صبح ساحل فعالیت جناح‌ها و وضعیت برخی چهره‌های سیاسی را بررسی کرد:

جریان‌شناسی انتخابات در هرمزگان


نویسنده: صبح ساحل

چند ماه مانده به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، برخی از احزاب سیاسی تحرکات خود را آغاز کرده‌اند. در این دوره به نظر می‌رسد برای سه کرسی حوزه مرکزی هرمزگان رقابت تنگاتنگی را شاهد باشیم. در مطلب حاضر نگاهی کلی به موقعیت جریان اصولگرایی در کشور انداخته‌ایم و وضعیت نمایندگان کنونی هرمزگان در مجلس و گزینه‌هایی که برای انتخابات آینده مطرح هستند را بررسی کرده‌ایم.
 
راست رادیکال
جریان اصولگرایی کشور حداقل در سه دسته‌‌ی راست رادیکال، راست میانه و راست نو شناسایی می‌شود. پایداری‌ها‌ و جریان شریان در دسته‌ی راست رادیکال و سنتی شناخته می‌شوند. «مرتضی آقا تهرانی» و «صادق محصولی» از چهره‌های مطرح جریان پایداری هستند. پایداری‌ها در حال حاضر بیشترین حضور-نفوذ- را در مجلس شورای اسلامی و دولت سیزدهم داشته‌اند. «شبکه راهبردی یاران انقلاب» یا «شریان» نام تشکلی است که عموماً از نزدیکان «مهرداد بذرپاش» در دیوان محاسبات و یا معاونان وزارت راه تشکیل‌شده است. «سید مهدی هاشمی»، معاون وزارت کشور در زمان احمدی‌نژاد و رئیس ستاد انتخاباتی «سید ابراهیم رئیسی» در استان تهران، رئیس شورای مرکزی شریان و «حمید رسایی»-از چهره‌های اسبق پایداری- یکی از اعضای شورای مرکزی آن است. پیش‌بینی می‌شود این جریان در انتخابات مجلس دوازدهم برگ تازه‌ای از فعالیت‌ سیاسی خود را به نمایش بگذارد. هنوز مشخص نیست این تشکل در حمایت دولت است یا خیر اما بر اساس رویکردها می‌توان پنداشت که راست رادیکال برای حذف راست میانه در انتخابات ۱۴۰۲ مجلس و حتی دور دوم ریاست جمهوری در تلاش است.
 
راست میانه و نو
راست میانه، جریانی که «محمدباقر قالیباف» و «حداد عادل» آن را نمایندگی می‌کنند. شامل گروه‌های مختلف عضو در شورای ائتلاف اصولگرایان یا شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی است که با عنوان «شانا» شناخته می‌شوند. راست نو «علی لاریجانی» و مجموعه‌ای از نمایندگان سابق مجلس در دوره‌های هشتم تا دهم را شامل می‌شود. برخی فعالان سیاسی بر این باورند که اجماع این دو طیف برای انتخابات پیش رو چندان بعید نیست و این اقدام را تنها راه حذف نشدن قالیباف می‌پندارند. برخی دیگر نیز این اتفاق را با توجه به عدم‌حمایت شانا از لاریجانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری بعید می‌دانند. عده‌‌ای دیگر از فعالان سیاسی، احتمال ائتلاف لاریجانی با اعتدالیون موسوم به «حسن روحانی» را پیش‌بینی کرده‌اند. پس رد صلاحیت جنجالی لاریجانی گفته می‌شود او تمام فعالیت‌های انتخاباتی خود را متوقف کرده است با توجه به این موضوع باید دید او در ماه‌های مانده به انتخابات مجلس چه سیاستی را اتخاذ می‌کند.
در ادامه مطلب به موقعیت برخی چهره‌های سیاسی مطرح در استان هرمزگان نگاهی میندازیم.
  
راست میانه در هرمزگان
شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در هرمزگان از فعال‌ترین گروه‌های سیاسی در استان است. حزب شانا در هرمزگان طی انتخابات دور یازدهم مجلس نتوانست موفقیت چندانی کسب کند و از لیست موردحمایت آن تنها یک نفر به بهارستان رسید. «حسین هاشمی تختی»، «علی‌اکبر میرزایی»، «پرویز سالاری»، «ابوالقاسم جراره»، «حسن مریدی زاده»، «موسی مولا پرست» و «منصور آرامی» افراد تحت حمایت این حزب در انتخابات اسفند سال ۹۸ بودند که تنها آرامی توانست صندلی سبز را تصاحب کند. شورای ائتلاف هرمزگان اما در جریان انتخابات شورای شهر موفق بود و از لیست یازده نفرِ موردحمایتشان هشت نفر به شورای شهر بندرعباس رسیدند. برای انتخابات پیش رو اما به نظر می‌رسد لیست موردحمایت شانا تغییراتی داشته باشد؛ شنیده‌ها حاکی از این است که امکان عدم‌حمایت شانا از برخی چهره‌های سابق وجود دارد و قرار است از چهره‌های جدید حمایت شود.
 
کرسی محفوظ؟
با بررسی نمایندگانی که تاکنون از هرمزگان راهی بهارستان شدند می‌توان چنین برداشت کرد که یکی از سهمیه‌های هرمزگان در مجلس به افراد موردحمایت لاریجانی اختصاص دارد. «محمد آشوری» که از دوره هفتم در مجلس شورای اسلامی حضور دارد، تنها گزینه نزدیک به لاریجانی است. آشوری یا حتی افراد موردحمایت او -با توجه به پایگاه رأی این نماینده در هرمزگان- به نظر می‌رسد در این دور نیز شانس حضور دارد. باید دید آشوری برای ششمین دور پا به میدان رقابت می‌گذارد یا این بار از فردی حمایت خواهد کرد. گویا این موضوع تا حدی به تصمیم لاریجانی برای نقش داشتن در مجلس دوازدهم نیز مرتبط است.
 
جراره‌ها در کدام لیست؟
«فاطمه جراره» رئیس سابق شورای شهر بندرعباس که برای کاندیداتوری مجلس از این سِمت استعفا داد، در زمان انتخابات شورا در لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و لیست موردحمایت احمد مرادی قرار داشت. احتمال اینکه جراره در لیست شانا قرار بگیرد وجود دارد اما بعد از حواشی ایجادشده در شورای شهر بندرعباس، جراره طی نطق تندی که در صحن شورا داشت نشان داد از زیر سایه حمایت مرادی خارج‌شده و اکنون او و مرادی مقابل یکدیگر و دو رقیب جدی برای هم هستند. حضور این دو شخص در انتخابات با توجه به مواضع مشترک دیروز و اختلاف امروز می‌تواند فضای انتخاباتی راکمی جذاب کند و با حواشی هم همراه باشد. تشکیل لیست موردحمایت جراره‌ها هم دور از ذهن نیست. «ابوالقاسم جراره» در حال حاضر دبیر کل حزب شریان است و احتمال حضورش از حوزه تهران-در لیست حمایتی بذرپاش- مطرح است.
جراره، حسین هاشمی تختی و علی‌اکبر میرزایی در زمان انتخابات ریاست جمهوری در ستادهای ابراهیم رئیسی فعالیت داشتند، منابع غیررسمی احتمال حمایت دولتی‌ها از این چهره‌ها را نیز مطرح کردند.
«احمد مرادی» در انتخابات دور یازدهم مجلس به‌صورت مستقل پا به میدان گذاشت و توانست بیشترین آرا را از آن خود کند. علی‌رغم حاشیه‌هایی که در این دور برای او ایجاد شد مرادی همچنان یکی از گزینه‌های جدی است.
حزب همدلی مردم تحول‌خواه -همت- فعالیت خود را نه‌تنها در شهرستان‌های هرمزگان که در کل کشور آغاز کرده است و به نظر می‌رسد قصد دارد در انتخابات مجلس نقشی داشته باشد. «سید احمد نبوی» دبیر کل این حزب سوابقی چون مشاور و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه دارد. حزب همت مدعی است که در دایره اصلاح‌طلبان و اصولگرایان قرار ندارد. این حزب در انتخابات ریاست جمهوری از محسن رضایی حمایت کرد و احمد نبوی نیز رئیس ستاد رضایی شد. هنوز مشخص نیست این حزب در استان هرمزگان از چه افرادی حمایت خواهد کرد.
 
سرنوشت اعتدالیون
«حسن روحانی» در یک سال اخیر چندین جلسه با وزرای کابینه خود برگزار کرده، او همچنین با شرکت در محافل مختلف، نشان داده است قصد فاصله گرفتن از فضای سیاسی کشور را ندارد. فعالیت سیاسی احزاب استانی تا حد زیادی به تصمیماتی که در رأس این احزاب گرفته می‌شود برمی‌گردد از همین رو باید دید در ماه‌های آینده اعتدالیون برای حضور در انتخابات دور دوازدهم مجلس چه رویکردی را برمی‌گزینند.
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها