مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات هشدار داد؛

احتمال هجوم ملخ‌ صحرایی به هرمزگان  در اردیبهشت ماه



 مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور هشدار داد: بر اساس پیش‌بینی فائو، با توجه به بارندگی‌ها در شبه‌جزیره عربستان احتمال هجوم ملخ صحرایی به ایران در اردیبهشت ماه امسال وجود دارد؛ بنابراین نیازمند اعتبارات و امکانات جهت مبارزه با این آفت هستیم.
  
به گزارش صبح ساحل؛ «سعید معین» اضافه کرد: در صورتی که اردیبهشت ماه هجومی به ایران صورت نگیرد، در مسیر برگشت از هند به شبه جزیره عربستان ممکن است در ایران شاهد هجوم این آفت باشیم بنابراین کشور ما باید آمادگی لازم جهت مقابله با این آفت را داشته باشد.
وی تصریح کرد: سازمان فائو هشدار داده که کشورها از لحاظ ردیابی و پایش دقت بیشتری داشته باشند؛ زیرا در یکی دو ماه آینده پیش‌بینی شرایط آب و هوایی مطلوب در شبه جزیره عربستان و ایران را داریم که در صورت تداوم شرایط مطلوب آب و هوایی امکان افزایش و هجوم وجود دارد.
معین اضافه کرد: اولویت برنامه‌های ردیابی و مبارزه با استان‌های خط اول یعنی هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و استان‌های خط دوم؛ یعنی جنوب فارس و جنوب کرمان است.
مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور درباره اعتبارات این بخش گفت: اگر حمله ملخ صحرایی اتفاق نیفتد که مشکل اعتباری نداریم؛ اما در صورت حمله با توجه به افزایش هزینه‌ها، حداقل به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که باید برای این بخش دیده شود.
معین خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ - ۹۸ ابتدا ۱۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافت که به دلیل کمبود این رقم به ۲۵ میلیارد تومان رسید.
وی، آموزش نیروهای انسانی برای مبارزه با این آفت را یکی دیگر از راهکارها دانست و افزود: آموزش نیروهای انسانی در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان انجام شده و حدود ۴۰ روز گذشته نیروهای انسانی استان‌های فارس، بوشهر، خوزستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد آموزش دیدند.
ملخ‌ صحرایی در مسیر حرکت خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارد باعث قحطی در منطقه مورد هجوم می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها