ردیابی ملخ صحرایی در زمین‌های هرمزگان



با آغاز فصل پاییز و احتمال ورود ملخ صحرایی به کشور در 6 ماه نخست امسال یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از زمین‌های استان ردیابی شد.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از صداوسیما، «اشرف منصوری»، مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی هرمزگان گفت: زمین‌های کشاورزی و منابع طبیعی استان بویژه کانون‌های دارای ریسک بالای ملخ صحرایی با کمک کارشناسان آموزش دیده و بوسیله نرم افزار موبایلی و دستگاه‌های ایلوکاست ردیابی شده است. منصوری افزود: حدود یک سوم از ردیابی شامل پنج هزار و ۷۶۵ مختصات جغرافیایی در سراسر استان با نرم افزار موبایی بوده است. وی گفت: آموزش و بکارگیری از ظرفیت نیرو‌های مردمی نیز در انجام عملیات ردیابی از دیگر اقدام‌های در رصد این آفت مخرب در استان بوده است.

ملخ صحرایی آفت خطرناکی است که از شمال شرق آفریقا و از کشور پاکستان به سمت کشور هجوم می‌آورند. استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان درگیر آفت ملخ صحرایی هستند که بیشترین سطح مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان است.
ملخ‌های صحرایی گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند و با قدرت پرواز بسیار زیادی که دارد می‌تواند در یک شبانه روز تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.

نخستین دسته ملخ‌های صحرایی در هرمزگان چهارم بهمن ماه ۹۷ در بندرنخیلو از توابع بندرلنگه گزارش و علت مهاجرت آن‌ها نیز نبود بارش و غذای کافی در سواحل دریای سرخ و عربستان اعلام شد. وسعت زمین‌های کشاورزی هرمزگان۱۵۶هزارهکتار با تولید سالانه ۲میلیون و ۹۰۰هزارتن محصول باغی و زراعی (با محوریت محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل) است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها