آخرین وضعیت مبتلایان وبا در ایران/ شمار مبتلایان در کرمانشاه به ۸ نفر رسید



معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت: با قطعی شدن ابتلای سه فرد دیگر در استان به وبا، تعداد موارد ابتلای قطعی در کرمانشاه به هشت نفر رسید.

 

به گزارش صبح ساحل، دکتر «ابراهیم شکیبا» افزود: یک نفر از موارد مبتلای جدید پدر یک خانواده است که به اقلیم کردستان عراق سفر کرده و  پس از بررسی های صورت گرفته مشخص شد که ۲ نفر از اعضای خانواده این فرد یعنی همسر و یکی از فرزندان وی نیز به وبا مبتلا شده‌اند.

وی اظهار کرد: افراد مبتلا شده به وبا در استان کرمانشاه تاکنون مربوط به شهرستان‌های روانسر، جوانرود و پاوه بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه به شهروندان توصیه کرد، دستورات بهداشتی را به صورت جدی رعایت کرده، موادغذایی را از مراکز معتبر تهیه نموده، از فروشندگان دوره گرد و دستفروشان خرید نکنند و از استفاده از منابع آبی نامطمئن خودداری نمایند.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به انتقال وبا از طریق مصرف آب و غذای آلوده گفت: بسیار مهم است که افراد از مصرف آب و غذای آلوده و مشکوک به طور جدی خودداری کنند.

وی اظهار داشت: افراد در صورتی که از سلامت آب مطمئن نیستند باید آب را به مدت یک دقیقه بجوشانند، یعنی پس از آنکه آب به جوش آمد اجازه دهند بیش از یک دقیقه در این حالت جوش بماند و پس از آن آب قابل استفاده است.

شکیبا گفت: همچنین افراد باید قبل از مصرف میوه و سبزیجات حتما آنها را به خوبی گندزدایی و ضدعفونی کنند.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه، نشانه بارز وبا را اسهال شدید و جهنده عنوان کرد و افزود: افراد به محض مشاهده این علامت به مراکز درمانی مراجعه کرده و حتما به میزان زیاد مایعات مصرف کنند، چرا که در صورت از دست دادن آب بدن بسیار امکان کشنده بودن این بیماری وجود دارد.

موارد ابتلا به وبا ابتدا در اقلیم کردستان عراق مشاهده شد سپس افرادی هم در کردستان ایران به این بیماری مبتلا شدند.

 

گفتنی است که پیش از این اعلام شده بود که ۳۷ مورد مبتلا به وبا در کشور شناسایی شده که ۳۲ مورد مربوط به کردستان و ۵ مورد مربوط به کرمانشاه است.

 دکتر مریم مسعودی‌فر رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت درباره آخرین آمار از شیوع بیماری وبا در کشور گفت: بیش از نیمی از این تعداد، سابقه سفر به همسایگان غرب کشور را داشتند و سایر موارد هم ذکر کردند که در تماس با این بیماران مبتلا شدند.

او افزود: برخی از کشورهایی که بیماری وبا در آنها بومی و اندمیک است، در مجاورت ما قرار دارند که سبب می‌شود هر سال تعدادی از موارد بیماری را داشته باشیم. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی از اواخر سال ۲۰۲۱ و از ابتدای سال ۲۰۲۲ افزایش موارد وبا را در تعدادی از کشورهای همجوار خود داشته‌ایم.

 

منابع: ایرنا، همشهری آنلاین

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها