گذری بر زندگینامه و فعالیت‌های یکی از مدعیان پاستور

قاضی‌زاده هاشمی با دولت سلام



«سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، کاندیدای احراز صلاحیت شده‌ی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. او در حال حاضر نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی است. در دوره‌های هشتم، نهم و دهم مجلس نیز به‌عنوان نماینده مردم مشهد و کلات حضورداشته است. قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه ضبط نخستین برنامه انتخاباتی قانونی خود در رسانه ملی از کتاب برنامه‌هایش با عنوان «دولت اعتماد» رونمایی کرد. او در این برنامه از ایجاد تغییرات اساسی در سازوکار اداره کشور سخن گفت و به موضوعاتی چون برقراری «عدالت اجتماعی»، «تشکیل دولت جوان»، «به‌کارگیری از مدیران لایق» و استفاده از ظرفیت بانوان در امورات کشور اشاره کرد.

 پزشک سیاستمدار

«امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» جوان‌ترین نامزد ریاست جمهوری، در ۲۵ فرودین ۱۳۵۰ در شهرستان فریمان مشهد به دنیا آمده است. او پزشک، جراح و متخصص گوش، حلق و بینی است و مدتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان بوده. هاشمی پسرعموی «سید حسن قاضی‌زاده هاشمی»؛ وزیر بهداشت دولت یازدهم و دوازدهم و برادر «احسان قاضی‌زاده هاشمی» نماینده حوزه انتخابیه فریمان و سرخس از خراسان رضوی است. این سیاست‌مدار اصولگرا در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ سخنگوی جبهه پایداری بوده است. هاشمی در فروردین ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرد و اردی‌بهشت ماه نیز به همراه دخترش برای ثبت‌نام در محل وزارت کشور حاضر شد. برنامه‌ انتخاباتی او با عنوان «گفتمان دولت مردم» و با شعار «دولت سلام» منتشرشده است. در صورت پیروزی هاشمی، او دومین رئیس‌جمهور اهل مشهد خواهد بود.

 بازی با کلیشه‌ها

اولین اظهارنظر جنجالی قاضی‌زاده هاشمی وعده حل سه‌روزه مشکلات بازار سرمایه بود. پرداخت وام ۵۰۰ میلیونی به زوجین برای تأمین مسکن و اشتغال وعده دیگر او بود که واکنش‌های زیادی در فضای مجازی به دنبال داشت. هاشمی در پاسخ به این انتقادها گفته بود که اگر در زمان خودش درباره نحوه تأمین اعتبار آن توضیح دهم حتماً آن‌ها خجالت‌زده خواهند شد. او در اولین برنامه تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری بر ضرورت حل سریع مسائل اقتصادی تأکید کرد و گفت: «وقت جراحی‌های بزرگ رسیده است. هر دولتی که روی کار می‌آید باید برنامه ضربتی برای مسائلی مثل تورم، بیکاری و بهبود وضع مسکن داشته باشد اما اقدامات اصلاحی میان‌مدت و بلندمدت نیز باید طراحی شود». این کاندیدای ریاست جمهوری به عملکرد دولت روحانی نیز انتقاد کرد و آن را عامل ایجاد دوقطبی فقیر و ثروتمند در کشور دانست. هاشمی عنوان کرد که کشور به دوطبقه‌ی مرفه و ضد مردم که زندگی‌شان از راه تورم رشد پیداکرده و سایر مردم که مالیات پردازان این طبقه اشرافی هستند، تقسیم‌شده است. او درباره ناموفق بودن دولت‌های ادوار گذشته، تصریح کرد که اگر چه‌کارهایی انجام‌شده اما بعضاً با خطاهای بزرگ، هم به لحاظ شخصی و هم در تصمیمات همراه بوده است. هاشمی گفت: «حکمرانی و روش اداره کشور غلط بوده است و باید مسائل کشور را به‌صورت پایدار حل کنیم.» او در بخش اعظمی از صحبت‌های خود به سیاست‌های اتخاذشده و رویه دولت‌های قبل انتقاد کرد و کمتر به ارائه برنامه‌ها و راهکار پرداخت. هاشمی دولت روحانی را «دولت لاکچری» خطاب کرد و در کنایه به او گفت: «برخی دولت‌ها به‌وقت مشکلات مردم قهقهه می‌زنند و حداکثر کارشان برای رؤیت حال مردم، دیدن آن‌ها از پشت شیشه ماشینی است که با چندین اسکورت به‌سرعت از خیابان‌ها عبور می‌کنند و شاید نیم ثانیه‌ای چهره مردم را ببینند درحالی‌که حقوق نجومی دریافت می‌کنند و در تشریفات فوق‌العاده به سر می‌برند». او در ادامه تشکیل دولت مردمی را از برنامه‌های اصلی خود عنوان کرد. هاشمی نخستین نامزدی بود که به موضوع «سربازی اجباری» نیز ورود کرد. او دراین‌باره گفت: «مدل جایگزین ما به‌جای سربازی اجباری، سربازی حرفه‌ای است و دولت هزینه‌ی این طرح را می‌پذیرد».
 

 دولتی با رویکرد شفافیت

هاشمی دولت احتمالی خود را «دولت سلام» نام‌گذاری کرده است. او در توضیح این نام‌گذاری گفته است: «نام دولت ما، دولت سلام است چراکه سلامی به نسل نو و ایران جدید است.» به گفته او دولت سلام پنج ویژگی و شاخصه اصلی دارد که اولین آن‌ها شفافیت است. هاشمی عنوان کرد که قصد دارد در دولت احتمالی خود نظام جامع شفافیت را برقرار کند. این کاندیدای ریاست جمهوری گفتمان میان دولت، مردم و نخبگان برای رسیدن به تصمیمات مهم را دومین ویژگی دولتش خواند. هاشمی گفت: «پایه تفکر دولت باید افکار عمومی باشد». وجود رقابت، عدم انحصار و رانت و عدالت در رشد سومین و چهارمین ویژگی دولت سلام عنوان شد. هاشمی اظهار کرد که همه مردم در سراسر کشور باید رشد کنند تا مسئولیت خود را بپذیرند. او «اصل پاسخگویی دولت‌ها» را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دولت احتمالی خود اعلام کرد. هاشمی در پایان بیان کرد که دولت باید دلایل اقدامات خود را بیاورد.

منبع: روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها