حمله چین به تایوان قوت گرفت؛

سودایی که برای اقتصاد جهان گران تمام می‌شود


نویسنده: مریم دهقان

در ادامه تنش بین پکن و واشنگتن درباره دخالت در امور تایوان، ارتش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ ضمن «هشدار جدی» به آمریکا، اخیرا یک رزمایش نظامی در مرز تایوان انجام داده است.

 

پس از این رزمایش نظامی در مرز تایوان، در همین راستا آقای شی رئیس جمهور چین به سرمایه‌گذاران اعضای حزب خود هشدار داده است؛ چنانچه در دیگر کشورها سرمایه گذاری کرده باشند امکان رشد و فعالیت در حزب حاکم را ندارند.

با توجه به تجربه جنگ روسیه و اکراین و تحریم سرمایه‌گذاران روسی (اولیگارش‌ها) توسط آمریکا و دیگر کشورها؛ این هشدار نشان می‌دهد چین نسبت به بلوکه شدن دارایی اعضای وابسته به دولت در خارج از کشورش نگران است.

با این همه اگر این جنگ شکل بگیرد متفاوت از جنگ روسیه و اکراین خواهد بود چرا که با توجه به حجم انبوه صادرات کالاهای چینی به بازار جهانی خصوصا آمریکا آن هم در این بجران تورم جهانی و همچنین صادرات کالای تخصصی تایوان که همان تراشه های الکترونیکی است می‌تواند دنیا را دچار مشکل زنجیره تامین کند. به طور مثال خودروسازی تسلا به دلیل استفاده از روبات در ساخت خودرو نیاز به این تراشه‌ها دارد و همچنین بازار موبایل در سراسردنیا دچار بحران خواهد شد.

نکته قابل تامل دیگر در این خصوص به موضع آمریکا، نسبت به این جنگ برمی‌گردد. بایدن در مصاحبه‌ای حمایت خود از تایوان را اعلام کرده است با این حال به نظر نمی‌رسد که بتواند در این زمینه موفق عمل کند. چرا که حجم قابل توجهی از اوراق قرضه آمریکا در اختیار چین است و همان طور که اشاره شد؛ آمریکا با بحران تورم ۸ درصدی مواجه است و برای کنترل آن تعرفه واردات کالاهای چینی را کاهش داده است. در نتیجه عملا نمی تواند مقابل چین بایستد. پس هرچند که در ظاهر از تایوان حمایت کند اما منافع کشورش اجازه مقابله با چین را به او نمی‌دهد.

بر کسی پوشیده نیست که هر جنگی اثرات سوء بین المللی در پی خواهد داشت. مثلا در جریان جنگ روسیه و اوکراین قیمت گاز جهانی به بیش از ۹دلار در هر گالن رسید و بیش از ۲۵۰ میلیون نفر در معرض قحطی گندم قرار گرفتند. این جنگ نیز بی شک بازار تکنولوژی در دنیا را هدف خواهد گرفت همچنین می‌تواند باعث افزایش ‌قیمت کامودیتی‌ها در دنیا شود. از آنجا که بخش اعظمی از بازار بورس ایران کامودیتی محور است؛ منجر به رشد قیمتی در بازار سهام داخلی خواهد شد. شاید این نکته به نظرتان، مثبت باشد اما در واقعیت ماجرا این جنگ می‌تواند اثرات مخرب تورمی بر اقتصاد ایران تحمیل کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها