جاسک در معرض شیوع مالاریا/ سم‌پاشی ۶۷۸ مکان در بشاگرد



معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان گفت: متاسفانه هرمزگان بخاطر حضور اتباع خارجه در بیماری مالاریا در کشور پیشرو است و بیشتر این اتباع مهاجران افغانستانی و پاکستانی هستند.

            

به گزارش صبح ساحل،  عبدالجبار ذاکری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان در جلسه کمیته دانشگاهی حذف مالاریا و کنترل پشه آئدس و بررسی شرایط شرق کشور، افزود: وقوع سیل و زلزله چند وقت اخیر در پاکستان و همچنین وضعیت نابسامان سیاسی بوجود آمده در افغانستان باعث شد جمعیت بسیاری از این دو کشور از طریق استان سیستان و بلوچستان وارد کشور شوند و این روند باعث شد امسال در مقابل بیماری مالاریا در شرایط سخت تری قرار بگیریم.

وی با اشاره به مشکلات اجتماعی و سیاسی در افغانستان، تصریح کرد: با این اتفاق‌ها و ورود مهاجرین، متاسفانه وضعیت انتقال بیماری مالاریای شهرستان ایرانشهر در سیستان و بلوچستان نگران کننده شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بر ایجاد حساسیت، تشکیل کارگروه های شهرستانی و همچنین بررسی دقیق ساکنان مناطقی که بیشترین جمعیت مهاجر در آنها رفت و آمد و یا سکونت دارند تاکید کرد.

وی با تشریح وضعیت بیماری مالاریا در هرمزگان و ارائه راهکارها و پیشنهادات لازم جهت کنترل بیماری، اضافه کرد: برنامه رسمی کشور برای ریشه کن کردن این بیماری با هدف قطع چرخه انتقال محلی بیماری از سال ۱۳۳۴ آغاز شد و در حال حاضر اقدامات زیادی برای کنترل این بیماری در حال انجام است.

ذاکری بیان کرد: در شهرستان جاسک که تقریبا دارای بیشترین مبتلای مالاریا وارده را دارا است، ۲ هزار و ۴۱۶ مکان در ۱۲ کانون و در شهرستان بشاگرد که چرخه انتقال بیشتری دارد ۶۷۸ مکان سمپاشی شده است.

وی در ادامه ابراز داشت: بیماریابی اکتیو و پسیو، توزیع یک هزار و ۵۵۰ عدد پشه بند در شهرستان‌های استان، انجام عملیات مه پاشی و لاروکشی و همچنین ایجاد کمپین بیماریابی مالاریا از اقداماتی بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه آموزش مهارت های آزمایشگاهی برای کارشناسان آزمایشگاه تشخیص طبی از برنامه های خوبی بود که انجام شد، تصریح کرد: استان هرمزگان دارای شهرستانهای مرزی است و که محل ورود اتباع بیگانه است که بیماریابی را با چالش جدی مواجه کرده است همچنین عدم وجود ساز و کار مناسب جهت دسترسی پرسنل شبکه بهداشت و درمان برای انجام بیماریابی در گروه های پرخطر و اتباع بیگانه مشکلاتی را ایجاد کرده که لازم است سایر دستگاههای اجرایی و نظارتی ذیربط با دانشگاه همکاری بیشتری داشته باشند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها