وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ؛

ایجاد زیست بوم استارت‌آپ‌های کشور در هرمزگان



صبح ساحل ، اقتصادی -  سامیه طهورنیان:چندی پیش در فضای مجازی محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) آماری از وضعیت کسب و کارهای اینترنتی به تفکیک استان را اعلام کرد.

وزیر ارتباطات گفت: اشتیاق جوانان تحصیلکرده کشور با موانع زیادی مواجه است که چنانچه برطرف شوند، ایران پرچم دار انقلاب صنعتی چهارم در منطقه خواهد بود.

جدولی که آذری جهرمی  به تشریح آن پرداخت بر اساس منبع و گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران است.  بر اساس این جدول ، تهران با ایجاد بیش از ۱۳ هزار شغل، جایگاه اول کسب و کارهای اینترنتی را کسب کرد و استان ایلام با راه اندازی ۵۱ کسب و کار اینترنتی، در انتهای این جدول قرار دارد. 

به گزارش سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، در مجموع تاکنون ۳۲ هزار کسب و کار اینترنتی فعال در کشور وجود دارد. به گفتهٔ وی، یک درصد مجموع حجم خرده‌فروشی‌ها در کشور به‌صورت آنلاین صورت می‌گیرد که این میزان در ترکیه ۳ درصد، چین ۱۳ تا ۱۵ درصد و آمریکا و انگلیس ۶ تا ۸ درصد است.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در نشست خبری برخط با خبرنگاران کشور در پاسخ به این پرسش که یکی از موضوعات مورد تاکید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت از کسب و کارهای نوپای فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات ) است و از آنجا که این موضوع مورد تاکید ویژه دولت است و در استان هرمزگان نیز چنین شرکت‌هایی در قالب استارت آپ در حال شکل‌گیری است گفت : مهم‌ترین بحث در حوزه  کسب و کارهای آنلاین در هرمزگان ایجاد زیست بوم برای فعالیت کسب و کارهای نوپاست که بصورت کشوری در حال پیگیری هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص استان‌ های موفق در کسب و کارهای نوپا افزود: در پارک علم و فناوری هرمزگان کسب و کارهای نوپای موفقی وجود دارد.آذری جهرمی تصریح کرد: استان هرمزگان هم از لحاظ گردشگری و هم از لحاظ خدمات ظرفیت‌ های خوبی برای رشد دارد و می‌ تواند بصورت بالفعل در اختیار اقتصاد کشور قرار گیرد.

براین اساس اکنون تعداد کسب‌وکارهای اینترنتی فعال در کشور به ۲۲ هزار رسیده است. استان هرمزگان دارای بیش از 213 هزار واحد صنفی است که با داشتن 419 واحد صنفی آنلاین ، در رتبه 13 کشوری در سال 96 قرار گرفته است .

این جایگاه مناسب برای استان هرمزگان نسبت به جمعیت و مساحت و تعداد صنفی فعال می‌تواند نشان از تمایل و انعطاف اقتصاد هرمزگان در زمینه کسب و کارهای اینترنتی باشد. هرمزگان پتانسیل رسیدن به استان‌های برتر در زمینه کسب و کارهای آنلاین را دارد. با توجه به اینکه هرمزگان جمعیت جوانی دارد که جوان گرایی نکته بسیار مهمی در زمینه توسعه ایده‌های کسب و کار آنلاین است پس می‌تواند موفق باشد .

کسب وکارهایی که می‌توانند در هرمزگان بسیار توسعه یابند و ایده‌های متفاوت و جذابی را بر مبنای آن پیاده کنند را  می‌شود گردشگری منطقه‌ای یا اکوتوریسم ، حامل‌های انرژی ، تولید انرژِی ، حمل و نقل‌های دریایی ، شیلات و فرآوری آبزیان و حتی غذاهای آنلاین دریایی نام برد. اما این مسئله نیازمند زیرسازی‌های مهمی است از جمله برگزاری دوره‌های مناسب و یا حتی بعضاً رایگان در سطح شهرهای استان است.

دوره هایی چون بازاریابی نسل سوم ، کارآفرینی اینترنتی ، ایده یابی بر مبنای تکنولوژی توسط افزار متخصص  و بومی و بازاریابی‌هایی جهت شناخت پتانسیل مناطق به همراه محاسبات دقیق در اجرای ایده‌ها. زیرا در کسب و کارهای اینترنتی آمار شکست و نافرجامی اجرای ایده بسیار بالاست که شکست‌های متعدد می‌تواند رغبت عمومی را در زمینه توسعه کسب و کارهای آنلاین کُند کند.

در یک گفتگوی اختصاصی با متخصصان شرکت فناوری اطلاعات جنوب که یکی از  توسعه دهندگان کسب و کارهای انلاین در بندرعباس هستند چالش‌های پیش روی آنان را در زمینه کسب و کار آنلاین جویا شدیم.

متخصصان در رابطه با اینکه کسب و کارهای آنلاین تا چه حد در هرمزگان رونق دارند را اینگونه تشریح کردند که این تعداد کسب و کارها بسیار کم است و بیشتر در جهت استفاده از شبکه‌های اجتماعی است و کسب و کار آنلاین در قالب حرفه‌ای و استارت آپ های بزرگ را در سطح استان بسیار کم می‌بینیم .

متخصصان هرمزگانی توسعه کسب و کار انلاین را  با توجه به اقلیم و پتانسیلی که در سطح استان در زمینه‌های گردشگری و هتل داری ( مخصوصاً ساحلی و دریایی )، حمل و نقل شهری، خدمات یک پارچه سازمانی و در شمای کلی هر کسب و کاری که به صورت مکانیزه و با استفاده از تکنولوژی در قالب خدمات امن ارائه شود را قابل قبول می‌دانند.

 آن‌ها چالش‌های پیش روی خود را در زمینه کسب و کارهای انلاین در وهله اول توسعه دهنده و بعد دانش، ایده و تفکرات در راه اندازی این نوع کسب و کارها می‌دانند.

پس از ان آماده سازی زیر ساخت‌های این حوزه اعم از فرهنگ سازی ، آگاهی رسانی ، تشویق عمومی، امنیت ، تسهیلات بانکی و در اختیار گذاشتن به روز ترین اطلاعات و تکنولوژی در اختیار صاحبان این کسب و کار می‌دانند. با امید اینکه مسئولین و متخصصین در این زمنیه گام‌های بلندی بردارند . 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها