دومین پیاده‌روی فضایی ماموریت «شنژو ۱۷» انجام شد



خدمه ماموریت «شنژو ۱۷» در دومین پیاده‌روی فضایی بیرون از ایستگاه فضایی «تیانگونگ» چین، آرایه خورشیدی ماژول «تیانه» را تعمیر کردند.

ایسنا نوشت: دو فضانورد چین هشت ساعت را در بیرون از ایستگاه فضایی این کشور سپری کردند تا تعمیرات را انجام دهند.

به نقل از اسپیس، این دومین پیاده‌روی فضایی خدمه ماموریت «شنژو ۱۷»(Shenzhou 17) و چهاردهمین پیاده‌روی فضایی انجام‌ شده بیرون از ایستگاه فضایی «تیانگونگ»(Tiangong) بود.

«جیانگ شینلین»(Jiang Xinlin)، دریچه ماژول آزمایشی «ونتیان»(Wentian) را روز اول مارس در ساعت ۴:۴۰ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی باز کرد و سپس، «تانگ هونگبو»(Tang Hongbo) فرمانده ماموریت به او پیوست. «تانگ شنجی»(Tang Shengjie) سومین عضو ماموریت شنژو ۱۷ نیز برای پشتیبانی از عملیات با استفاده از بازوی رباتیک، در ایستگاه فضایی ماند.

هدف اصلی این ماموریت، تعمیر و نگهداری آرایه خورشیدی ماژول هسته «تیانه»(Tianhe) بود. پنل‌های خورشیدی بزرگ این آرایه در معرض برخورد ریزشهاب‌سنگ‌ها قرار می‌گیرند. این دو فضانورد پس از تایید تعمیرات آرایه خورشیدی، وظایف بررسی بیرون از ایستگاه را آغاز کردند.

به گفته «آژانس فضایی سرنشین دار چین»(CMSA)، هونگبو و شینلین پس از پایان یافتن کار خود، در روز دوم مارس به ماژول ونتیان بازگشتند. این آژانس یک روز قبل اعلام کرده بود که پیاده‌روی فضایی قرار است در آینده نزدیک انجام شود. پس از بازگشت سالم فضانوردان به ونتیان، آژانس اعلام کرد که پیاده‌روی فضایی انجام شده است.

آژانس بعدا کلیپ‌های کوتاهی را از این پیاده‌روی فضایی منتشر کرد که نشان می‌دادند فضانوردان در حالی که به ایستگاه تیانگونگ متصل هستند، بیرون از ایستگاه حرکت می‌کنند و به تعمیر یک آرایه خورشیدی می‌پردازند.

«وو داوی»(Wu Dawei) معاون طراح ارشد سیستم فضانوردی برنامه فضایی سرنشین‌دار چین، در مصاحبه با «تلویزیون مرکزی چین»(CCTV) گفت: عملکرد فضانوردان بی‌عیب‌ونقص بود.

اگرچه این اولین باری بود که شینلین در پیاده‌روی فضایی تحت کنترل بازوی رباتیک شرکت می‌کرد اما خونسرد و آرام بود. داوی گفت: هماهنگی بین شینلین با فضانوردان دیگر و با گروه زمینی عالی بود. این ماموریت کاملا با پیروی از رویه‌ها و برنامه‌های طراحی‌ شده ما در کل فرآیند تکمیل شد.

ماموریت شنژو ۱۷ در اواخر اکتبر ۲۰۲۳ پرتاب شد و خدمه آن اولین پیاده‌روی فضایی خود را در ماه دسامبر انجام دادند.

انتظار می‌رود خدمه ماموریت شنژو ۱۷، یک ماموریت شش‌ماهه را در ایستگاه تیانگونگ به پایان برسانند و در ماه آوریل یا مه، ایستگاه را به خدمه ماموریت شنژو ۱۸ تحویل دهند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها