در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد :

بندر السویق عمان فرصتی کم‌ نظیر برای صادرات تره بار



صبح ساحل ، اقتصادی - بهروز اکرمی معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان نیز در این نشست با بیان اینکه برای نهاده های کشاورزی(کود ، سم ، بذر) پیشنهادی مشخص باید ارایه شود گفت: استفاده از ارز دولتی جزو اختیارات استان نیست و باید در جلسات خود درخصوص آنچه که در هرمزگان میتوانیم انجام دهیم بحث کنیم.

وی با طرح این سوال که اکنون مشکل کشاورز ما در زمینه بذر، کود و سم چیست؟ خواستار ارایه پیشنهاد اجرایی از بخش دولتی و خصوصی شد و گفت:کارهای بزرگ از مسیر کارهای کوچک انجام می شود و در این نشست شاهد گفتگوی بخش خصوصی با دولت هستیم و به همین دلیل بهتر است در تمام جلسات جهت پذیرایی، از محصولات کشاورزی داخل استان استفاده شود تا شاهد یک گردش اقتصادی نیز باشیم.

اکرمی با تاکید بر بازاریابی محصولات مرغوب کشاورزی استان گفت: باید بازاریابی را از خودمان شروع کنیم تا محصولاتمان بر سر سفره استان بیاید.

وی با تاکید بر اینکه از رهگذر گفتگوی بخش خصوصی  و دولت باید یک خروجی وجود داشته باشد اضافه کرد: حتی یک اقدام و تصمیم که گرفته میشود باید اجرایی شود و گرنه سالیان سال از گفتگو و تصمیمات چیزی  خارج نخواهد شد و اگر تصمیماتمان عملی نشود عمرمان را به بطالت گذراندهایم.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان ضمن درخواست ارائه یک پیشنهاد شفاف، دقیق و روشن از سوی مدیران درخصوص محصولات کشاورزی افزود: همه ما درون یک کشتی هستیم و رمز موفقیت و عبور از شرایط امروز برای همه ما تنظیم بازار است.

این مقام مسئول با بیان اینکه زمانی که ارزش پول یک کشور کاهش پیدا میکند بهشت صادرات است گفت: با اقدامات پلیسی نمیتوان کاری انجام داد و اگر چیزی ممنوع شود قاچاقچیان از آن استفاده کرده و سود میبرند.

اکرمی با بیان اینکه ۱۴ مرز مجاز دریایی و هوایی در استان هرمزگان وجود دارد اضافه کرد: ظرفیتهای استان مغفول مانده است، به عنوان مثال ما با قطر مرز مشترک داریم، یعنی تنها راه تنفس قطر، ایران ،و یکی از راههای حیاتی قطر، استان هرمزگان است، اما نمی‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم.وی با اشاره به ظرفیت عمان و قطر در بخش محصولات کشاورزی گفت:کلیه محصولات کشاورزی مورد نیاز قطر می تواند از هرمزگان ارسال شود.

بندر السویق عمان فرصتی کم‌ نظیر برای صادرات تره بار

همچنین رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان در این نشست گفت: پس از مدتها انتظار بندر السویق عمان افتتاح شد که به نوعی می توان آن را ویژه ی تجار ایرانی قلمداد نمود چون این قابلیت را دارد که کشتی های کوچک ایرانی ( ۳ هزار تن به پایین ) بتوانند در آن پهلو بگیرند و بار آنها با ترک بسیاری از تشریفات دست و پاگیر وارد گمرک شود. 

محمد امین صباغی زاده رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان اظهار داشت: این بندر بین مسقط و سوهار واقع شده و نزدیکترین بندر دریایی به جاسک و بندر عباس به شمار می رود که پس از سه سال انتظار افتتاح شد. 

صباغی زاده از غرفه داران، باغ داران و اشخاصی که در زمینه تره بار فعالیت می کنند دعوت کرد فوراً دست به کار شده و از فرصت پیش آمده جهت اجاره و فعالیت در میدان میوه و تره بار ویژه ی ایرانیها که در کنار بندر السویق احداث شده است، بهره ببرند.

نائب رییس اتاق مشترک ایران و عمان ادامه داد: یکی از فعالان اقتصادی ایران در عمان اقدام‌ به ساخت میدان میوه و تره بار در بندر مذکور نموده و حتی قول داده است که تا ۷ یا ۸ ماه از فعالان ایرانی بابت غرفه ها، اجاره دریافت ننماید که در مجموع این اتفاق خوبی است ، بنابر این بندر السویق و میدان تره بار احداثی یک فرصت طلایی و بی نظیر است. 

صباغی زاده با بیان این مطلب که رایزن ایران در عمان قول داده است که کار مراجعین را در یک روز به انجام برساند بنابراین متقاضیان در صورت تمایل هر چه سریعتر اقدام کنند، خاطر نشان کرد: پروازهای ایران به عمان از شیراز بصورت همه روزه انجام شده و ویزای آن کشور در فرودگاه مسقط بصورت فوری و در ازای ۶ ریال عمان به مدت 10 روز صادر می شود. 

کشاورزان هرمزگان با مشکل نوسان قیمت 

در بازار مواجه هستند

ابراهیم پورحیدری رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بندرعباس و عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نیز با اشاره به مشکلات تسهیلات بانکی نیز در این جلسه گفت:کشاورزان هرمزگان با توجه به کمبود بارندگی در فروش محصولات خود با مشکل نوسان قیمت در بازار مواجه بوده و قادر نیستند بدهیهای بانکی خود را به موقع پرداخت کنند.

وی افزود: بر اساس گزارشات مکرر و براساس مصوبه هیات وزیران به بانکها ابلاغ گردیده که موظفند سود و کارمزد تسهیلات خود به کشاورزان را ببخشند و تسهیلات دریافتی آنها را به مدت 3 سال به تعویق بیاندازند.

وی با اشاره به نوسان ارز در بخش صادرات تصریح کرد: همه کشاورزان باید از این مصوبه در راستای صادرات محصولات خود استفاده کنند.

شرکت های مسئول تامین نهاده ها، ریسک نمی کنند

مجید عسکری سیاهویی نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بندرعباس با اشاره به اهمیت تامین نهاده ها در بخش کشاورزی کشور گفت: 500 شرکت در کشور در این خصوص فعالیت دارند و بخش عمده آنها از اعتبار بسیار خوب در سطح بین المللی برخوردار هستند و در گذشته با اعتبار 6 ماهه تا یک ساله نهاده ها را در اختیار کشاورزان قرار می دادند اما در سال جاری هیچ شرکتی برای خرید اعتباری با ارز ، ریسک نمی کند تا اعتبار خریداری کرده و در اختیار کشاورزان قرار دهد.

وی گفت:کشاورزان در بخش صیفی جات طی 3 سال گذشته به دلیل نوسان قیمت متضرر شدند و چون نتوانسته اند پس انداز کافی داشته باشند که ادامه دار باشد، شاهد افت شدید تولید خواهیم بود، در نتیجه کشاورزان ناچار به استفاده از نهاده های بیکیفیت و ارزان قیمت خواهند شد که بسیار خطرناک می باشد.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بندرعباس با بیان اینکه برای احداث هر هکتار گلخانه  2 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است افزود: بانکها حاضر نیستند محل سرمایه گذاری گلخانه را به عنوان وثیقه بپذیرند و متاسفانه همه راهها برای سرمایه گذاری مسدود شده است.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها