زخم‌های برداشت غیرمجاز بر تن رنجور « هـــــرمـــــز »



صبح ساحل ، اجتماعی - تیتر «برداشت از کوه‌های جزیره هرمز» امروز به یکی از جنجالی‌ترین مطالب موجود در فضای مجازی تبدیل شد، به‌گونه‌ای که واکنش مدیران دستگاه‌های اجرای ذی‌ربط استان هرمزگان را به دنبال داشت.

امید ذاکری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اقدام افرادی مبنی بر برداشت از کوه‌های جزیره هرمز، اظهار کرد: متأسفانه عده‌ای از فرصت تعطیلات استفاده کرده و بدون دریافت هیچ‌گونه مجوزی از سازمان صنعت و معدن و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اقدام به برداشت از معادن کوه‌های جزیره هرمز کردند.

وی ادامه داد: به‌محض اطلاع از این موضوع در فضای مجازی، با پیگیری‌های بنده و آقای قاسمی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان نیروهایی از شهرستان قشم به محل برداشت در جزیره هرمز اعزام و کار را متوقف کردند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان خاطرنشان کرد:  این افراد در صورت تمایل به ادامه اقدامات خود باید مجوزات لازم از این اداره کل و همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان را اخذ کنند.

لازم به ذکر است مجید وفادار، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان در نشستی خبری با تأکید بر اینکه هیچ مجوزی از این اداره کل در خصوص برداشت از کوه‌های جزیره هرمز گرفته نشده است، افزود: سازمان صنعت و معدن برای احداث معدن در خارج از منطقه حفاظت‌شده نیازی به مجوز از محیط‌زیست ندارد، با همه این موارد بنده نسبت به برداشت از منابع جزیره هرمز نظر مثبتی ندارم.

وی ادامه داد: هرمز جزیره‌ای کوچک با منابع محدود بوده و بحث گردشگری آن حول محور زمین‌شناسی آن است و هرگونه تغییر در آن تأثیرات منفی در جذب گردشگر در آن دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان با اشاره به اینکه نباید از منابع خدادادی برای استفاده در زمینه‌های گردشگری برداشت شود، اضافه کرد: در ابوموسی نیز برای ساخت اسکله‌ها می‌خواستند از منابع جزیره برداشت کنند که ما مخالفت کردیم و قرار شد مصالح ساختمانی از جای دیگر وارد شود، حتی خاک سرخ هرمز در طرح جامع برداشت ممنوع شده است، استاندار هم نظرش این بود که دیگر برداشتی از خاک سرخ هرمز صورت نگیرد، متأسفانه افق برداشت خاک سرخ از معادن هرمز تا سال 1405 و به مدت 25 سال بوده که باید قبل از اتمام این قرارداد به پایان برسد.

وفادار ابراز کرد: بنده با برداشت از کوه‌های هرمز موافق نیستیم، در قشم هم در گذشته برداشت‌های صورت می‌گرفت که ما موافق آن نبودیم.

وی بیان کرد: چهارچوب قوانین در خصوص توقف و اعمال حضور مستقیم محیط‌زیست مجوزی نداده و محیط‌زیست متولی این کار نیست، برداشت از کوه‌های هرمز از نظر عقلانی کار نادرستی است اما قانون به محیط‌زیست اجازه ورود نداده، سازمان صنعت و معدن متولی برداشت و اداره کل منابع طبیعی متولی نگهداری و حفاظت از آن است.

البته این موضوع در فضای مجازی همچنان با واکنش‌هایی از سوی فعالان محیط‌زیست روبه‌رو است تا جایی که احمد نادعلیان (یک هنرمند مطرح محیطی کشور که سابقه سال‌ها زندگی در جزیره هرمز را دارد) در پستی اینستاگرامی نسبت به آن واکنش نشان داد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها