یک هفته عزای عمومی در نینوای عراق اعلام شد



در پی آتش‌سوزی مرگبار شب گذشته در یک مراسم عروسی در شمال عراق، استاندار نینوی یک هفته عزای عمومی اعلام کرد و رئیس جمهور دستور آغاز تحقیقات در خصوص این حادثه را صادر کرد.

به گزارش صبح ساحل، در پی وقوع آتش‌سوزی مرگبار شب گذشته در یک تالار عروسی در شهرک الحمدانیه واقع در استان نینوای ، در این استان یک هفته عزای عمومی اعلام شد و رئیس‌جمهور عراق خواستار تحقیق دقیق در خصوص این حادثه و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار چنین حادثه‌ای در آینده شد. 

خبرگزاری رسمی عراق پیشتر، اعلام کرده بود که در پی آتش‌سوزی سه‌شنبه شب (۲۶ سپتامبر) در یک مراسم عروسی در این شهرک، دست‌کم ۱۰۰ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۱۵۰ نفر زخمی شدند. اما لحظاتی پس از انتشار این خبر، منابع آگاه از افزایش آمار قربانیان این آتش‌سوزی خبر دادند.

استاندار نینوای در گفت‌وگو با الجزیره، شمار قربانیان را ۱۱۴ کشته و حدود ۲۰۰ زخمی اعلام کرد و صبح امروز سازمان هلال احمر عراق، شمار قربانیان را ۴۵۰ نفر کشته و زخمی اعلام کرد.

برخی منابع غیررسمی نیز شمار قربانیان را ۱۲۰ کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی اعلام کردند.

دلیل آتش‌سوزی بر اساس اطلاعات اولیه

سازمان دفاع مدنی عراق دلیل آتش‌سوزی را بر اساس اطلاعات اولیه به دست آمده و ویدئویی که در دست است،  استفاده از وسایل آتش بازی در مراسم عراقی و گسترش دامنه آن اعلام کرد و طی بیانیه‌ای توضیح داد: « تالار عروسی با پنل‌های قابل اشتعال که مغایر دستورالعمل‌های ایمنی است، پوشیده شده بود و آتش سوزی به دلیل عدم رعایت الزامات ایمنی در سیستم های هشدار و اطفای حریق، گسترش یافت و تلفات بالا داشت».

به نوشته رسانه‌های عراقی در پی وقوع این حادثه مرگبار، نیروهای تیپ ۳۰ سازمان الحشد الشعبی به حالت آماده‌باش درآمدند و خود را فورا برای امدادرسانی به قربانیان و همکاری با نیروهای امدادی به الحمدانیه رساندند.

دستور نخست‌وزیر عراق برای امدادرسانی فوری به قربانیان

نخست وزیر عراق بلافاصله پس از این آتش‌سوزی،  به وزرای کشور و بهداشت دستور داد تا تمام تلاش خود را برای امداد‌رسانی به مجروحان این حادثه را بسیج کنند و با اعزام تیم‌های پزشکی به درمان هر چه سریع‌تر آسیب‌دیدگان و بازماندگان کمک کنند.

«سیف البدر» سخنگوی وزارت بهداشت نیز امروز اعلام کرد که وضعیت کاملا تحت کنترل است و این وزارت‌خانه به دقت در حالی پیگیری روند امدادرسانی و ارسال دارو، خودروهای امدادرسان و تیم‌های پزشکی به استان نینوی است.

رئیس جمهور دستور تحقیق صادر کرد

«عبداللطیف جمال رشید»، رئیس‌جمهور عراق نیز گفت: اتفاقی که برای فرزندان ما در منطقه الحمدانیه افتاد، یک تراژدی دردناک و حادثه‌ای است که قلب ما و همه مردم عراق را به درد آورد. ما بر لزوم آغاز تحقیقات، افشای ابعاد پنهان این حادثه و اتخاذ کلیه تدابیر ایمنی برای جلوگیری از تکرار چنین حادثه‌ای تاکید می‌کنیم.

وی در ادامه به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت و برای زخمی‌ها، شفای عاجل آرزو کرد.

اعلام یک هفته عزای عمومی در نینوی

خبرگزاری رسمی عراق (واع)، گزارش داد: «نجم الجبوری» استاندار نینوی، به دلیل کشته و زخمی شدن صدها شهروند عراقی در مراسم عروسی سه‌شنبه شب در الحمدانیه، یک هفته عزای عمومی اعلام کرد.

 در بیانیه دفتر استانداری نینوی آمده است که الجبوری یک هفته را در این استان عزای عمومی اعلام کرد و دستور داد که کلیه جشن‌ها به مناسبت میلاد مبارک حضرت رسول اکرم (ص)، تا اطلاع ثانوی لغو شود.

وی همچنین دستور داد که فردا، پنجشنبه، برای ادای احترام به قربانیان این حادثه، کارمندان در کلیه ادارات و نهادهای استان نینوی، یک دقیقه بایستند و سکوت کنند.

 سید عمار الحکیم

«سید عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های قربانیان و مردم عراق تاکید کرد: «حادثه الحمدانیه ما را به اهمیت تقویت تدابیر ایمنی و آگاهی واقف می‌کند».

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها