رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان:

هرمزگان محروم از سهم کارت بازرگانی شرکت‌ها



رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان هرمزگان گفت:۹۰ درصد شرکت‌های بزرگی که در هرمزگان فعالیت دارند، عضو اتاق بازرگانی نیستند و سهم استان برگردانده نمی‌شود.

به گزارش صبح ساحل، محمدرضا صفا در نشست خبری  ادامه داد: اکثر  شرکت‌های تصفیه و شیرین سازی آب، همچنین شرکت‌های فولادی  و...که در هرمزگان فعالیت دارند سهم کارت بازرگانی‌شان به استان را پرداخت نمی‌کنند. وی با اشاره به اینکه نفت لاوان، نفت فلات قاره و شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس نیز در انتقال کارت فعالیت بازرگانی به هرمزگان نیز موفق بودند افزود:  قدرت پشتیبانی اقتصادی در استان  پراکنده است اگر همه شرکت‌های بزرگ در استان عضو این  اتاق بازرگانی شوند و قدرت و توسعه اقتصادی هرمزگان بیشتر می‌شود و قدرت چانه‌زنی‌ها بالا می‌رود. وی حمایت برای پیشرفت فعالیت اقتصادی فعالین اتاق بازرگانی نیز سرلوحه امور دانست و اظهار داشت: هیات نمایندگان دور نهم با شعار اتاق شیشه‌ای و شفاف فعالیت خود را آغاز نمود و در این چهار سالی که گذشت تمام سعی ما بر این بود که بتوانیم مسیر را برای فعالیت بخش خصوصی هموارسازیم. صفا ادامه داد: در سال گذشته ششمین اتاق بازرگانی برتر کشور شناخته و معرفی شدیم و همواره  به دنبال توسعه فعالیت اقتصادی هرمزگان هستیم.وی عنوان داشت: اخیراً با رایزنی‌ها صورت گرفته در تلاشیم بتوانیم کارت فعالیت بازرگانی شرکت‌های بزرگ را در هرمزگان فعال کنیم که  این نشان‌دهنده حرکت مناسب در انتقال درآمدهای استان به درون هرمزگان است.این مقام مسئول  اظهار امیدواری کرد که رسانه‌ها مطالبه گر این موضوع بوده و درنتیجه تلاش شود تا هرمزگان در مسیر توسعه گام بردارد. صفا از تخصیص 30 درصدی سهم کارت بازرگانی شرکت‌های عضو در اتاق بازرگانی شهرستان‌ها  بر اساس قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی  ذکر کرد که 70 درصد مابقی به اتاق ایران تعلق می‌گیرد. وی کسب رتبه نخست امنیت سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی در کشور برای هرمزگان دستاورد بزرگی ذکر کرد و افزود: این رتبه  نشان از تلاش مسئولین به‌ویژه استاندار هرمزگان در این زمینه است. وی بودجه مصوب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان در سال جاری را ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام و بیان کرد که این بودجه در شرایطی است که مشخص نیست چه میزان از آن محقق می‌شود.

به راه‌اندازی دفتر نمایندگی سازمان ایرو" در بندرعباس

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  استان به راه‌اندازی دفتر نمایندگی سازمان "ایرو" در بندرعباس به‌عنوان هاب کشور و منطقه اشاره کرد و گفت:دومین اتاق بازرگانی کشور هستیم که به ICC جهانی پیوستیم و هرمزگان دارای وجاهت خاص و خوبی در این مجمع جهانی است. صفا در خدمات و راه‌اندازی دفتر "کارنه تیر" هرمزگان تلاش بسیاری شد و اتفاق بزرگی رخ داد و در ماه آینده در ژنو سوئیس با سازمان "ایرو"، در بحث ترانزیت کالا در خصوص راه‌اندازی دفتر نمایندگی این سازمان در هرمزگان به‌عنوان هاب کشور و منطقه رایزنی کرده‌ایم که با راه تحقق این موضوع درآمد ارزی کشور در حمل‌ونقل ترانزیت بالا می‌رود و کریدور ترانزیتی کشور افزایش می‌یابد.

مهلت تعیین‌شده کارت‌های تعلیق سیستمی کارت‌های بازرگانی دارای رفع تعهد ارزی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  استان  در رابطه سؤال صبح ساحل مبنی بر رسیدگی به  کارت‌های تعلیق سیستمی کارت‌های بازرگانی دارای رفع تعهد ارزی گفت: تعلیق کارت‌های بازرگانی به علت  ارزی حیطه  اتاق بازرگانی ایران و کشور نیست ،وزارت صمت کارت‌ها را به علت عدم برگشت ارزهای موقت تعلیق کرده  که با پی گیری  و رایزنی‌ها، مهلتی برای جهت رفع تعهد ارزی، ابلاغ‌شده است. صفا  بابیان اینکه کارت بازرگانی افرادی که دفاتر فعالیتی نداشته‌اند، تعلیق شده است نیز افزود: با راه‌اندازی مجدد دفتر و دریافت کد بیمه ۹۰ درصد این کارت‌های تعلیقی بار دیگر به چرخه فعالیت بازگشتند.وی آمار کارت‌های تعلیقی در سال گذشته 120 مورد خواند که 90درصد آن در امسال رفع تعلیق شده است. این مقام مسئول آمار کارت‌های بازرگانی در استان را یک هزار و 629 مورد خواند. صفا ارائه صدور گواهی مبدأ معتبر از ابتدای سال 98 تا پایان 1401 را   127 هزار 246 گواهی مبدأ به 80 کشور شامل امارات ، عمان، هند، چین، تایلند، مالزی، قطر، روسیه، ویتنام، بحرین، سریلانکا، کویت، اندونزی و ..... بوده ذکر کرد.

عدم استقبال از خطوط پروازی عمان و قطر

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان همچنین به عدم استقبال از خطوط پروازی عمان و قطر در استان گفت:  اولویت  بخش خصوصی، سود و درآمدزایی  است، سرمایه‌گذاری در خطوط پروازی و دریایی نیز همین‌گونه است و اگر استقبالی از مسیر پروازی از بندرعباس به عمان و قطر نشود تعداد خطوط کاهش می‌یابد .وی ادامه داد: به علت استقبال کم  هفته‌ای یک پرواز از بندرعباس به عمان صورت می‌گیرد و در بحث جابه‌جایی مسافر قرار بود دو کشتی از اسکله باهنر و همچنین جاسک صورت گیرد ولی به علت عدم استقبال این خط سفر دریایی نیز اکنون راکد است.

تداوم میز هندوستان، پاکستان و روسیه

صفا به توسعه بازار، بین‌الملل، تشکل‌ها و سیاست‌های کلی در سه مرحله کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی صورت گرفته است پرداخت و افزود: در حال حاضر میز هندوستان، پاکستان و روسیه در حال تداوم و تبادل نظرات طرفین است.وی افزایش ۵۰ درصدی تشکل‌ها با فعالیت ۱۲ تشکل در سال جاری و افزایش ۱۵ درصدی کمیسیون‌ها برای تسهیل در امور و رفع مشکلات از دیگر برنامه‌های اتاق بازرگانی اعلام کرد و مهم‌ترین وظیفه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان را  ایجاد هماهنگی و همکاری بین  فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع و معادن و از سوی دیگر تعامل و همکاری با حاکمیت برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی و تسهیل گری در امور مربوط به فعالیت اقتصادی و نیز توانمندسازی فعالان اقتصادی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و ارائه مشاوره‌های مختلف کاری دانست. صفا گفت:در بحث آموزش نیز در کشور با برگزاری ۱۵۷ دوره آموزشی موردنیاز فعالین اقتصادی و آموزش ۴۸ هزار ساعت نفر در رتبه نخست قرار داریم.وی ادامه داد: در بخش بین‌الملل می‌توان به اعزام هیات تجاری استان هرمزگان به عراق، عمان، قطر و تاجیکستان و فتح باب مذاکره با کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای اکو برای تبادل تجاری اشاره کرد.صفا بابیان اینکه افتتاح دفتر نمایندگی مستقل در بندرلنگه، جاسک، میناب، قشم و کیش از برنامه‌های گسترش فعالیت اتاق در سراسر استان هرمزگان است، تصریح کرد: در سیل، زلزله و تمامی اتفاقات و وقایع اتاق بازرگانی حضورداشته و خود را در کنار مردم دیده و می‌بیند.

احداث ، تکمیل و توسعه 15 مدرسه

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان گفت: در باب مسئولیت‌های اجتماعی نیز اتاق بسیار کارنامه درخشانی دارد و جامعه اقتصادی استان هرمزگان در هر برهه‌ای که مردم نیاز به کمک داشتند تمام‌قد در کنار آن‌ها ایستاده است که  تأمین تجهیزات و ملزومات موردنیاز بیماران کرونایی جمعاً به میزان 34 میلیارد تومان (خرید دستگاه ونتیلاتور و ماسک و... )، کمک به سیل‌زدگان شرق استان ( جاسک  + لیردف + میناب  در 2 مرحله )، کمک به زلزله‌زدگان شهرستان فین بالغ‌بر  000/000/000/20 ریال،  کمک به زلزله‌زدگان لنگه ( 10 کانکس + مواد غذایی و نیز جبران خسارت فعالین اقتصادی آبزی پرور در سایت  سایه خوش به  مبالغ 000/000/000/50 ریال ) می‌توان برشمرد. صفا به احداث ، تکمیل و توسعه 15 مدرسه در استان، کمک به تکمیل داروخانه شبانه‌روزی دانشگاه علوم پزشکی به میزان 000/000/000/20 ریال، کمک به بهزیستی استان هرمزگان جهت تأمین مایحتاج غذایی به میزان 000/000/000/50 ریال و کمک به خرید 1000 تبلت برای دانش آموزان نیازمند در دوران کرونا و .... تنها بخشی از عملکرد اتاق در باب مسئولیت‌های اجتماعی اشاره داشت.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها