رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبرداد؛

بهره‌برداری از 422پروژه بخش کشاورزی در سفر رئیس جمهور به هرمزگان



همزمان با  دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان هرمزگان 442 پروژه کشاورزی با اشتغال‌زایی 9 هزار و 759 نفر افتتاح  می‌شود.

  

به گزارش صبح ساحل، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: درمجموع میزان کل اعتبار هزینه شده برای طرح‌ها و پروژه‌های قابل‌افتتاح سازمان جهاد کشاورزی در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان100هزار میلیارد ریال است.
عباس مویدی به تشریح طرح‌ و پروژه‌های قابل‌افتتاح پرداخت و آغاز عملیات اجرایی بزرگ‌ترین باغ نخیلات کشور در دشت پلپک بشاگرد بااعتباری بالغ‌بر60 هزار میلیارد ریال در 3هزار و 600 هکتار ازجمله پروژه‌های شاخص دانست که  برای 4000نفر اشتغال‌زایی دارد.وی آغاز عملیات اجرایی کشت پنبه (شهر نساجی) جاسک بااعتبار 5هزار و 500میلیارد ریال و آغازعملیات اجرایی زارعت چوب در سیریک در دو هزار هکتار از دیگر پروژه‌ها ذکر کرد. 
وی در رابطه با احداث و راه‌اندازی 48واحد صنایع تبدیلی  و غذایی سطح استان  یادآور شد: این واحدها با حجم تولید 440 هزار تن بااعتبار 159میلیارد ریال  راه‌اندازی می‌شود که برای هزار و 602 نفر در استان اشتغال ایجاد می‌کند. 
مویدی از92 پروژه  تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی استان شامل  اجرای آبیاری تحت‌فشار –خط انتقال آب در 1800هکتار بااعتبار یک هزار و 660 میلیارد ریال با 1300 اشتغال‌زایی سخن گفت و در ادامه افزود: در این سفر دور دوم ریاست جمهوری 53 پروژه احداث واحدهای تولیدی گلخانه‌ای در 76 هکتار به  اعتبار بالغ‌بر  5هزار و 692 میلیارد ریال با 756 اشتغال‌زایی افتتاح می‌شود.وی از ایجاد پنج واحد تولیدی مواد پروتئینی (مرغداری گوشتی) با 176 هزار قطعه با رقم 68 میلیارد ریال  اعتبار خبر داد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان واحدهای راکد احیاشده را  235 پروژه دانست که حدود 8  میلیارد ریال اعتبار اختصاص‌یافته و برای 803 نفر شغل ایجاد کرده است. 
مویدی از پروژه‌های مردم‌نهاد نام برد که برای  373  نفر اشتغال‌زایی دارد. این پروژه‌ها شامل  توسعه پرورش زنبورعسل در حاجی‌آباد – رودان ، ایجاد واحد نوغانداری با  کشت 15 هزار نهال  و 171 مزرعه ماهیان گرمایی است.
این مقام مسئول در رابطه با مجوزهای صیادی و کشاورزی در سطح استان گفت:  برای صدور مجوز صیادی، 7هزار و 300 مورد بازرسی انجام و 6 هزار و 170 پرونده تشکیل‌شده است همچنین سند 7 هزار و 550 قطعه اراضی کشاورزی در 65 هزار سطح نیز در دولت سیزدهم صادرشده است.
وی اشاره‌ای به  آغاز عملیات اجرایی اولین طرح پرورش جلبک در 50هکتار کندال سیریک داشت و عنوان کرد: برای راه‌اندازی این طرح، 3500 میلیارد ریال اعتبار اختصاص‌یافته است که برای  نفر500 اشتغال‌زایی دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در دور نخست سفر رئیس‌جمهور به استان که دی‌ماه  1400 انجام شد 31هزارو 800 میلیارد ریال اعتبار برای سازمان جهاد کشاورزی  مصوب شد تا ظرف ۲ سال به این بخش اختصاص یابد.
وی با اعلام اینکه تاکنون 11هزار میلیارد ریال از این اعتبار پرداخت‌شده است، اضافه کرد: برای اجرای 14 طرح، 76هزار و 760میلیارد ریال از محل تسهیلات بانکی مصوب شد.مویدی ادامه داد:تاکنون به 6هزار و 270 طرح واحد تولیدی  افزون بر50 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به عاملیت بانک‌های مختلف پرداخت‌شده است. 
مویدی یکی از مطالبات از ریاست‌جمهور تخصیص تسهیلات برای جبران تکمیل پروژه‌ها است که  ظرف دو سال گذشته 6 هزار و 700 میلیارد ریال پرونده تسهیلات آماده پرداخت است و نیاز به تخصیص منابع بانکی دارد. 
وی یکی از مشکلات استان را تأمین دام پرواری ذکر کرد و گفت: یکی از درخواست‌های ما به رئیس‌جمهور تخصیص اعتبار برای ایجاد قرنطینه دامی در استان او مذاکره  با کشورهای مانند پاکستان برای تأمین دام پرواری خواهد بود.مویدی اظهار داشت: برای طرح های آبخیزداری حدود 500 میلیارد تومان، واحدهای آسیب دیده ناشی از خشکسالی 400میلیارد تومان و در حوزه های زیرساختی 530 میلیارد تومان  تسهیلات نیازمند هستیم.مویدی خاطرنشان ساخت:با توجه به دیدگاه ویژه آیت‌الله رئیسی نسبت به بخش کشاورزی، این سفرهای استانی بی‌شک منجر به توسعه و رونق این بخش در استان خواهد شد.رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در ادامه سخنان از تثبیت 78 هزار و ۴۰۰ هکتار از زمین‌های غیر ملی استان از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون خبر داد وگفت: در مجموع طی این مدت زمین‌های کشاورزی تثبیت شده در استان به ۹۷ هزار و ۷۰۰ هکتار رسیده است.
مویدی ادامه داد: در این بازه زمانی  بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ هزار هکتار از زمین‌های این استان نیز رفع تداخل شده است و حدود ۱۳۹هکتار از زمین‌های تغییرکاربری یافته در استان به وضعیت سابق بازگردانده شد. وی یادآور شد:در حوزه واگذاری زمین نیز حدود چهار هزار هکتار از زمین‌های ملی و دولتی به متقاضیان واگذار شده و اقدامات لازم برای تسهیل روند واگذاری زمین‌ها درحال انجام است. 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها