بازدید وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر از ترمینال جدید فرودگاه و بندرگاه کیش



 جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر در جریان سفر ۲ روزه خود به کیش از طرح در حال احداث ترمینال مسافری فرودگاه بین المللی و بندرگاه تجاری و مسافری این جزیره بازدید کرد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر که از روز گذشته یکشنبه سفر ۲ روزه خود به جزیره کیش را به منظور بررسی ظرفیت های ایران برای پشتیبانی از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آغاز کرده امروز دوشنبه از طرح در حال احداث پایانه مسافری جزیره کیش بازدید کرد.

در این بازدید رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه هر ۲ وزیر نیز حضور داشتند.

پایانه جدید فرودگاه کیش با ۴۲ هزار متر مربع زیربنا در چهار طبقه با ظرفیت پذیرش سالانه ۶ میلیون مسافر و استانداردهای بین المللی به ساکنین و گردشگران در حال احداث است.

هم اکنون فرودگاه جزیره کیش با چهار ترمینال، ۲ باند موازی، به طول سه هزار و ۶۵۰ متر و عرض ۴۵ متر قابلیت نشست و برخواست هواپیماهای پهن پیکر را دارد و سالانه به صورت میانگین ۲ میلیون مسافر پذیرش می کند.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز اطلاعات و آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ماه شهریور سال ۱۴۰۰، این فرودگاه کیش با هزار و ۵۴۸ نشست و برخاست، رتبه اول در بین فرودگاه‌های اختصاصی و رتبه چهارم در بین کل فرودگاه‌های کشور را به خود اختصاص داده است. 

بندرگاه مسافری و تجاری به عنوان اصلی ترین بندر جزیره کیش به وسعت ۱۱۰ هکتار با امکان ارایه خدمات مختلف مسافری و باری با اسکله با ظرفیت پذیرش شناورهای ۱۲ هزار تنی است. 

پایانه بندر تجاری این جزیره با هدف ایجاد زیر ساخت‌های هوشمندسازی زمستان سال گذشته نوسازی شده که عملیات بهسازی محوطه ورودی و خروجی، اصلاح هندسی معابر و خیابان بندر، تعبیه دوربین های مدار بسته و بهسازی روشنایی محوطه داخلی سالن از جمله اقدامات انجام یافته در این نوسازی است.

کیش دارای چهار بندر شامل بندر تجاری با ۲۰ اسکله عمومی، نفتی و مسافری، بندر صیادی میرمهنا با چهار اسکله شناور، بندر تدارکاتی چارک و بندر پشتیبان با ۱۰ اسکله است.

جزیره کیش از روز یکشنبه ۲۱ فروردین ماه میزبان وزیران راه ۲ کشور ایران و قطر بود و مذاکرات مربوط به امضای این توافقنامه ها عصر روز گذشته در یک جلسه نهایی شد و در خصوص همکاری های مناطق آزاد مذاکراتی نیز انجام شده که در سفرهای آتی مسوولان قطر به ایران امضا خواهد شد.

این سفر در پی دستور ویژه آیت‌الله‌ رئیسی‌ رییس جمهور کشورمان برای بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری جام جهانی قطر و همچنین پیگیری دیدار وزیر راه و شهر سازی کشورمان با وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر در جریان سفر آیت الله رییسی به کشور قطر برنامه ریزی شده بود.

وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر و وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی و هیات همراه آنان روز دوشنبه از طرح درحال احداث پایانه مسافری جدید فرودگاه بین المللی جزیره کیش، بندرگاه مسافری و تجاری، استادیوم فوتبال و استخر دهکده المپیک بازدید کردند.

آبان ماه امسال قطر میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال است با توجه به نزدیکی کیش به این کشور استفاده از این فرصت از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته و در این راستا مقرر شده ۵۲۰ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های ورزشی جزیره کیش از جلمه استانداردسازی ۲ زمین چمن و احداث سه زمین دیگر تا مرداد ماه امسال هزینه شود.

همچنین این جزیره برای بهره‌گیری از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دارای ظرفیت هایی همچون ۵۲ هتل با ۱۹ هزار تخت، یک فرودگاه بین المللی با ظرفیت پذیرش حدود ۲ میلیون مسافر در سال، بندرگاه به وسعت ۱۱۰ هکتار با امکان ارایه خدمات مختلف مسافری و باری با اسکله با ظرفیت پذیرش شناورهای ۱۲ هزار تنی است.

فاصله جزیره کیش تا قطر ۲۷۰ کیلومتر است که مدت زمان مسافرت از این جزیره به دوحه با هواپیما حدود ۴۰ دقیقه و با کشتی پنج تا ۶ ساعت است.

جزیره کیش با ۹۲ کیلومتر مربع مساحت و ۴۲ هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان بوده در آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها