رنج هرمزگانی‌ها از نبود و یا کمبود بنزین سوپر و باکیفیت


نویسنده: عبداسلام جمالی

بحران آلودگی هوا و محیط‌ زیست اگر اولین دغدغه فعالان اجتماعی در کشورهای مختلف دنیا نباشد قطعاً جزء اولویت‌های نخستین آنهاست.
 
جهان بعد از شروع انقلاب صنعتی که بوی صنعت و پیشرفت انسان را مست خود کرده بود، سراسیمه و بی‌مهابا از سوخت‌های فسیلی استفاده کرد و توانست قطار پیشرفت خودرا بر روی ریل‌های ترقی با سرعت پیش ببرد اما خیلی زود مصیبت بی‌توجهی به آلودگی از سوخت‌های فسیلی گریبانش را گرفت و با ورود به قرن جدید، بشر خود را در چاه ویلی از گرما، دود و دم، گازهای سمی و بیماری‌های ناشناخته گرفتار دید. اینجا بود که دست به دامان علم شیمی و دانشمندان این علم شدند تا چاره و تدبیری بر این مصیبت عظما که خود مسبب و باعث آن بودند بیاندیشند و شیوه و روش ارائه شده از سوی کارشناسان برای اصلاح مصرف درست و بهینه سوخت‌های فسیلی را در کشورهای خود به کار بستند، بطوری که امروزه در دنیا ابر کلان‌شهرهایی مانند توکیو با جمعیت چند ده میلیونی با مصرف بنزین یورو6 آلودگی‌های آنچنانی ندارد.
در کشور ما به علت وخامت حال کلان‌شهرها از نظر آلودگی، دولت‌های مختلف مجبور شدند تغییراتی را در فرمول ترکیبات سوخت‌ها و بالابردن عدد اوکتان آنها ایجاد کنند و در این بین پالایشگاه‌های اصفهان و اراک دست به تولید بنزین سوپر زدند؛
مطابق مصوبه هیئت وزیران، اردیبهشت ۱۳۹۳ مقرر شد استانداردسازی سوخت مصرفی مطابق با استاندارد یورو4 و یورو5 حداقل در کلان شهرها ظرف ۳۶ ماه انجام شود؛ براساس مصوبه هیئت دولت در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ قرار شد تا پایان خرداد ۱۳۹۶ در ۱۵ کلان‌شهر بنزین با کیفیت یورو4 توزیع شود.
 در اقدام دوم نیز قرار بود که تا اول فروردین ۱۳۹۷ میزان توزیع بنزین یورو چهار ۶۰درصد جمعیت کشور را پوشش دهد و تا اول فروردین ۱۴۰۰ تمام بنزین کشور براساس استاندارد یورو4 توزیع شود. اما این اتفاق نه‌ تنها محقق نشد بلکه حتی در کلان‌شهرها هم توزیع آن به طور کامل انجام نمی‌شود؛ در حالی که مقرر شده بود از اواسط سال ۱۳۹۶ به تدریج عرضه بنزین یورو4 در کلان‌شهرهای بندرعباس، رفسنجان، قم، چابهار، یزد، کرمان و بوشهر آغاز شود اما به‌ نظر می‌رسد این اتفاق نیز محقق نشده است.
سؤال عمده این است که آیا از منظر متولیان امر،بندرعباس کلان‌شهر نیست؟ علاوه بر آن‌،سه پالایشگاه کشور که در هرمزگان واقع است آیا حق نیست مردم این استان از تولیدات صنایع مستقر بهره‌مند شده و از وجود این صنایع منتفع شوند؟
هرچند از سال ۹۶ بنزین سوپر به‌ صورت محدود در بعضی از جایگاه‌های شهر بندرعباس توزیع شده اما بعد از تعمیرات پالایشگاه اصفهان توزیع بنزین سوپر در شهر بندرعباس طی چند ماه گذشته بصورت خیلی قطره‌چکانی انجام می‌شود که جوابگوی خودروهای شهروندان نیست.در این شرایط یکی استان‌هایی که با نگاه بی‌مهری دولت مواجه شده استان هرمزگان است. استانی که ابر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را در کنار خود دارد و با تولید روزانه بیش از ۵۰ میلیون لیتر بنزین، بیش از ۵۰ درصد سوخت‌های کشور را تامین می‌کند ولی با ارسال بنزین یورو4 به شهرهای دیگر، هرمزگانی‌ها از مواهب بنزین سوپر و یورو4 محروم هستند و بار دیگر طعم تلخ بی عدالتی و تبعیض را می‌چشند.بر اساس بررسی‌های میدانی و بگفته‌ی جایگاه‌داران، بنزین مورد استفاده در جایگاه‌های سوخت هرمزگان عمدتاً معمولی(یورو2) است و خیلی از شهروندان از کیفیت آن گله‌مند هستند؛ هر چند متولیان معتقدند بنزین توزیعی در جایگاه‌ها از کیفیت بالایی برخوردار است اما شهروندان هرمزگانی بر این باورند که سهم آنان از تولیدات با کیفیت یورو4 پالایشگاه‌های استان نادیده گرفته شده است.راستی چه کسی پاسخگوی ضررهای فراوان جانی و مالی ناشی از مصرف سوخت‌های بی‌کیفیت به مردم هرمزگان است؟ چرا استان‌های همجوار فارس و کرمان از مواهب بنزین‌های سوپر و یورو4 بهره‌مند هستند اما هرمزگان بعنوان هاب‌ سوخت کشور و با داشتن پالایشگاه‌های بزرگ از این مواهب محروم است؟
چرا جوانانی که با هزار زحمت و گرفتاری و بدبختی برای چرخاندن چرخه زندگی خود و با هزار امید و آرزو ماشینی را را می‌خرند، اما این خوروها بعد از چند ماه به علت مصرف سوخت نامناسب به وسیله‌ای ناکارآمد و بُنجل تبدیل شده و از نظر موتوری آنقدر آسیب جدی می‌بیند و ضررهای مالی هنگفتی را روی دست مالک آن خورو ایجاد می‌کند که بسیاری توان تعمیر آن را نیز ندارند و تمام امیدها به یاس و ناامیدی تبدیل می‌شود.
اگر بنزین سوپر و یا بنزین با استانداردهای یورو 4 و 5 در جایگاه‌های شهر بندرعباس و یا دیگر مناطق استان توزیع می‌شود چرا در این زمینه اطلاع رسانی لازم صورت نگرفته است؟
چرا زبان‌ها و قلم‌های کسانی که فریادشان بهتر و رساتر از بقیه شنیده می‌شود به حرکت در نمی‌آیند و از حقوق حقه ی مردمان نجیب هرمزگان دفاع نمی‌کنند؟
امیدوارم استاندار و مجمع نمایندگان هرمزگان با پیگیری لازم، زمینه‌ی توزیع بیشتر بنزین سوپر و بنزین‌های با کیفیت و با استانداردهای یورو 4 و 5 را در هرمزگان فراهم نمایند تا مردم هرمزگان بیش از این در این زمینه متضرر نشوند.

 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها