زائران سودانی برای مداخله الهی برای پایان دادن به جنگ دعا می کنند



سفر حج به کمال کاباشی وفادار سودانی مهلت کوتاهی از درگیری خونین کشورش داده است. او که به سلامت به مقدس ترین شهر اسلام رسیده بود، برای صلح دعا می کرد. تنها چند هفته پیش خانه او در ایالت دارفور شمالی، در غرب سودان، هدف گلوله باران قرار گرفت، زیرا جنگ قدرت بین ژنرال های رقیب به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد.
 کاباشی، همسرش و پنج فرزندش آسیبی ندیدند زیرا روزها قبل به محله امن‌تر الفاشر، مرکز ایالت نقل مکان کرده بودند. اکنون پس از یک سفر خطرناک چهار روزه زمینی و دریایی، کباشی به بیش از یک میلیون نمازگزار در زیارت سالانه شهر مقدس عربستان سعودی مکه پیوسته است.
 این کارمند 52 ساله دولت با لباس سفید ساده زائران حج گفت: «من برای خانواده و فرزندانم بسیار می ترسم.
او از مسجد جامع مکه، بزرگترین مسجد جهان، گفت: «دستهایم را به سوی خداوند متعال بلند می کنم و از او می خواهم که مشکل سودان را حل کند. درگیری‌ها از اواسط آوریل بین ارتش عادی سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی، جان بیش از 2000 نفر را گرفته است. عمدتاً در خارطوم بزرگ و دارفور، منطقه وسیعی در مرز غربی سودان با چاد، متمرکز شده است. درگیری سودان را در هرج و مرج فرو برده است و جنگجویان خانه‌ها را اشغال کرده‌اند، اموال را غارت می‌کنند و مرتکب سوء استفاده‌های دیگر می‌شوند.
کباشی گفت:گلوله های توپ به داخل حیاط من افتاد... به خانه ام آسیب جدی وارد کرد مسافران از سراسر جهان قبل از شروع مراسم حج امشب به فرودگاه مدرن در شهر ساحلی جده عربستان سعودی سرازیر شده اند.اما زائران سودان عمدتاً با قایق وارد می‌شوند، زیرا فرودگاه خارطوم، قطب اصلی هوانوردی، به دلیل درگیری‌های مرگبار از دسترس خارج شده است.
برای رسیدن به مکه، کباشی یک سفر جاده ای بیش از دو روزه به بندر سودان در شرق را به خطر انداخت. در آنجا سوار کشتی شد که او را از دریای سرخ به جده برد، سفری که نزدیک به دو روز دیگر به طول انجامید. کباشی که پیش از این یک بار به حج مشرف شده بود، با دوستش احمد جابر که برای اولین بار به زیارت می رفت همراه بود.
عدنان نگاری
روزنامه صبح ساحل
غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها