اضمحلال شورا تا به کجا؟


نویسنده: صبح ساحل

شهروندان بندرعباس، این روزهای شورای شهر را از خاطر نبرید؛ روزهایی که به خوبی نشان می‌دهد جناحها و گروه‌بندی‌های سیاسی چگونه برای منافع خود، امور شهر را مختل می‌کنند و پاسخ به افکار عمومی ذره‌ای برایشان اهمیت ندارد. روزهایی که برخی اعضای شورای شهر بندرعباس همچون عروسک‌های خیمه شب بازی توسط جریانات سیاسی پشت پرده به این سمت و آن سمت می‌روند و استقلال فردی و شخصیتی خود را زیر سوال می‌برند. موعد یادآوری این روزها تنها انتخابات شورای آینده نیست بلکه اسفند ماه و انتخابات مجلس دوازدهم است. دعواهای انتخاباتی آغاز شده و هیچ کدام از جناحین حاضر به عقب‌نشینی نیستند. اگر اخبار شورا را دنبال کرده باشید می‌دانید که این جدال بی‌حاصل از ابتدای شورای ششم آغاز شد و حالا به هر علتی که گردونه اکثریت به سمت دیگر چرخیده است، جناح مقابل حاضر به پذیرش شکست نیست و قصد دارد تا سر حد بی‌اعتبار کردن یک نهاد مردمی یا حتی انحلال آن پیش برود. شاهد اختلافی فراتر از «انتخاب رئیس شورا» هستیم. این یک زورآزمایی انتخاباتی است؛ جریانات سیاسی حامی گروه پنج نفرِ نمی‌خواهد از اولین سنگر خود عقب‌نشینی کند. از آن طرف هم رقبا با اتحادی هرچند ناپایدار سعی در جبران گوشه‌نشینی دارند.

 

از رئیس تا روابط عمومی، هیچ کس پاسخگو نیست!

برای چهارمین بار جلسه انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر بندرعباس لغو شد و هیچ کس پاسخگو نیست. روابط عمومی شورا بعد از ظهر روز گذشته دستورکار جلسه را انتشار و امروز یکشنبه 29 مرداد ماه نیم ساعت قبل از موعد، بدون هیچ توضیحی خبر لغو جلسه را منتشر کرد. از رئیس شورای شهر بندرعباس که مسئول مستقیم برگزاری این جلسه است تا مدیر روابط عمومی پارلمان، کسی پاسخ نمی‌دهد. به نظر می‌رسد اینگونه فریز کردن شورا یک برنامه از پیش تعیین شده بوده و به خوبی پیاده سازی‌ شده است؛ در ادوار ریاست «فاطمه جراره» و بعد از او «اسماعیل بواشه» سطح تعاملات شورای شهر با رسانه‌ روز به روز رو به افول رفت؛ به طوریکه شورای ششم در سه سال کاری خود حتی یک نشست خبری هم نداشته است.

جالب آنکه در ساختمان شورای شهر بندرعباس هیچ کس علت لغو جلسه را نمی‌داند. به نظر می‌رسد تنها پنج عضو غایب شورا یعنی «اسماعیل بواشه»، «حسن سالاری»، «احمد کناری نژاد»، «احمد عامری» و «اسماعیل رئیسی» که حتی در اتاق‌هایشان هم حضور نداشتند از علت عدم تشکیل جلسه آگاه هستند.

مسئله فریز کردن شورا تنها به این فقره ختم نشده است؛ از زمان ریاست موقت بواشه، اهالی رسانه به خوبی شاهد بودند که شورا درگیر یک سکون و بی‌برنامگی بود. پارلمانی که قرار بود راهگشای امور شهر و شهرداری باشد نه هدفی را دنبال و نه جلسه‌ای برگزار می‌کرد؛ به گونه‌ای که در ماه‌های اخیر، تعداد جلسات شورا  کمتر از انگشتان یک دست بود.

حال سوای از اینکه این بار چه بهانه‌ی «رسمی» برای عدم حضورشان می‌خواهند مطرح کنند، جای سوال دارد که چرا مسئولین ارشد استان از فرماندار بندرعباس تا استانداری هرمزگان نسبت به این حواشی هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند. مشخص نیست چه کسی قرار است به این روند معیوب عدم برگزاری جلسات شورا پایان دهد و بندهای سیاسی را از گردن شورا باز کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها