گفتگوی اختصاصی صبح ساحل با رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در هرمزگان

از پیگیری امور دانشجویی و مشمولین تا اتصال به تجارت برون مرزی


نویسنده: سامیه طهورنیان

افزایش و توسعه صادرات، بهبود و تحکیم روابط بین‌الملل و ارتقاء امور بازرگانی، تسریع در ارائه خدمات کنسولی به شهروندان را ازجمله مزایای راه‌اندازی دفتر وزارت امور خارجه در هر استانی است که می‌تواند تعامل بهتر بخش خصوصی و صنعت و همچنین بازرگانان آن استان در حوزه صادرات با کشورهای جهان را در پی داشته باشد. از سویی به دلیل محدودیت‌های ناشی از فشار اقتصادی و تحریم، موانع، مشکلات و کمبودهایی در تمامی بخش‌های کشور به وجود آمده که راه‌اندازی دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه برای هر استانی ازجمله استان مرزی هرمزگان از واجبات بوده است. در این رابطه با «محمدرضا اسکندری» به گفتگو نشستیم و ماحصل آن را به رشته‌ی تحریر درآوردیم تا شما با نمایندگی وزارت امور خارجه در استان هرمزگان و وظایفش بیشتر آشنا شوید.

  

 اسکندری، عملکرد و وظایف نمایندگی وزارت امور خارجه در هرمزگان را تشریح بفرمایید.
به گزارش صبح ساحل،  نخستین کاری که بیشترین امور کاری ما را در نمایندگی وزارت امور خارجه مربوط می‌شود تأیید مدارک ارسال شده از دارالترجمه است که شامل؛ مدارک متفاوت و متعددی است که به قوه قضاییه و سپس وزارت امور خارجه می‌آید و سپس فرآیند و  تأیید آن انجام می‌شود. درواقع مهر و امضای نمایندگی ما به سفارت‌خانه‌های و نمایندگی‌های سیاسی مستقر در کشور معرفی‌شده است مورد تأیید سایر سفارت‌خانه کشور است و این گام مهمی است که تمامی این امور در همین استان انجام می‌شود.
از سویی تأکید می‌کنم که کار ما با دارالترجمه به‌صورت به‌روز است و فرآیند به‌صورت نوبت‌دهی از قبل نیست. با مراجعه به دفتر ما نهایتاً مدارک تا ظهر تأیید و انجام می‌شود. مورد بعدی در ارتباط با امور زندانیان است خصوصا در حوزه کسب خبر از وضعیت زندانی‌ها یا اشخاص گم‌شده. افرادی هستند که به دلایلی آن‌سوی مرزها عزیزی را گم‌کرده‌اند؛ به ما اطلاع داده می‌شود و ما هم سریعا آن را به سفارتخانه مربوطه منعکس می‌کنیم که اگر اطلاعاتی دارند ما را در اسرع وقت باخبر کنند.
 مورد بعدی کپی برابر اصل کردن مدارک است که ممکن است مردم، عزیزی در کشور دیگری داشته باشند و بخواهند مدارک شناسایی خود را برای آن‌ها ارسال کنند که از طریق سامانه «میخک» این ثبت‌نام را انجام می‌دهند و کد رهگیری را دریافت می‌کنند و ما مدرک را کپی برابر اصل می‌کنیم و به سفارت موردنظر ارسال می‌کنیم؛ این کپی برابر اصل برای سایر سفارت‌خانه‌های ایران با مهر و امضای ما معتبر است. امور مشمولین یکی از اقدامات ماست که نامه نگاری آن از طریق نمایندگی وزارت امور خارجه در هرمزگان در جهت خدمات‌رسانی سریع‌تر به مردم انجام می‌شود. 
 دریافت وکالت‌نامه‌ها هم وظیفه دیگری است که ما انجام می‌دهیم. در دوره کرونا به دلیل کم شدن رفت‌وآمدها تصمیم گرفته شد که وکالت‌نامه‌ها از طریق یک سامانه به وکیل در کشور دیگری ارسال شود که این را می‌تواند از طریق دفتر ما پیگیری کنند. 
مورد بعدی هم مربوط به امور دانشجویی  افرادی است که در دیگر کشورها تحصیل‌کرده‌اند و به دنبال مکاتبه با دانشگاه یا مقصد موردنظرشان در خصوص مدرک یا فرآیند تحصیلشان هستند که می‌توانند به دفتر ما مراجعه کنند. در هرمزگان بیشترین مراجعه ما در حوزه دانشجویی در کشور هند بوده است.
   
 با توجه به شرایط ویژه بندرعباس و وجود بنادر و ظرفیت‌های مهم تجاری در سراسر هرمزگان، دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در هرمزگان چه خدماتی می‌تواند ارائه دهد؟
در این حوزه ما رابطه بسیار خوبی با اتاق بازرگانی و تجار داریم، با ذکر یک مثال می‌توانم مزایای ارتباط دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه با تجار را شفاف کنم و از اهمیت این ارتباط بگویم. 
چندی پیش اتحادیه صادرکنندگان مواد غذایی استان به ما مراجعه کردند و مشکلی را با ما در رابطه با صادرات به ایتالیا در میان گذاشتند و در همین بین کمسیون مشترکی با ایتالیا در تهران داشتیم که آن‌ها هم همین مشکل را مطرح کردند. انعکاس این مشکل باعث شد که مشکل آنان به‌طور جامع در آنجا نیز مطرح شود. 
پس‌از این قرار بر این شد که هر 15 روز یک‌بار تجار با ما یک جلسه داشته باشند که ما هم باکمال میل استقبال کردیم و گفتیم هر زمان و هرروزی آن‌ها می‌توانند با ما در ارتباط باشند.
   
 در بحث سرمایه‌گذاری در استان هرمزگان دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه چه تسهیلاتی را می‌تواند در زمینه‌های متفاوت برای تجار یا داوطلبان تجارت برون‌مرزی پیشنهاد دهد؟
 با توجه به تجربه این‌جانب در رایزنی و کار در کشورهای حوزه خلیج‌فارس، تجار بسیاری هستند که تمایل دارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند.
البته در بحث تسهیل و آشنایی تجار هرمزگان با کشورهای دیگر به دلیل گرمای هوا  به کاهش رفت‌وآمدها در استان برخوردیم که امیدواریم در فصل جدید سال و با بهتر شدن هوا، این رفت و آمده‌ها را افزایش دهیم. 
در بحث کنسولی چین در بندرعباس نیز سرکنسول آن به‌تازگی معرفی‌شده است و استانداری هرمزگان نیز یک محتوای جامع از فرصت‌های سرمایه‌گذاری هرمزگان توسط این‌جانب در اختیار آن‌ها قرار داده‌شده است. همچنین توقع می‌رود که نهادهای مستقل هم در استان پا به میدان بگذارند و به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری باشند. 
از سویی انتظار می رود که افراد و صاحبان سرمایه، به‌جای بیان ایده، سرمایه‌گذاری را دریابند؛ زیرا ما نمی‌توانیم به کشورها یا تجار آن‌سوی مرز  صرفا ایده‌ بدهیم. آن‌ها به دنبال یک کار جامع، اصولی و اجرایی قوی هستند. در پایان امیدواریم که  کمک، مساعدت‌ها، هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های جمعی بتواند در موفقیت این امر مهم بسیار تأثیرگذار باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها