صبح ساحل مشکلات درمانی اهالی قشم را بررسی می کند؛

قشمی ها تا اطلاع ثانوی بیمار نشوند!



 صبح ساحل، شهرستانها _ دریا خشمگین بود. بیشتر از من که پدرم را برای درمان به بندرعباس می بردم. قایق کوچک صیادی ما مثل دلمان می لرزید. یادم می آید زمان هایی که ماهیگیری می رفتیم ماهی ها هم در این شرایط جان می دادند.

پدرم یکبار قلبش را عمل کرده بود.حالا دوباره نفس هایش به شماره افتاده.

به بندرعباس رسیدیم اما دیر شده بود. تکیه گاه زندگی ما بدلیل نبود امکانات مرد.

جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران است که در20کیلومتری شهرستان بندرعباس مرکز استان هرمزگان قرار دارد.

وجود جاذبه های گردشگری ،اقتصادی و سرمایه گذاری درجزیره قشم هرساله بسیاری از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی را به جزیره عجایب هفتگانه قشم می کشاند.

بطوری که به گفته نصیری معاون بازرگانی سازمان منطقه آزاد قشم 75درصد مسافرتهای دریایی کشور به مقصد جزیره قشم صورت می گیرد.شاید بدلیل وجود این جاذبه ها بسیاری از مردم ایران نام جزیر عجایب هفتگانه(قشم) را بارها شنیده اند و یا بدان جا سفر کرده اند اما نمی دانند که 13 هزار جزیره نشین آن فقط 40تخت برای بستری و درمان دارند.

بیمارستان فاطمه الزهرای قشم تنها بیمارستان این جزیره است که پس از زلزله سال 86  و غیر ایمن شدنش، از درمانگاه آن به عنوان بیمارستان استفاده می شود.این بیمارستان هنگام راه اندازی، قرار بود به عنوان زایشگاه استفاده شود .اما حالا از اتاق های محدود آن  بعنوان بخش بستری استفاده می شود.

محمد یکی ازشهروندان جزیره قشم می گوید: بیمارستان فاطمه الزهرای قشم جوابگوی نیازهای درمانی ما نیست. از لحاظ تخصص هم مناسب نیست.

بیشتر بیماران جزیره قشم برای درمان بهتر با قایق های کوچک صیادی به بیمارستان بندرعباس منتقل می شوند.

سینا جوان 25 ساله قشمی از تجربه خودمی گوید: از درد شکم به خود می پیچیدم.از شدت درد چیزی از حرفهای پزشک نمی فهمیدم.بعد متوجه شدم روی لرزش آب دریا قرار دارم.وقتی به بندر رسیدم مرا به اتاق عمل بردند. پرستار به من گفت: خدارا شکر کن که آپاندیست نترکیده.مرا باقایق به بندرعباس انتقال داده بودند .

آنچه مسلم است مردم و مسئولان جزیره قشم از امکانات و تجهیزات درمانی راضی نیستند.

ایران نژاد فرماندار سابق جزیره قشم می گوید: خدمات‌ رساني در بخش بهداشت و درماني ضعيف است و بيمارستان فاطمه زهرا به دليل كمبود تجهيزات، كادر پزشكي و پرستاری و ضعف مديريت با مشكل مواجه است.امام جمعه جزیره قشم هم در خطبه های نمازجمعه با انتقاد از وضع درمان در این جزیره از مقامات عالی دولت در استان خواسته است تا زمینه بازدید وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی را از بیمارستان قشم فراهم کنند.

حجت الاسلام حسن زاده می افزاید:بیمارستان موجود در قشم در شأن مردم و گردشگران این جزیره اقتصادی نیست.وی وضع زایشگاه این بیمارستان را نیز بغرنج می داند و می گوید: بیمارستان فاطمه الزهرا غیر استاندارد و کوچک است.بر اساس گزارش های رسیده تا کنون 12 مادر باردار در این بیمارستان فوت کرده اند . به گفته یکی از متخصصان که نخواست نامش فاش شود مرگ این مادران براثر کمبودها ومشکلات بوده است.این موضوع از نظر بسیاری از اهالی قشم بیمارستان این جزیره را به قتلگاه مادران باردار تبدیل کرده است.یک کارشناس می گوید:اکنون هراسی در دل بیماران زن که می خواهند در بیمارستان فاطمه الزهرای قشم زایمان کنند، ایجاد شده و بیشتر آنان به زایمانهای خانگی وسنتی که به دور از هرگونه موازین بهداشتی است روی آورده اند.در این جزیره یک درمانگاه تامین اجتماعی به نام امام رضا (ع) نیز وجود دارد که به گفته سرپرست آن فقط یک پزشک عمومی ، یک دندانپزشک ، یک ماما و یک بهیار دارد.این درمانگاه فقط در ساعت اداری به بیماران خدمات می دهد و بیماران باید برای بستری به بیمارستان فاطمه الزهرا مراجعه کنند. در حالیکه به گفته بابایی سرپرست درمانگاه امام رضا (ع)  58 هزار نفر در شهرستان قشم بیمه شده تامین اجتماعی اند.وی با قبول کمبود کادر درمانی در این درمانگاه می گوید: با توجه به افزایش بیمه شده ها در حال پیگیری اعزام یک پزشک و احداث آزمایشگاه هستیم.اما رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان مشکلات درمانی قشم را قبول ندارد ومی گوید:این شهرستان علاوه بر بیمارستان فاطمه الزهرا 7 مرکز بهداشتی درمانی روستایی،3 مرکز تسهیلات زایمان، 2درمانگاه روستایی در جزایرلارک و هنگام داد.

شکاری می افزاید:در بیمارستان فاطمه الزهرا 12 پزشک متخصص (2 متخصص داخلی،یک جراح و 2 متخصص زنان)و 7 پزشک عمومی با حضور دایم دارد.

وی تعداد پزشکان را بر اساس جمعیت، استاندارد می داند و می افزاید: تنها مشکل این است که با توجه به وضعیت درآمدی پزشکان و تعداد بیماران موجود در جزیره از هر تخصص یک پزشک وجود دارد.

وی تصریح می کند: بدلیل شرایط آب و هوایی در استان هرمزگان جذب پزشک متخصص مشکل است.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان می گوید: بیمارستان فاطمه الزهرا 2 اتاق جراحی دارد که در آن جراحی زنان، چشم، ارتوپدی و عمومی انجام   می شود و جراحی های دیگر در بندرعباس انجام می شود.شکاری می افزاید: برای انتقال بیماران به سرزمین اصلی تا کنون آمبولانس دریایی وجود نداشت که آمبولانس سلامت 2 با امکانات و تجهیزات درمانی به بهره برداری رسید.

شکاری انتقال بيماران از جزاير استان هرمزگان به مركز درماني فوق تخصصي  استان را يكي از كاركردهاي تاثيرگذار در تامين سلامت جزيره نشينان عنوان می کند و می گوید: با راه اندازی آمبولانس دریایی جدید، انتقال بیماران بدحال به بندرعباس در شرایط بد آب و هوایی و در صورت مواج بودن دریا هم ممکن می شود.احداث بیمارستان 96تختخوابی پیامبر اعظم (ص)راه حل مهمی بود که مسئولان برای حل مشکل کمبود امکانات درمانی در جزیره قشم در نظر گرفتند .

ساخت این بیمارستان از سال 88 شروع شد .قرار شد 40 درصد تعهدات سازمان منطقه آزاد قشم و 60 درصد تعهد دانشگاه علوم پزشکی ساخت آنرا رقم بزند .

گفته می شود سازمان منطقه آزاد به تعهدات خود عمل کرده است.اما پس از بلاتکلیفی این بیمارستان و مناقشات بین دو کارگزار آن، منطقه آزاد قشم برای حل مشکل مردم جزیره 60درصد دیگر را هم  می سازد. رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان می گوید : مجوزساخت یک بیمارستان 33 تخت خوابی دیگر به بخش خصوصی داده شده که با بهره برداری از این دو بیمارستان، تحول درمانی و پزشکی در جزیره قشم را شاهد خواهیم بود و سطح درمان در این جزیره ارتقا می یابد.توجه به سلامت جامعه امری بسیار مهم و حیاتی است به گونه ای که سلامتی باعث می شود تا جامعه پویاتر و پرنشاط تر به حرکت رو به رشد خود ادامه دهد. بحث زمان در مدیریت سلامت از مهمترین موضوعاتی است که نیازمند برنامه ریزی و تصمیم گیری بهنگام مسئولان است.

صبح ساحل: این گزارش مدتی قبل تهیه شده است واحتمالاً در زمان چاپ آن برخی از مشکلات موجود در اتمام بیمارستان جدید مرتفع شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها