بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳؛

تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری برای متولدین ۱۴۰۲ به بعد مشخص شد



در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۳ تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری برای متولدین ۱۴۰۲ به بعد مشخص شد.

به گزارش صبح ساحل، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (شنبه هفتم بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بندهای (ب) و (پ) و ردیف (۲) بند (ث) و بندهای الحاقی ۱ و ۲ تبصره ۱۳ موافقت کردند.

در بند (ب) تبصره (۱۳) ماده واحده این لایحه آمده است: پنجاه درصد (۵۰%) اعتبارات مزبور صرف برنامه‌ها و فعالیت‌های ستاد ملی جمعیت، اعتکاف، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، اردوهای زیارتی و راهیان نور و پیشرفت، اردوهای جهادی، یادواره‌ها و گردهمایی‌ها، یادواره‌ها و گلزارهای شهدا، طرح مسجد محوری، کمک به مساجد، حلقه‌های میانی، گروه‌ها و مجامع تخصصی مردمی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب، ترویج فرهنگ کتابخوانی و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی، گردشگری، توسعه و آموزش سواد رسانه‌ای شود.

در صورت استنکاف دستگاه‌های مشمول این بند، خزانه‌داری کل کشور مکلف است به صورت سه ماهه از سرجمع اعتبارات مذکور برداشت و به حساب فوق‌الذکر برای فعالیت‌های یاد شده واریز نماید. آیین‌نامه ‌اجرائی این بند به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت ورزش و جوانان، ستاد ملی جمعیت، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، ظرف مدت یک‌ماه پس از ابلاغ قانون به‌تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

در بند (پ) تبصره (۱۳) ماده واحده این لایحه که به پیشنهاد زهره سادات لاجوردی نماینده مردم تهران در مجلس اصلاح شد، آمده است: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است در سقف ردیف‌های اعتباری خود نسبت به حمایت از محصولات سینمایی فاخر و برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری با رویکرد ترویج فرهنگ ایرانی - اسلامی و اشاعه فرهنگ مقاومت و ایثار اقدام کند.

در ردیف (۲) بند (ث) تبصره (۱۳) ماده واحده این لایحه آمده است:‌ تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری (موضوع ماده (۱۰) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۲ به بعد به دنیا آمده‌اند تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به شرح زیر پرداخت می‌شود:

ردیف ۱-۲:‌ به ازای فرزند اول ۴۰۰ میلیون ریال.

ردیف ۲-۲: به ازای فرزند دوم ۸۰۰ میلیون ریال.

ردیف ۳-۲:‌ به ازای فرزند سوم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال.

ردیف ۴-۲: به ازای فرزند چهارم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال.

ردیف ۵-۲:‌ به ازای فرزند پنجم و بیشتر ۲ میلیارد ریال.

بر اساس بند الحاقی (۱) تبصره (۱۳) ماده واحده لایحه مذکور؛ دولت مکلف است: اعتبارات قوه قضائیه و سازمان های تابعه و وابسته را معادل ۹۸۰ هزار میلیارد ریال در جداول مربوط بخش دوم بودجه تعیین و ارائه کند و اعتبارات سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران را معادل ۲۴۰ هزار میلیارد ریال در جداول بخش دوم بودجه ارائه کند.

سازمان برنامه و بودجه مکلف است با همکاری دستگاه های مذکور اعتبار افزوده شده مازاد بر رشد سنواتی را بر اساس برنامه هفتم پیشرفت و سایر اسناد بالادستی به تفکیک برنامه، اعتبار مورد نیاز و شاخص های خروجی محور ارزیابی، نتایج اجرای برنامه های مذکور به همراه بودجه تفصیلی به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. استفاده از اعتبارات افزوده شده صرفا در قالب برنامه های مذکور مجاز بوده و دستگاه های مجری برنامه های موضوع این بند مکلفند هر ۳ ماه یکبار گزارش عملکردی خود را به کمیسیون های تخصصی و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.

در بند الحاقی (۲) تبصره (۱۳) این لایحه آمده است: وزارت راه و شهرسازی مکلف است هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد این بند را به کمیسیون های عمران، اجتماعی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها