فلات های قاره و نیروگاه توانیرجز آلاینده های مستمر هرمزگان هستند

5 سال تولید سم در آسمان و دریا



«فلات‌های قاره و نیروگاه توانیر بیش از 5 سال به‌صورت مستمر جز لیست صنایع آلاینده محیط‌زیست هرمزگان قرار دارند».

    

به گزارش صبح ساحل، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان این مطلب را در جمع خبرنگاران بیان کرد و گفت: در 9 ماهه گذشته امسال ۳۷ دودکش و ۳۸ مورد هوای محیطی از صنایع ازلحاظ آلودگی محیطی پایش شدند و در این مدت ۳۸ پایش در مراکز معاینه فنی انجام‌شده است. حبیب مسیحی تازیانی که به مناسبت هفته هوای پاک سخن می‌گفت ادامه داد: ۹۵ مورد در صنایع خود اظهاری، ۳۳۰ مورد پایش از صنایع داشتیم و بر مبنای آن ۱۱۹ اخطار برای رفع آلایندگی صادرشده است. وی یادآور شد که از این تعداد ۱۷ صنعت در لیست آلاینده‌ها منظور شدند که بعد از پایان بهمن‌ماه در سامانه متمرکز سازمان محیط ‌زیست ثبت می‌شود. مسیحی بابیان اینکه در سال گذشته حدود ۲۷ صنعت آلاینده داشتیم که به سازمان محیط ‌زیست اعلام کردیم گفت: طبق ضوابط قانونی تا پایان اسفندماه جرائم مالیاتی آن‌ها مشخص و اخذشده که طبق قانون این مقدار جرائم اخذشده باید به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برحسب صنایع آن شهرستان متمرکز هستند پرداخت شود. این مقام مسئول با بیان اینکه صنایعی چون فلات قاره سیری، قشم و لاوان و نیروگاه توانیر از جمله صنایعی هستند که سال‌ها جزئی از لیست صنایع آلاینده ما هستند تصریح کرد: ما توانستیم میزان گاز (سوخت پاک) نیروگاه را به ۴ میلیون مترمکعب برسانیم و این میزان باید به ۶ میلیون مترمکعب برسد. وی تأکید کرد: هیچ نیروگاهی مجوزی از محیط‌ زیست برای استفاده از مازوت به‌عنوان سوخت را ندارد. وی آثارمازوت را تولید دوده کربن، فلزات سنگین، گوگرد و... ذکر کرد. وی انجام پایش کشتی‌ها را طبق کنوانسیون توسط بنادر اعلام کرد و گفت: در سال گذشته ۵ پرونده شناور ایرانی که آلاینده محیط‌زیست بود تشکیل و برخورد قانونی صورت پذیرفت. به گفته مسیحی تازیانی، 30 درصد این جرائم پرداخت‌شده به صندوق ملی محیط‌زیست برای رفع آلایندگی و صنایع که دچار مدیریت‌های رفع آلاینده داشته باشند ارسال می‌شود که به‌صورت وام‌های در نظر گرفته‌شده پرداخت گردد.

 

پرونده سرازیر شدن پساب صنعتی کارخانه سنگ‌ آهن

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در ارتباط با سرازیر شدن پساب صنعتی کارخانه سنگ ‌آهن که باعث آلودگی چشمه و منابع طبیعی آب روستای گهر در بخش فین شده است گفت: تخلف زیست‌ محیطی این کارخانه تائید و پرونده در دادگاه تشکیل‌ شده است که بر اساس رای دادگاه در مدت ‌زمان تعیین‌شده باید این صنایع مشکل آلایندگی را رفع کند. مسیحی تازیانی تأکید کرد تا رفع این آلاینده کوتاه نمی‌آییم و به جد پی گیر هستیم.

 

نظارت بر انتقال پساب به دریا

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در خصوص طرح انتقال فاضلاب یا پساب به دریا گفت: در این رابطه به مجموعه آبفا و پیمانکار آن اعلام کردیم در همین فرصت زمانی پیش‌بینی‌شده در اجرای انتقال پساب به دریا، باید سیستم آنلاین در انتهای خروجی طرح گذاشته شود که محیط‌زیست رصد لحظه‌به‌لحظه ازآنجا را داشته باشد. مسیحی تازیانی با تأکید بر اینکه در طرح انتقال پساب به دریا نظارت دارند افزود: طی مکاتبه‌ای که به آبفا داشته‌ایم ارائه مجوز زیست‌محیطی به فاضلاب شهر بندرعباس منوط به رعایت استانداردهای لازم است ازنظر ما زمانی که تصفیه‌خانه شهر بندرعباس آلوده و منابع پذیرنده آن دریا باشد باید استاندارد پذیرش به دریا را باید رعایت کند. وی برنامه پیمانکار مربوطه برای استانداردسازی کامل این طرح ظرف 2 ماه آینده دانست.

 

39 روز هوای ناپاک

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان بابیان شعار هفته هوای پاک امسال هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی” ، در خصوص روزهای پاک و ناپاک گفت: در ۹ ماهه ابتدای امسال تعداد روزهای پاک استان ۱۶ روز، روزهای قابل‌قبول ۲۱۸ روز، تعداد روزهای ناسالم برای افراد حساس ۳۹ روز، روزهای خیلی ناسالم ۳ روز بوده و روز خطرناکی نیز نداشتیم. مسیحی تازیانی این آمار در مدت مشابه سال قبل را ۱۳ روز هوای پاک، ۲۰۴ روز هوای قابل‌قبول، ۵۲ روز هوای ناسالم و 7 روز هوای خیلی ناسالم ذکر کرد و یادآور شد: در کارگروه مذکور صداوسیما باید وضعیت  روزهای ناسالم، خیلی ناسالم و خطرناک را اعلام کند اما از این به بعد اطلاع‌رسانی را گسترده‌تر خواهیم کرد تا سایر رسانه‌ها و قشر وسیع‌تری از مردم در جریان موضوع قرار گیرند. وی این پایش را از ایستگاه‌های جاسک، خمیر، بندرعباس، لنگه و میناب دانست. مسیحی تازیانی از عدم اطلاع‌رسانی صحیح از وضعیت سلامت هوا در هرمزگان نیز گفت:

 

سواحل آلوده

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان سواحل آلوده بندرعباس را سورو، پارک کپشکن، دولت اعلام کرد. مسیحی تازیانی گفت: بر اساس آخرین پایش میزان آلایندگی سواحل غدیر کاهش‌یافته است. وی این پایش ها را هفتگی و آمار را متغییر دانست.

 

راه‌اندازی مراکز معاینه فنی در حاجی‌آباد، بندرلنگه و جاسک

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در رابطه با مراکز معاینه فنی گفت: همکاران ما از ۱۰ مرکز معاینه فنی، پایش را در استان ارائه می‌دهند. مسیحی تازیانی از راه‌اندازی مراکز معاینه فنی در شهرستان‌های حاجی‌آباد، بندرلنگه و جاسک به‌زودی خبر داد. وی این را گفت که امسال فراخوانی منتشر شد و یکی از مراکز معاینه فنی قبول کرد با ۴۰ درصد تخفیف ماشین‌های شهروندان را در هفته هوای پاک پایش کند و امیدواراست در سال‌های آینده این خدمات از سوی مراکز معاینه فنی ارائه شود.

 

کاشت نهال در ۵۰۰ هکتار در جاسک

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در خصوص پیگیری مفاد قانونی در راستای جلوگیری از ریز گردها به‌خصوص در شرق هرمزگان نیز گفت: کاشت نهال در ۵۰۰ هکتار زمین را در جاسک داشته‌ایم که تحویل منابع طبیعی خواهد شد. امسال نیز 200 هکتار در منطقه در نظر گرفته‌شده است. وی تأکید کرد که به صنایع در آن منطقه احداث شود باید محدوده آنجا را برای جلوگیری از شن‌های روان و. کمربند فضای سبز ایجاد کنند.

  

ورود ۱۷ میلیون کیلووات ساعت برق به شبکه برق

مسیحی تازیانی اشاره‌ای به نیروگاه خورشیدی در استان داشت و گفت: در سطح استان یک نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در قشم احداث‌شده و درمجموع نیروگاه‌های خورشیدی حدود ۱۷ میلیون کیلووات ساعت برق وارد شبکه برق استان کرده‌اند. وی ادامه داد: این نیروگاه خورشیدی روزانه هر ساعت ۸۰۰ کیلووات ساعت برق تولید می‌کند. وی استفاده از پنل‌های خورشیدی را سبب کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی ذکر کرد و یادآور شد: روشنایی تمامی ادارات محیط‌زیست هرمزگان از طریق پنل های خورشیدی تأمین می‌شود و کشور چین طی تفاهم‌نامه‌ای این پنل‌ها را به ایران تحویل داده است.

 

پایش جایگاه‌های سوخت

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در ادامه سخنان به پایش جایگاه‌های سوخت پرداخت و گفت: موظف هستیم به‌صورت رندوم از نفت و گاز جایگاه‌های سوخت نمونه‌برداری و پایش کنیم. در این 9 ماه گذشته 20 نمونه برداشته‌شده و ۸ نمونه از صنایع نیز برداشت‌شده است. وی‌ افزود: ۴ ایستگاه سنجش ذرات گردوغبار آنلاین محیط‌زیست در سطح استان داریم و یک ایستگاه نیز در بندرلنگه تا بهمن‌ماه امسال وارد سیستم پایش آنلاین می‌شود. مسیحی تازیانی  افزود: پیشنهاد اجرای شش ایستگاه سنجش ذرات گردوغبار جدید را هم به سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور ارائه کرده‌ایم که در صورت موافقت ایستگاه‌های استان به 11 ایستگاه ارتقا خواهد یافت و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک بتوانیم در تمامی شهرستان‌ها ایستگاه‌هایی را اضافه کنیم. این مقام مسئول عنوان کرد: یک ایستگاه نیز برای پایش گازهای محیطی بندرعباس و کنترل آن میزان آلاینده ترافیک و منابع سیار. از سوی شرکت نفت ستاره خریداری‌شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها