مراقبت‌های بعد از تزریق واکسن کووید-19 چیست؟


نویسنده: راضیه نیرومند

واکسن‌ها در واقع سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌‌کنند تا فرد در برابر بیماری مقاوم شود. عوارض واکسن‌ها طبیعی است و نیاز به درمان خاصی ندارد. مگر این‌که شدید باشد که در این صورت فرد باید به پزشک مراجعه کند.
در ابتدا افراد باید حساسیت خود نسبت به یک دارو یا ماده خاص را اعلام کنند تا مراقبان،  بهورزان یا پزشک بررسی‌های لازم انجام مشخص شود که فرد می‌تواند یا نمی‌تواند واکسن را دریافت کند. اگر چنانچه علائمی همانند سرماخوردگی داشتید، برای بهبود حالتان استراحت کنید. این علائم کمتر از یک هفته از بین می‌رود ولی اگر چنانچه علائم باقی ماند یا حال‌تان بدتر شد، به پزشک یا مرکز واکسیناسیون مراجعه کنید. مهم‌ترین علائم شایع پس از تزریق واکسن، بدن درد، تب و لرز، سردرد، چشم درد و حالت تهوع است. این علائم در برخی افراد ظاهر می‌شود که نشانه‌های بدی نیست و به این معناست که سیستم ایمنی بدن در مقابل این ویروس واکنش نشان داده است  اگر علائم بیش از ۷۲ ساعت در بدن افراد همچنان وجود داشت و علائمی به وجود آمد که سبب نگرانی شد یا افراد شاهد بروز واکنش های نگران کننده بودند، باید به پزشک مراجعه و درمان‌های اولیه را دریافت کنند.
به گفته پزشکان، اگر درد عضلانی و شرایط پس از واکسن برای افراد دریافت کننده، بسیار شدید بوده و یا امکان دسترسی به پزشک نیز وجود نداشت، داروی استامینوفن به عنوان مسکن  یا تب بر توصیه می‌شود. پس از واکسینه شدن مایعات زیاد بنوشید و از استحمام تا ۴۸ ساعت بپرهیزید. اگر پس از تزریق واکسن، قرمزی یا حساسیت به لمس در بازوی شما دیده شد و بیش از یک روز قرمزی شدید ادامه داشت حتما با پزشک خود تماس بگیرید. برای تسکین درد محل تزریق از پارچه تمیز و خنک استفاده کنید. همچنین پس از دریافت واکسن کویید-19 بهتر است از مصرف خوراکی های بسیار فرآوری شده مانند چیپس سیب زمینی یا کلوچه‌ها پرهیز کنید .غذاهای بسیار فرآوری شده می توانند موجب افزایش قند خون شوند که به نوبه خود می تواند افت عملکرد سیستم ایمنی بدن را موجب شود. غذاهای بسیار فرآوری شده حاوی مواد التهاب‌زا هستند که توانایی بدن برای مبارزه با عفونت ها را کاهش داده و ممکن است به تشدید علائم بیماری منجر شود. 
منبع: ایرنا/ فارس/ دنیای اقتصاد
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها