چگونه متوجه درگیری ریه‌های آسیب‌دیده با کرونا شویم؟


نویسنده: راضیه نیرومند

ویروس کرونا می‌تواند طیف وسیعی از علائم بالینی را ایجاد کند؛ اما ممکن است در بعضی از افراد آلوده، هرگز علائمی ایجاد نکند. تب، احساس سرماخوردگی، از دست دادن حس بویایی و چشایی، سرفه، تنگی‌نفس، علائم گوارشی و اسهال از نشانههای بارز ابتلا به کروناست اما چنانچه بیمار مبتلا به کرونا احساس تنگی‌نفس داشته باشد، روی قفسه‌سینه احساس فشار کند و همچنین هنگام راه رفتن دچار مشکل شود، احتمالا دچار درگیری ریوی شده است. برای تشخیص علامت خطر در بیماران کرونایی باید بیمار در جایی آرام بنشیند و فرد دیگری تعداد تنفس بیمار را در یک دقیقه شمارش کند.

اگر تعداد تنفس بیشتر از ۲۴ تنفس در یک دقیقه بود این یک علامت خطر است که بیمار وارد فاز شدید بیماری ریوی می‌شود. همچنین داشتن تب طولانی بیش از ۷۲ ساعت، بی‌حالی و ضعف و افت اکسیژن خون زیر ۹۴ درصد از علائم هشداردهنده درگیری ریه در کروناست که باید به صورت جدی به آن‌ها توجه کرد. شانس ایجاد لخته و آمبولی ریه در بیماران مبتلا به کرونا بیش از بقیه است و درد قفسه سینه یکی از علائم بارز در آمبولی ریه است که ممکن است فرد، سرفه، خلط خونی و تب خفیف داشته باشد. هرچه میزان درگیری افزایش یابد، فرد در انجام فعالیت‌های معمول خود دچار مشکل شده و سرفه و تنگی‌نفس اجازه استراحت و فعالیت دیگری را به بیمار نمی‌دهد.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص درگیری ریه، استفاده از سی‌تی‌اسکن است که این روش، تنها با تشخیص و تجویز پزشک قابل انجام است. چنانچه درگیری‌های بدون علامت ریه، شدت یابد؛ قطعا وارد مرحله علامت‌دار می‌شود و به نحوی خود را نشان می‌دهد. وقتی تعداد کپی ویروس زیاد شود به سلولهای همسایه حمله می‌کند. علائم معمولاً شامل سوزش گلو و سرفه خشک می‌باشد. طبق نظر پزشکان؛ ویروس به سمت لوله‌های برونش حرکت می‌کند. وقتی به ریه‌ها می‌رسد باعث التهاب مخاط آن شده و کیسه‌های هوایی یا آلوئول ها برای انجام وظیفه خود، تامین اکسیژن خون و حذف دی اکسیدکربن، باید سخت‌تر کار کنند. اختلال در جریان اکسیژن باعث می‌شود که ریه‌ها؛ با مایعات، چرک و سلول های مرده، پر شود و ریه را دچار عفونت کند.  در بعضی از افراد آنقدر تنفس مشکل میشود که به دستگاه تنفس‌مصنوعی نیاز پیدا می کنند.

منابع: اقتصادنیوز/ iribnews.ir / درمانکده

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها