مربی موفق دوومیدانی هرمزگان

دو و میدانی رودان فراتر از آسیاست



در یک خانواده کاملا ورزشی زندگی می کند و دوران ورزشی خود را با فوتبال شروع کرد اما  کم کم از فوتبال فاصله گرفت وبه صورت حرفه ای به دوومیدانی علاقه مند شد. اعتقاد دارد برای این که دوومیدانی هرمزگان موفق شود باید هیات دوومیدانی  مثل تمام استان ها ورزشکاران موفق و مدال آور خودرا با سایر دوندگان سطح بندی کند و بیشتر روی مدال آوران سرمایه گذاری کند.‌

گفت و گوی اختصاصی صبح ساحل را با این مربی موفق دوومیدانی هرمزگان با هم می خوانیم.
 

  لطفا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید.
جلیل ساکت هستم متولد دهم مردادماه ۱۳۶۴ دهبارز رودان ، فوق لیسانس مدیریت راهبردی و استراتژی در ورزش دارم و معلم ورزش

   از کی به ورزش روی آوردید وبا چه رشته ورزشی ؟
از دوران کودکی و نوجوانی فوتبال بازی می کردم و به دوومیدانی هم علاقه داشتم .کم کم از فوتبال فاصله گرفتم وبه صورت حرفه ای به دوومیدانی علاقه مند شدم.از دوران نوجوانی که وارد مدرسه راهنمایی شدم بیشتر دوومیدانی کار می کردم وهر روز به این رشته علاقه مند تر شدم.

   از دوومیدانی  استان بگویید ؟
دوومیدانی استان باید در  تمام شهرستان ها  فعال باشد. و باید شهرستان هایی که فعال هستنند را بیستر حمایت کنند و امکانات بیشتری در اختیار آن ها بگذارند تا باعث پیشرفت دوندگان آن شهرستان شود.


   مربیان خود را معرفی می کنید؟
عیسی جعفری و منصور روشن قیاس  زحمات زیادی برای ما کشیده اند که از همین جا دست شان را
می بوسم.


    خانواده هم اهل ورزش هستند؟
پدرو مادرم اهل ورزش بودند. خواهر و برادرم  ورزشکار هستند.برادارانم  فوتبالیست و بسکتبالیست هستند. خواهرانم  در رشته های دوومیدانی ، هندبال و
بازی های بومی و محلی ورزش می کنند.


   برای موفقیت در ورزش چه کارهای انجام دادید؟
من سعی کرده ام خودم را به روز کنم و در تلاش هستم که مدارک مربیگری را بگیرم. با حمایت منصور روشن قیاس رئیس هیات دوومیدانی استان هرمزگان به کلاس مربیگری بین المللی دوومیدانی رفتم و اگر ایشان نبودند یقینا من مدرک مربیگری  دوومیدانی را
نمی گرفتم .
سعی کردم کلاس های علم تمرین و مکمل های ورزش که نیازمند به روز بودن دارد و مدرک بدنسازی ورزش را در سطح بالایی از کلاس های کمیته ملی المپیک دریافت کردم.


   از هیات دوومیدانی چه انتظاراتی دارید ؟
انتظار دارم امکانات اولیه شهرستان های فعال را مرتفع کنند که دوندگان به صورت حرفه ای تر به فعالیت بپردازند. هیات باید از  دوندگانی که توانمندی خودشان را برای استان و کشور ثابت کرده اند بیشتر حمایت کند . این دوندگان تعدادشان زیاد نیست حداقل هیات هزینه ایاب و ذهاب آن را به ورزشگاه خلیج فارس و تغذیه مناسب را برای آن ها در نظر بگیرد.
هیات دوومیدانی باید مثل تمام استان ها ورزشکاران موفق و مدال آور خودرا با سایر دوندگان سطح بندی کند و بیشتر روی مدال آوران سرمایه گذاری کند.‌
انتظار داریم هیات دوومیدانی در مورد پیست
نیمه تمام شهرستان رودان با ادارکل ورزش استان ، فدراسیون دوومیدانی ، کمیته ملی المپیک و وزرات ورزش  مکاتباتی انجام بدهد تا هرچه زودتر این پیست از این نابسامانی بیرون بیاد.


   با مسوولان ورزش استان چه حرفی دارید ؟
اول این که مسئولان ورزش استان  دوومیدانی رودان را در یابند وبه ورزش که برای استان و کشور مدال آور است نگاه ویژه تری داشته باشند. این یک واقعیت است که دوومیدانی رودان فراتر از آسیاست و این  موضوع  را باید مسوولان باور کنند و اگر از دوومیدانی رودان حمایت شود دوندگان آن کاری می کنند کارستان و نام دوومیدانی هرمزگان را در تاریخ ورزش دوومیدانی استان و ایران ثبت می کنند. دوندگان رودانی از مسئولان استان چیز زیادی نمی خواهند وبا حداقل امکانات اولیه می توانند بدرخشند. در حال حاضر امکانات ورزش دوومیدانی رودان صفر است ولی با همین وجود شاهد درخشش دوندگان رودانی در سطح کشور  هستیم.


   تعدادی از دوندگان قدیمی که با آن ها دویده اید  معرفی می کنید؟
علی زمانی،هادی بلالی پور  امید پرمر ، رضا داوری ، رحمان رنگیان ، کیانوش جهانبخش ، محمد مهدی جهانبخش ،بیژن محمود  زاده ، مهدی معمار باشی، رضا حسن زاده ، حجت شجاعی ، محسن حقیقت نژاد و  خیلی از دوستان دیگر که که الان حضور ذهن ندارم .
 در تیم های منتخب استان هم بوده اید؟
در تمامی تیم های منتخب استان بوده ام از  نونهالان گرفته تا بزرگسالان،  وقتی  نوجوان و جوانان بودم در تیم امدای بزرگسالان استان با آقایان بلالی پور ، مظفر خادمی ، کیانوش جهانبخش ،محمد مهدی جهانبخش ، امید پرمر و بیژن محمو دزاده
مقام های خوبی برای استان کسب کردیم. در تیم های
دانش آموزی ، دانشجوی و نیرو های مسلح عضو تیم های منتخب بودم و مقام های قهرمانی و نایب قهرمانی و مقام سومی کسب کردم .


   چند خواهر و برادر هستید ؟
سه بردار و سه خواهر هستیم.


   از دوومیدانی  مدارس بگویید ، آیا عضو تیم های منتخب مدارس هم بوده اید ؟
از اول راهنمایی تا سوم راهنمایی عضو تیم های مختلف بودم .در دوره  متوسطه هم سه سال عضو تیم مدارس استان بودم و به مسابقات
دانش آموزی کشور اعزام شدم و مقام های زیادی کسب کردم.
شش سال با ورزش دانش آموزی به عنوان تیم های منتخب مدارس استان شرکت داشتم و به مسابقات کشوری رفته ام.


  فکر می کنید چکار باید کرد تا دوومیدانی در مدارس پویاتر شود؟
باید در مدارس  برای دوومیدانی زنگ تخصصی ورزش دوومیدانی تعیین کنند. این رشته می تواند برای ورزش دانش آموزی مدال آور باشد .استعدادهای خوبی در مدارس داریم که با برپایی یک مدرسه دوومیدانی می توانیم آن ها را کشف کرد.


   صمیمی ترین دوست ورزشی خود را نام ببرید؟
دوستان صمیمی زیادی دارم که می توانم از رضا داوری ، رحمان رنگیان ، امید پرمر، علی زمانی ، محسن حقیقت نژاد ، هادی بلالی پور ، حمید رضا نجفی و طاها داوری نام ببرم.


   قشنگ ترین خاطره ورزشی شما؟
شرکت در کلاس مربیگری بین المللی و شرکت درکلاس مربیگری استعداد یابی دوومیدانی از سوی کمیته ملی المپیک از بهترین خاطرات ورزشی من است.


 بدترین و تلخ ترین خاطره ورزشی شما؟
تلخ ترین خاطره ورزشی من حضور شاگردم طاها داوری در اردوی تیم ملی نوجوانان و در روز رکورد گیری نهایی  در ماده ۱۰۰ در مسیر مسابقه مصدوم شد که آن روز هیچ وقت از یاد من نمی رود چون آن  رکورد گیری تعیین کننده ورودی مسابقات آسیایی بود.


   به عنوان یک پیشکسوت چه حرفی با جوانان دارید؟
به عنوان یک پیشکسوت از جوانان
می خوام به ورزش بپردازند چون ورزش  باعث آرامش روح آن ها می شود.


   بهترین دونده  ایران و جهان از نگاه شما چه کسانی هستند؟
بهترین دونده ایران احسان حدادی و بهترین  دونده جهان جاستین گاتلین دونده ۱۰۰ متر


   بهترین راه برای پیشرفت را در چه می دانید ؟
توکل به خدابهترین راه برای پیشرفت است.


   زیباترین جای هرمزگان از نظر شما کجاست؟
امامزاده سید سلطان محمدرودان  ، دره ستاره گان قشم و قلعه کمیز رودان


   اوقات فراغت خود را چگونه سپری می کنید؟
بیشتر به مطالعه و کتاب های ورزشی و رمان
می گذرانم و فیلم های آموزشی و بادوستان صمیمی هستم .


   فرق دوندگان امروز بادوندگانی قدیمی درچیست ؟
دوندگان امروز می خواهند یک شبه به پله آخر ترقی برسند. در گذشته خانواده ها بیشتر فرزندان خود را به ورزش دوومیدانی تشویق می کردند اما در حال حاضر این گونه نیست.


   الگوی شما در دوومیدانی چه کسانی بودند؟
الگوی من در دوومیدانی دایی ام  خوبیار خورشید بود. دایی ام  دونده سرعت و پرشی بود که دارای مقام های متعددی هستند. و در بین دوندگا خارج کشور هم  جاستین گاتلین آمریکایی که نماد صبر و استقامت است   و هنوز هم با سن بالایی که دارد اراده خوبی دارند و در سطح اول جهان و المپیک می درخشد.


   بهترین دوندگان  هرمزگان از نگاه شما چه کسانی هستند؟
از بین دوندگان قدیمی خوبیار خورشیدی ، عباس عباس  زاده ، هادی بلالی پور ، علی زمانی ، امید پرمر، هوشنگ کریمی ، مهدی معمار باشی ، بیژن
محمود زاده ، محمد داوری و در حال حاضر حمید رضا نجفی، طاها داوری ، امیر حسین عبدلی پور ، امیر حسین چمنی ، حسین درویشی ، رضا خوشکار،  مهدی فولاد زاده ، علی سالاری  ک کامبیز طارمی از بهترین ها هستند.


   به یاد دارید بهترین مقام را در چه مسابقاتی کسب کردید؟
در مسابقات نیروهای مسلح قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی نیروهای مسلح بدر استان خوزستان کسب کردم که نایب قهرمان مسابقات شدم.
البته در مسابقات دانشجویان کشور در تبریز دو مدال نایب قهرمانی و یک مدال قهرمانی امدادی را هم کسب کردم.
در مسابقات دانشجوایان کشور در همدان هم دومدال نایب قهرمانی و یک مدال قهرمانی کسب کردم و چندین مدال دیگر ولی  مدال که در  خوزستان گرفتم بیستر برایم لذت بخش است‌.


   چرا حضور پیشکسوتان در ورزش کمرنگ شده است؟
چندین علت دارد. شاید مشغله کاری دارند یا اختلاف نظر با مسوولان ورزشی دارند. به هر دلیلی که باشد باید به پیشکسوتان احترام بگذاریم و از تجربیات آن ها
به خوبی استفاده کنیم.


   برای بازگشت دو ومیدانی هرمزگان به جایگاه قبلی خودش در کشور چه پیشنهادی دارید؟
اول این که امکانات مناسب در اختیار دوندگان قرار دهیم . بین دوندگان مدال آور دوندگانی که برای ورزش کردن می دوند فرق بگذاریم و حمایت بیشتری از مدال آوران بکنیم. به شهرستان فعال در دوومیدانی توجه بیشتری بکنیم وبه مربیانی که واقعا در خدمت دومیدانی هستند احترام بگذاریم ودر برنامه های که مربوط به دوندگان است بیشتر از آن ها مشورت بگیریم.


   از مشکلات پیست دوو میدانی شهرستان رودان برایمان بگویید؟
پیست دو‌ ومیدانی شهرستان رودان بیش از ۱۵ سال است که به حال خودش رها شده است. هر روز یک وعده می دهند اما خبری از عملی شدن وعده ها نیست.
ای کاش در مورد پیست دوومیدانی شهرستان رودان یک مسئول می آمد و منطقی جواب می داد که تکلیف برای همه روشن شود. اگر قابل درست کردن نیست حداقل همان خاطی باشه که داخل همان خاکی به تمرینات ادامه بدهیم که گرفتار کوه و بیابان نشویم.


   در حال حاضر چند شاگرد دارید؟
در حال حاضر ۳۳ شاگرد دارم و  به خاطر نبود پیست دوومیدانی مجبوریم تمرینات خود را کوه های اطراف رودان انجام دهیم. به خاطر این که همه شاگردانم یک جا نیستند آن ها را تقسیم کرده ام.

 
   بهترین افتخارات را با کدام شاگردان خودت به دست آورده اید؟
با حمید رضا نجفی که بالای ۳۰ مقام قهرمانی در باشگاه های کشور ولیگ دوومیدانی در رده های مختلف نوجوانان ، جوانان،  امید و بزرگسالان دارد و امسال هم در مسابقات بین المللی  یک مقام قهرمانی در ماده چهار در ۴۰۰ متر و یک مدال در ماده ۶۰ متر کسب کرد.  همچنین از قهرمانی های طاها داوری هم نمی توانم  یاد نکنم که چندین مقام قهرمانی کسب کرد و با وجود سن کمی که دارد و نوجوان است  به اردوی تیم ملی جوانان دعوت شد و اگر این دونده مورد حمایت  قرار گیرد حرف های زیادی می تواند برای گفتن داشته باشد.


   وحرف آخر...
من خادم نوجوانان و جوانان هستم و خواهم بود .
حالا که از داخل سنگ لاخ های شهرم رودان قهرمانی کشور کسب کردیم برایم روشن است که آینده درخشانی در انتظار این دوندگان می باشد.
آینده ای که با حمایت مسئولان می تواند برای آن ها بهتر رقم بخورد. 
تقاضا دارم ورزش دوومیدانی را بیشتر مورد حمایت قرار بدهند زیرا دوندگان شهرستان رودان و استان
حرف ها ی زیادی برای گفتن دارند.
از رئیس هیات دوومیدانی استان هرمزگان که زحمات زیادی برای ورزش دوومیدانی استان می کشنند تشکر و قدردانی می کنم. انشاالله  روزی برسد که دوندهای رودانی برای تمرین هیچ دغدغه ایی نداشته باشنند و صاحب یک  پیست دوومیدانی استاندار بشوند.

دو و میدانی رودان فراتر از آسیاست

دو و میدانی رودان فراتر از آسیاست

دو و میدانی رودان فراتر از آسیاست

دو و میدانی رودان فراتر از آسیاست

دو و میدانی رودان فراتر از آسیاست

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها