در پی افزایش قیمت گندم ، احتمال گران شدن نان افزایش یافت



گرانی گندم به نانوایان نوع اول و دوم تاثیر نمی‌گذارد اما فاکتورهای دیگر احتمال گران شدن نان را افزایش می‌دهد.

      
به گزارش صبح ساحل، قیمت نان همیشه در معرض خطر و گرانی است. قیمت گندم و آرد فاکتور اصلی در نرخ تمام شده نان است. در چند روز گذشته نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی بیان داشت نرخ خرید تضمینی گندم برای هر کیلوگرم در بودجه سال گذشته ۱۳ هزار تومان بود اما کمیسیون کشاورزی با ارزیابی قیمت جهانی گندم، سود متعارف کشاورزان و هزینه های تولید ۱۷ هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم خرید تضمینی در بودجه ۱۴۰۲ به دولت پیشنهاد داد که کشاورزان با این نرخ هم مخالف هستند و انتظار دارند قیمت خرید تضمینی کمتر از ۲۰ هزار تومان نباشد.

گسترش نیوز پیرامون این موضوع و تأثیر آن بر قیمت نان با محمد سلیمانی رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

    محمد سلیمانی رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی، پیرامون تأثیر گرانی گندم بر قیمت نان گفت: نانوایان در سطح کشور به چند نوع تقسیم می‌شوند. نانوایانی که در سطح یک و دو هستند گرانی گندم برای آن‌ها تأثیری بر قیمت آرد ندارد. گندم ۱۳ هزار تومانی مشمول نانوایان نوع ۶ یعنی نانوایانی که آزاد هستند و یارانه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، می‌شود.

    وی در رابطه با چالش های موجود برای کارت‌خوان‌های نانوایان، خاطر نشان کرد: مشکلات کارت‌خوان ها همچنان پابرجاست و هر ۱۰ روزی که شارژ می‌گردد، سهمیه برخی صفر می‌شود که به اتحادیه هجوم می‌آورند. اگر شارژ آرد دقیق تر صورت بگیرد چالش‌های نانوایان هم از بین می‌رود. برای نانوایان هر ماه به ۳ دهه تقسیم می‌شود و به این صورت آرد به آن‌ها تخصیص داده می‌شود. برای برخی نانوایان شارژ صورت نمی‌گیرد که باید رایزنی انجام شود تا مشکلشان حل شود. در پاسخ به کاهش آرد برخی نانوایان گفته می‌شود کارت‌خوان دقیق نبوده و غیر متعارف بوده است که ما هنوز متوجه غیر متعارف بودن آن نشده‌ایم و منظور آن‌ها از این بیان را درک نمی‌کنیم.

    نانوایان سنگکی در خطر

    رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی در ادامه افزود: ۴ تا ۵ کارگر در نانوایی‌ها مشغول به کار هستند که مستلزم هزینه و دستمزد هستند. در سال جاری ۲۷ درصد مزد کارگر افزایش یافته که تأثیر خود را بر نان خواهد گذاشت. اگر نرخ درستی داده نشود نانوایان سنگکی به سختی به ادامه کار خود می‌پردازند.

    سلیمانی اظهار کرد: در صنف ما معضل کارگر وجود دارد. کارگرانی که از شهرستان می‌آیند به صورت فصلی هستند و توجهی به حقوق مصوب کارگری ندارند و قبل از آمدن مزد خود را طی می‌کنند. برخی از کارگران هم قبل از ورود به کار درخواست واریزی دارند. نان سنگک نانی سنتی است که نیازمند نیروی انسانی است که هزینه بر است.

    وی افزود: با افزایش مزد کارگر و تورم موجود یا قیمت باید افزایش پیدا کند و راه دیگر این است ما به تفاوت آن را دولت به نانوایان پرداخت کنند؛ البته این قول پارسال بود که عملی نشد امیدواریم امسال دولت حق خود را بپردازد. در سال پیش رو باید نرخ نامه جدید ابلاغ شود تا این زنجیره نارضایتی نانوا و مصرف‌کننده از بین برود.

    سلیمانی در خصوص اعلام کمک هزینه دولت به نانوایان تصریح کرد: کمک هزینه ای که دولت اعلام می‌کند به نانوایان پرداخت کرده، در صنف سنگک ۹۸ درصد آن نوع ۲ است که ۲۰ درصد به آن‌ها تعلق گرفته است که هزینه کوچکی از هزینه نانوایان می‌شود. ۸۵ درصد هزینه‌ها را نانوایان از جیب پرداخت می‌کردند و آن‌ها برای پوشش هزینه‌ها و روشن نگه داشتن چراغ نانوایی‌ها چاره‌ای جز کم فروشی و یا گران‌فروشی نداشتند و همین مسئله در صنف نانوایان هرج‌ومرج ایجاد کرده بود؛ از سوی دیگر اتحادیه نیز قادر نبود نانوایان را مجاب کند که همچنان نان را با نرخ ۱۴۰۰ عرضه کنند.

    وی در پایان گفت: سهم هر نانوایی برای هر قرص نان تنها ۶۰۰ تومان است ازاین‌رو قیمت هر عدد نان سنگک سنتی باید به پنج هزار تومان برسد.

    برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
    0 / 200
    • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
    • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

    آخرین خبرها