نقش‌آفرینی زنان در میدان صادرات



بیست و نهمین روز مهر ماه با عنوان «روز ملی صادرات» نامگذاری شده است. در این پیوند نمی‌توان از نقش زنان در توسعه صادرات کشور چشم پوشید؛ صادراتی که اگرچه ممکن است ارزش و حجم آن چندان چشمگیر نباشد، اما ورود زنان به این حوزه در شرایطی که نابرابری‌های جنسیتی در جامعه هنوز مرتفع نشده، جای توجه دارد.

به گزارش صبح ساحل، انجمن زنان کارآفرین یکی از محل‌هایی است که فرصت گرد هم آمدن زنان کارآفرین را فراهم کرده است، زنانی که در میانشان می‌توان صادرکنندگانی موفق را نیز جستجو کرد.

«فخرالسادات محتشمی‌پور» عضو موسس این انجمن به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: انجمن زنان کارآفرین از سال ۱۳۸۳ به همت تعدادی از زنان کارآفرین شکل گرفت؛ گروه مخاطبان این انجمن زنان کارآفرین و از آن مهم‌تر، دختران فارغ التحصیل دانشگاه‌ها هستند تا بتوانند در حوزه‌های مورد علاقه‌شان کسب و کار ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه اعضای انجمن در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارند، افزود: زنان در حوزه‌هایی از جمله حوزه صنعت، معدن و تجارت فعال هستند، چرا که کارآفرینی حد و مرز نمی‌شناسد. این افراد کالاها و خدمات خود را نیز صادر می‌کنند.

محتشمی‌پور ادامه داد: البته که فضای تحریم روی صادرات این افراد اثرگذار بوده و چالش‌هایی برایشان ایجاد کرده است، اما در عین حال زنان به خصوص در بخش‌های صنایع دستی محصولاتی که مواد اولیه آن در داخل وجود دارد، گاهی اوقات از تحریم به عنوان فرصت یاد می‌کنند.

وی وظیفه انجمن را ایجاد شبکه ارتباطی زنان کارآفرین و نیز ایجاد ارتباط میان زنان کارآفرین با دولت دانست و گفت: با وزارت صنعت تفاهم نامه‌هایی داریم و سعی می‌کنیم صدای این افراد را در حد توان به گوش مسئولان برسانیم.

 

پر کردن جای خالی صادرات نفت با صادرات غیرنفتی

«ویدا دیلمی» یکی از اعضای انجمن زنان کارآفرین است که در شرکت شیمی پخش پیکان فعالیت دارد. او درباره فعالیت‌هایش به ایرنا گفت: این شرکت در برهه حساس کنونی که کشور با تحریم‌های نا عادلانه آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند، تمامی تلاش خود را برای دور زدن تحریم‌ها و تامین مواد اولیه کارخانجات ایران بکار گرفته است.

وی فعالیت‌های شرکت را در زمینه تامین کننده مواد اولیه حساس و استراتژیک برای مصرف در صنایع دارویی، آزمایشگاهی، نظامی، غذایی، آرایشی، بهداشتی و ... مطرح کرد.

دیلمی با اشاره به اهمیت صادرات برای رونق اقتصادی، خاطرنشان کرد: نسبت حجم و ارزش صادرات به واردات بیانگر قدرت اقتصادی کشورها است. صادرات فارغ از مسائل و منافع اقتصادی، باعث وابستگی کشورها به یکدیگر و به طبع آن باعث ایجاد روابط دوستانه بین ملت‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: با تحمیل تحریم‌های سیاسی و اقتصادی، صادرات نفتی کشور بسیار محدود شده و صادرات غیر نفتی باید جای خالی آن را پر کند. این مساله نه تنها به اقتصاد کشور کمک می‌کند بلکه ارز و یا حتی در برخی مواقع کالای وارداتی مورد نیاز کشور را هم تا حد زیادی تامین می‌کند.

این عضو انجمن زنان کارآفرین معتقد است با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، بسیاری از کشورها می‌توانند مشتری‌های بالقوه کشورمان باشند که از جمله می‌توان به ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان و ... اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به صادرات خدمات و ترانزیت کالا اظهار کرد: این موضوع باعث ایجاد اشتغال و ایجاد درآمد ارزی می‌شود. صادرات باعث پیشرفت و قدرتمند شدن ناوگان حمل و نقل کشور می‌شود و قدرتمند بودن ناوگان حمل و نقل می‌تواند عدم وابستگی به کشورهای دیگر را در پی داشته باشد.

دیلمی ادامه داد: این موضوع در زمان تحریم برای ما ثابت شد، چرا که بعد از شروع تحریم‌ها علیه کشورمان همه شرکت‌های کشتیرانی چند ملیتی بزرگ و همچنین شرکت‌های متوسط و کوچک خودبزرگ بین خارجی دفاتر خود را در ایران بستند و حمل‌های خود را به مقصد ایران متوقف کردند.

وی افزود: آن‌ها حتی کانتینرهای خالی خود را در بندر جنوبی ایران خالی به بنادر دیگر ارسال کردند و تصور می‌کردند که ایران توان حمل کالاهای وارداتی و صادرات خود را نخواهد داشت، اما با درایت و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مشکل خاصی بوجود نیامد و این شرکت تمام بار حمل دریایی کشور را به دوش کشید.

به گفته این فعال اقتصادی، امروز شرکت کشتیرانی یکی از موفقترین و قدرتمندترین شرکت‌های کشتیرانی در حد جهانی است.

وی با اشاره به چالش‌های درونی در حوزه صادرات گفت: چالش بیرونی یعنی چالش خارج از خانه، یعنی رقابت با کشورهای صادر کننده دیگر که سال‌ها در این زمینه سابقه دارند و از لحاظ قیمت و همچنین دسترسی به مشتریان در تمام نقاط دنیا بر ما ارجحیت دارند.

دیملی معتقد است تحریم بازار کشور را محدود به کشورهای همسایه یا آسیای شرقی می‌کند و حتی هزینه‌های تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی درباره مشکلات درونی بیان کرد: قوانین مالیاتی، منابع مالی، نظام تامین اجتماعی، گمرک، بانک، سیاست‌های بانک مرکزی، نوسانات ارز و بخشنامه‌های لحظه‌ای از جمله چالش‌های درونی هستند که تعامل مسئولان و انجمن زنان کار آفرین می‌تواند تسهیل‌گر این امور باشد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: فراموش نکنیم ما یک زنجیره هستیم و نمی‌توانیم قوانین را برای یکی آسان بنویسیم و برای دیگری سخت، چرا که مشکلات ما در هر بخشی بر روی بخش دیگر تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه تولید کننده به وارد کننده نیاز دارد و صادر کننده به تولید کننده، ادامه داد: گاهی با کمبود تولید محصول صادراتی رو به رو هستیم، ما مشتری داریم ولی تولید کننده به دلیل مشکلات تامین مواد اولیه باعث از دست دادن فرصت برای صادرکننده و حتی گاهی باعث ایجاد بی‌اعتمادی می‌شود. گاهی قوانین جدید گمرکی برای وارد کننده مشکل ایجاد نموده و این موضوع بازار صادراتی را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد.

دیلمی در پایان عنوان کرد: امید است که قانون‌گذاران با فعالان اقتصادی مهربانتر و در تدوین قوانین دستگیر و حامی فعالان اقتصادی باشند.

  

افت قیمت دلار توان رقابتی ما را گرفت

«بهاره عاملی» عضو دیگر انجمن زنان کارآفرین است که در حوزه تولید مواد اولیه فولادی فعالیت می‌کند. وی با اشاره به صادرات محور بودن تولیداتشان به ایرنا گفت: کارخانه‌ای که در آن مشغول به کار هستم هر سال حدود ۴۰ یا ۵۰ تن صادرات دارد.

عاملی با اشاره به مشکلاتی که برای صادرات با آن رو به رو هستند، افزود: بخشنامه‌های بازگشت ارز بسیار دیر اعلام و اجرای آن عطف به ماسبق شد. این دیرکرد باعث تحمیل جریمه‌های سنگین مالیاتی به شرکت شد. از سوی دیگر ظاهرا سامانه سنا به رانتی برای صراف‌ها تبدیل شده تا حواله‌ها را به هر قیمتی که می‌خواهند قیمت‌گذاری کنند.

وی با اشاره به افزایش ناگهانی قیمت دلار در سال گذشته ادامه داد: پس از افت قیمت دلار، ما توان رقابتی خود را از دست دادیم؛ هنوز مواد اولیه در داخل کشور با قیمت بسیار بالایی به ما فروخته می‌شود در حالیکه محصول نهایی را با قیمت دلار کنونی صادر می‌کنیم و این مساله منجر به خسارت شده است.

این عضو انجمن زنان کارآفرین همچنین بازگشت پول از کشورهای دیگر و بلوکه شدن ارزش افزوده واحدهای صادراتی را از جمله مشکلات صادراتی مطرح کرد.

صادرات تجهیزات بیمارستانی به عراق،‌ هند و رومانی

«پریناز محمدی» عضو دیگر انجمن زنان کارآفرین که در حوزه تجهیزات پزشکی و تولید تجهیزات استیل چهارگانه بیمارستانی و تخت‌های اتاق عمل فعال است، به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: در حال حاضر به عراق تخت‌های اتاق عمل و تجهیزات استیل صادر می‌کنیم که رضایت آنان از محصولات باعث شده مجدد به ما سفارش دهند.

وی با بیان اینکه حدود دو سال از آغاز فعالیت‌های شرکت می‌گذرد، افزود: در این مدت محدود توانستیم خودمان و محصولمان را به برخی کشورها بشناسانیم و به کشورهایی همچون رومانی و هندوستان نیز تجهیزات استیل صادر کرده‌ایم.

محمدی ادامه داد: اگرچه هنوز ارزش صادراتی ما بسیار پایین بوده و با رقم هدفگذاری شده فاصله داریم، اما شروع مناسبی بوده و به لیبی نیز در حد چند ترالی بیمارستانی صادرات داشته‌ایم.

این فعال اقتصادی درباره مشکل صادراتی خود عنوان کرد: ما همواره با موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات دست و پنجه نرم می‌کنیم با این حال تاکنون تمام ارز صادراتی خود را دریافت کرده‌ایم.

وی مشکل دیگر را بالا بودن مبلغ مواد اولیه داخلی عنوان کرد و گفت: خواه ناخواه تولید استیل هزینه بالایی در کشور دارد که باعث می شود نتوانیم با کشوری مانند چین که استیل‌هایی با قیمت پایین تولید می‌کند، رقابت کنیم و این موضوع رقابت‌پذیری محصولات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها