پایش ۲میلیون هکتار از زمین‌های هرمزگان برای مقابله با ملخ‌های صحرایی



مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از پایش و ردیابی ۲ میلیون هکتار از زمین های استان برای مقابله با ملخ های صحرایی خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، عبدالرضا اشرف منصوری با اشاره به هشدار سازمان حفظ نباتات در خصوص ریزش احتمالی ملخ صحرایی در نیمه جنوبی کشور، اظهار داشت: استان هرمزگان با داشتن ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی دروازه ورود این ملخ ها در مدت سه ساله گذشته بوده و از همین رو برنامه ریزی و آمادگی لازم برای مبارزه با این ملخ ها همواره در دستور کار بوده است.

وی ادامه داد: باتوجه به بارندگی مناسب اخیر و پیش بینی بارش های آینده و هشدارهای سازمان حفظ نباتات کشور و فائو و احتمال ورود مجدد ملخ صحرایی به کشور و استان، ناوگان مبارزه با ملخ صحرایی سازمان جهاد کشاورزی با تجهیز امکانات و تهیه سموم مورد نیاز در آمادگی کامل برای مبارزه با این آفت خطرناک می باشد.

اشرف منصوری با اشاره به رتبه نخست هرمزگان در مبارزه و پایش و ردیابی ملخ های صحرایی، بیان داشت: انواع سموم مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور، ادوات و دستگاه‌های سمپاش و تجهیزات عملیات مبارزه شامل ماسک، لباس ضد شیمیایی، کلاه و دستکش برای مبارزه با این آفت تهیه شده و به سراسر هرمزگان ارسال شده است.

وی  با بیان اینکه بهره‌گیری از ظرفیت سایر دستگاه‌های اجرایی آماده مقابله با هجوم احتمالی این ملخ ها هستیم، اظهارداشت :در این راستا اکیپ‌های ردیابی و مبارزه با ملخ‌های صحرایی نیز سازماندهی شده‌اند.

ملخ صحرایی آفت خطرناکی است که از شمال شرق آفریقا و از کشور پاکستان به سمت کشور هجوم می‌آورند.

استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان وبلوچستان و خوزستان درگیر آفت ملخ صحرایی هستند که بیشترین سطح مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان‌ وبلوچستان و هرمزگان است.

ملخ‌های صحرایی گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند و با قدرت پرواز بسیار زیادی که دارند می‌توانند در یک شبانه روز تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.

این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف، جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.

نخستین دسته ملخ‌های صحرایی در هرمزگان چهارم بهمن ماه ۹۷ در بندرنخیلو از توابع بندرلنگه گزارش و علت مهاجرت آن ها نیز نبود بارش و غذای کافی در سواحل دریای سرخ و عربستان اعلام شد که از طریق خلیج‌فارس و دریای‌عمان وارد خاک ایران شده بودند.

وسعت زمین‌های کشاورزی هرمزگان۱۵۶هزارهکتار با تولید سالانه ۲میلیون و ۹۰۰هزارتن محصول باغی و زراعی (با محوریت محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل) است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها