نگاهی به رویکرد حاکم بر شورای ششم شهر بندرعباس؛

نماینده منافع گروهی نه مردم


نویسنده: صبح ساحل

کشمکش‌های سیاسی در شورای شهر بندرعباس ادامه دارد. پس از پایان حواشی انتخابات هیئت‌رئیسه شورا انتظار می‌رفت آرامشی در پارلمان، حداقل برای مدت کوتاهی حاکم شود اما گویا طناب‌کشی سیاسی برای تخریب یا توقف رقبا تمام‌نشدنی است.
به خاطر داریم ابتدای شورای ششم تا قبل از استعفای «فاطمه جراره»، زمانی که اکثریت، گروه دیگری بود چه نطق‌هایی علیه آن‌ها مبنی بر فشار بر شهردار برای انتصاب و دخالت در امور شهر ارائه می‌شد و اکثریت سابق نیز این رویه را حاشیه‌سازی برای شورا و اخلال در امور شهر می‌خواندند. اکنون‌که جای اقلیت و اکثریت جابه‌جاشده، آن‌ها که این‌گونه نطق‌ها را حاشیه‌سازی برای شورا می‌دانستند به تعبیر خودشان، حاشیه‌ساز شده‌اند. به‌تازگی یکی از اعضای شورا در تذکری از دخالت «اکثریت فعلی شورا» برای جابه‌جایی مدیران نواحی شهرداری با اهداف انتخاباتی خبر داده است. علاوه بر این، تذکرات و نطق‌هایی نسبت به نحوه برگزاری و اداره جلسات مطرح می‌شود که مقصود از بیان این موارد صرفا تضعیف یا تخریب است؛ همان رویه‌ی اقلیت سابق. 
حال هدف از این نوشته تلنگری به رویکرد حاکم است؛ رویکردی که نشان می‌دهد هویت و کار شورایی برای اعضای حاضر صرفاً درگرو این است که در گروه اقلیت هستند یا اکثریت. با نزدیک شدن به انتخابات مجلس دوازدهم پیش‌بینی‌ می‌شود که این‌گونه نطق‌ها و تذکرهای دو گروه در شورا علیه یکدیگر افزایش پیدا کند؛ مگر اینکه نهاد بالادستی برای جلوگیری از ایجاد تنش در فضای انتخاباتی، اعضای شورا را به سعه‌صدر دعوت کند. به‌طورقطع می‌توان گفت که شهر، بازنده‌ی اصلی این کشمکش‌های سیاسی است. با نگاهی به وضعیت توسعه شهرهای مجاورِ بندرعباس به‌خوبی این مهم نمایان است؛ یک نمونه آن بحث حمل‌ونقل است. یکی از معیارهای اصلی توسعه و کیفیت زندگی در یک شهر سیستم حمل‌ونقل شهری بوده که متأسفانه این مهم سال‌هاست در بندرعباس مغفول مانده است. سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری بندرعباس به‌طور واضح معیوب است و چشم‌انداز روشنی برای حل شدن این معضل دیده نمی‌شود. از طرف دیگر شهر روبه‌پیشرفت است اما نه برای مردم بلکه برای ماشین‌ها.
حال عاقبت محتمل شورای ششم ادامه‌دار بودن این کشمکش‌ها است. ماجرای انتخابات کمیسیون‌های شورای ششم و حضور حداقلی گروه اقلیت، بار دیگر تأییدی بر این موضوع است. طبق شنیده‌ها اقلیت کنونی باهدف عدم تشکیل و به حدنصاب نرسیدن کمیسیون‌ها از حضور انصراف دادند. هرچند که به گفته خودشان مشغله‌های کاری علت عدم حضور در کمیسیون‌ها است اما با توجه به اینکه در دو سال قبل، حضور فعالی داشتند ذکر این مورد برای افکار عمومی قابل‌قبول نیست. ۱۱ عضوی که همگی مدعی سرسخت حمایت از منافع مردم و شهر هستند، این‌گونه در حال نزاع‌ بی‌حاصل با یکدیگرند که تنها نتیجه آن دامن زدن به عقب‌ماندگی شهر و بی‌اعتبار کردن یک‌نهاد عمومی است.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها