه سابا آزاد است و به همین دلیل بسیاری از سامانه‌های فعال در حوزه مسکن و معاملات ملکی از این اطلاعات به منظور تحلیل و پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن استفاده می‌کنند.ضمن استقبال از استار تاپ های ملکی معاملات، در بنگاه های شناسنامه دارانجام بشود.
امید رنجبر رئیس اتحادیه مشاوران املاک بندرعباس به صبح ساحل گفت : یکی از بزرگ‏ترین معضلاتی که درحال حاضر در بازار مسکن وجود دارد، عدم شفافیت قیمت در حوزه املاک است به طوریکه طبق بررسی های صورت‏گرفته   وقتی فردی وارد بازار مسکن ‏می‏شود،‏ بین قیمتی که عرضه ‏کننده ملک در ذهن دارد و قیمتی که خریدار تمایل دارد بابت آن پرداخت کند در مناطق مختلف بندرعباس به طور میانگین چیزی حدود 200 تا 300 هزار تومان اختلاف وجود دارد. وجود فعالیت مجموعه ‏هایی که  بتوانند کمک کنند تا مالکین و عرضه‏ کنندگان ملک نیز با اطلاع از قیمت درست بازار متناسب با تقاضایی که وجود دارد مسکن را عرضه کنند، کار گشاست که از استار تاپ ها و یا سایت های معاملات ملکی در این راستا می توان کمک گرفت.
او افزود حتی با وجود چنین مجموعه هایی،نباید نافی نقش لازم واسطه گران شناسنامه دار ملکی  بود و به علت امنیت وصحت معاملات، مردم علاقمندند پس از انتخاب ملک خود در بنگاه های مورد اعتماد خودشان معامله ی ملکی  خودرا به انجام برسانند چراکه مشاوران املاک همواره سعی دارند، نظر فروشنده را به خریدار را نزدیک کنند از این رو مخالف رشد قیمت های بی رویه هستند.
او افزود: در نحوه ی فعالیت استار تاپ ها و مجموعه هایی از این دست باید مراجع ذیصلاح، نظارت ویژه ای داشته باشد چراکه قیمتها ی پیشنهادی آنها حتما باید تحت نظر کارگروه کارشناسی تعیین قیمت اتحادیه مشاوران املاک باشد تا شاهد انتشار قیمتها ی نا معقول نباشیم.


چالش های پیش روی استارت اپ ها


به هر حال، استارت‌آپ‌ها همانند همه کسب‌وکارهای فعال در کشور، با چالش‌های اقتصادی مواجهند و لاجرم مجبورند برای بقا و ادامه فعالیت دست به تصمیمات بزرگی بزنند. با این حال آنچه در این میان نباید از آن غافل شد این است که از استارت‌آپ‌ها انتظار می‌رود با توجه به ساختار جدید و انعطاف‌پذیری که دارند، بتوانند این دوران سخت را بگذرانند. چه بسا که در ابعاد جهانی نیز شاهد بودیم زمانی که بحران دات‌کام در سال ۲۰۰۰ رخ داد، بسیاری از شرکت‌های IT خوشنام مانند آمازون و گوگل با موفقیت آن بحران را پشت‌سر گذاشتند. گذشته از آن، در این روزهای سخت اقتصاد کشور خودمان هم شاهدیم که تعدادی از شرکت‌های استارت‌آپی شناخته شده توانستند در همین وضعیت به فعالیت خود ادامه دهند. به نظر می‌رسد، همان ساختار انعطاف‌پذیر استارت‌آپی به آنها اجازه داد بتوانند با تغییر مدل کسب و کارشان عملکرد بهتری به‌جا بگذارند. در واقع، انتظار می‌رود خود استارت‌آپ‌ها با ارائه مدل قابل‌انطباق با شرایط فعلی، بتوانند از این بحران به سلامت خارج شوند.
از دیگر چالش های پیش روی چنین کسب و کارها نگاه بد بیننانه ی برخی مسئولان سیاست گذار و مجریان در این حوزه است مثلا در رشد چند برابری اخیر قیمتهای املاک که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ناشی از تحولات اقتصادی کشور بویژه گران شدن چند برابری نرخ ارز بود، انگشت اتهام به سمت همین فعالیت ها رفت و برای مدتی از درج قیمت ها توسط آنها جلوگیری شد. حال آنکه مسئولان غافل از توجه به متغیرهای واقعی اقتصاد اینها را متهم کردند در حالی که اگر نظارت کارآمد و موثری بر فعالیت های آنها باشد می توانند در فرآیند شفافیت قیمت ها نقش مفیدی داشته باشند.
نکته ی مهم اینجاست که در آینده ای نزدیک موج استفاده از این استار تاپ ها ناگزیر به استان ما هم خواهد رسید و لازم است واسطه گران ملکی هم استانی ضمن تطبیق شرایط خود با آنها بتوانند با کمک هم مردم را در انتخاب ملک خود ضمن کمک به  سهولت در معاملات، با اتکا ی به شفافیت، صداقت و تعهد یاری کننده  باشند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها