ترفندهای تقویت حافظه


نویسنده: محیا تکنده

تقویت حافظه همواره یکی از موضوعات مورد علاقه‌ی اکثریت مردم بوده است. ضعیف شدن حافظه و فراموش کردن مسائل ریز و درشت می‌تواند زندگی روزمره‌ی افراد را سخت و طاقت‌فرسا کند، علاوه بر این، یادآور بیماری آلزایمر است که تصور مبتلا شدن به آن برای هیچ‌کس خوشایند نیست.
مطالب بسیاری در ارتباط با افزایش بهره‌وری حافظه وجود دارد، بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند ورزش کردن، نوشیدن آب زیاد، استفاده از رژیم‌های غذایی سالم و برقراری ارتباط اجتماعی می‌تواند برای بهبود حافظه بسیار مفید باشد، اما متخصصان علوم اعصاب معتقد هستند تمرین‌های ذهنی تاثیر بیشتری بر افزایش عملکرد حافظه دارد. در بعضی از مقالات به بازی‌های ویدیویی، سودوکو، جدول کلمات متقاطع و بعضی از پازل‌های کلمات اشاره شده‌است، اما دکتر گری اسمال، کارشناس حافظه به این مساله اشاره می‌کند که بازی‌های تلفن همراه تقریبا هیچ تاثیری بر بهبود حافظه ندارند، چرا که محرک جدیدی ارائه نمی‌دهند و می‌تواند بر تمرکز افراد آسیب‌های جدی وارد کند. دکتر اسمال معتقد است که تمرین‌های ذهنی مبتنی به تلفن همراه تعادل دوپامینی را بهم می‌ریزد، در لحظه ذهن را متوجه تبلیغات رمزگذاری شده می‌کند و تاثیرات مخربی بر کلیه‌ی عملکردهای فرد خواهد گذاشت.
 او تمرین مشاهده‌ی جزئیات را جایگزین بهتری برای بازی‌ها و تمرین‌های گوشی‌های هوشمند می‌داند. حفظ کردن چهار چیز از جزئیات افرادی که در ملاء عام با آن‌ها برخورد دارید می‌تواند تمرین مناسبی برای حافظه باشد. در این تمرین باید مغز خود را مجبور کنید جزئیات بی‌اهمیتی که تا دیروز آن‌ها را نمی‌دید، مشاهده کرده و برای به خاطر سپردنشان تلاش کند و قدم بعدی به خاطر آوردن این جزئیات است. در ابتدا بهتر است با به خاطر سپردن جزئیات یک مکان یا یک فرد شروع کنید و به مرور به ابژه‌های مختلفی دقت کرده و از هر کدام چهار جزء را به خاطر بسپارید. تمرین بعدی دنبال کردن رشته‌ی اعداد یا حروف الفبا است. مثلا یک عدد سه رقمی را انتخاب کنید و به صورت ذهنی این عدد را منهای سه کرده و همین طور رو به اعداد کمتر حرکت کنید. یا اینکه حروف الفبا را یک درمیان یا دو درمیان به خاطر بیاورید. این تمرین‌ها نباید انقدر ساده باشند که برای مغز تکراری و ساده به نظر برسند، بلکه شما با طراحی مناسب این تمرین‌ها باید مغز خود را با چالش‌ها و محرک‌های جدیدی روبه رو کنید. یک راه دیگر به گفتگو با دیگران باز می‌گردد. سعی کنید یک گفتگوی واقعی با افراد خانواده، همکارارن و دوستان شروع کنید.
 در حین گفتگو برعکس همیشه که صرفا تظاهر می‌کنید می‌شنوید و در افکار خود غرق می‌شوید، این بار تمام توجه خود را بر گفته‌های طرف مقابل گذاشته و آن‌ها را در ذهن خود تکرار کرده و همزمان درباره‌ی ان‌ها فکر کنید. تمام این تمرین‌ها به طور همزمان مناطق تخصصی مختلفی را مغز فعال کرده و باعث قوی شدن ذهن خواهد شد. برای بهبود عملکرد حافظه‌ی خود فقط لازم است تصمیم بگیرید و تلاش کنید در همان لحظه شروع به تمرین کنید مهم نیست که در خانه هستید یا در اتوبوس. این چند تمرین را در هر جایی می‌توانید انجام دهید و نتایج آن را بر حافظه و عملکرد ذهنی خود مشاهده کنید. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها