قانون واردات خودروهای کارکرده ابلاغ شد



طرح واردات خودروهای کارکرده که یکی از خبرسازترین طرح‌های مجلس طی ماه اخیر بود، هفته گذشته از فیلتر شورای نگهبان نیز عبور کرد.  و حالا رییس مجلس شورای اسلامی قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مربوط به واردات خودروهای کارکرده را برای اجرا ابلاغ کرد.

 

به گزارش صبح ساحل، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ ای به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ۳ قانون را به شرح زیر برای اجرا ابلاغ کرد:

۱) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو

۲) قانون الحاق یک بند به تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

۳) قانون اجازه مشارکت جمهوری اسلامی ایران در افزایش سهام سرمایه دور ششم بانک توسعه اسلامی

 

 

تائید واردات خودروهای کارکرده در شورای نگهبان

گفتنی است که هفته گذشته، سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب جلسه مورخ بیست و هشتم خرداد ماه یک هزار و چهارصد و دو مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۴/ ۰۴/ ۱۴۰۲ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. لذا مصوبه واردات خودروهای کارکرده هم توسط شورای نگهبان تایید شد.

 

طرح واردات خودروهای کارکرده مدتی پیش توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد. براساس این طرح، واردات خودروهای دست‌دوم با کارکرد 5 سال و کمتر توسط افراد حقیقی و حقوقی مجاز شمرده شده است. تعرفه واردات خودروهای کارکرده نیز با توجه به نوع پیشرانه آن‌ها، بین 20 الی 175 درصد تعیین شد. بااین‌حال تعرفه خودروهایی که مورد‌توجه عموم قرار دارند بین 135 الی 165 درصد خواهد بود. به این تعرفه‌ها حدود 20 درصد عوارض و مالیات دیگر نیز اضافه می‌شود. بنابراین در بهترین حالت، واردات یک خودروی کارکرده به کشور، قیمت آن را به حدود سه‌برابر افزایش خواهد داد.

 

انتظار معجزه از طرح واردات خودروهای کارکرده نداشته باشید!

اعلام تأیید طرح واردات خودروهای کارکرده درحالی صورت می‌گیرد که بازار همچنان در تب‌وتاب خودروهای وارداتی صفر کیلومتر است. با گذشت 9 ماه از تأیید طرح واردات خودرو به کشور، تنها تعدادی پیکاپ کینگ لینگ تاگا به‌صورت وارداتی پلاک دریافت کرده‌اند. چند محموله خودروهای وارداتی از برندهای کره‌ای همچنان در گمرک هستند و حتی چانگان‌های وارداتی سایپا نیز هنوز موفق به دریافت پلاک نشده‌اند. بنابراین در شرایط فعلی، واردات خودروهای کارکرده طی زمانی کوتاه و با تعرفه‌های سنگین، انتظاری غیرواقعی خواهد بود.

 

منابع: ایسنا، دیجیاتو

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها