39 سال انتظار برای بازگشت دیپلمات‌های ایرانی



چهاردهم تيرماه 1361 در تقویم شمسی، روزی که خودرو هيأت نمايندگي ديپلماتيك کشور در بیروت به دست نيروهاي حزب فالانژ لبنان ربوده شد. از ربوده‌شدن این چهارنفر، 39سال می‌گذرد؛ اما اخبار به شهادت رسیدن یا اسیر بودن آن‌ها، همچنان مبهم است. 

 روز حادثه

اتومبيل هيأت نمايندگي ديپلماتيك حین ورود به شهر بیروت و عبور از پست ايست و بازرسي،‌ مزدوران حزب فالانژ اتومبیل را متوقف کردند. هر چهار سرنشین خودرو به دست آدم‌ربايان دست‌نشانده‌ي رژيم تروريستي تل‌آويو گروگان گرفته شدند و پس از شکنجه و بازجویی به نظامیان اسرائیلی تحویل داد. در این آدم ربایی، سردار «احمد متوسلیان»، وابسته نظامی سفارت ایران در بیروت، سید «محسن موسوی»، کاردار سفارت ایران در بیروت، «تقی رستگار مقدم»، کارمند سفارت ایران و «کاظم اخوان»، عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی به اسارت درآمدند. طی اخباری رسمی و غیر رسمی بعدا تحویل رژیم صهیونیستی داده شدند. دقایقی بعد از ربوده شدن «احمد متوسلیان» و همراهانش، رادیو اسرائیل اعلام می‌کند: «ژنرال احمد متوسلیان، طراح عملیات فتح المبین و بیت المقدس، در پست بازرسی «برباره» به اسارت گرفته شد. حالا با گذشت 37 سال از این واقعه هنوز اطلاعی از زنده بودن یا شهادت آنان به طور کامل در دسترس نیست». در آن زمان، ارتش رژيم صهيونيستي به لبنان حمله كرده بود و حزب فالانژ، همكاري نزديكي با اين رژيم اشغالگر داشت. اگرچه ابتدا گفته مي‌‏شد كه «سيدمحسن موسوي»، كاردار جمهوري اسلامي ايران در بيروت و همراهانش كشته شده‌‏اند؛ اما شواهد و مدارك موجود،حاكي از آن است كه آن‌ها در اسارت رژيم صهيونيستي ‏هستند. با وجود اقدامات متعدد جمهوري اسلامي، براي آزادسازي ديپلمات‏ها و اتباع خود از چنگال رژيم صهيونيستي، اين رژيم هنوز تن به اين كار نداده است.

      

   

ضدونقیض‌های گزارشات رژیم صهیونیستی

سال  2008 رژیم صهیونیستی، گزارش مفصلی از طریق سازمان ملل در این زمینه ارائه داد. در این گزارش خط‌های خبری زیادی آمده که پر از اسم و آدرس است اما ماحصل داستانش همان است که می‌گوید این دیپلمات‌ها همان روز اول که ربوده شده‌اند، شهید شده‌اند و ماجرای شهادت‌شان هم ربطی به اسرائیل نداشته است، در واقع رژیم صهیونیستی سعی کرده در این گزارش خود را تبرئه کند. همان سال آخرین تبادل بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی انجام شد و سمیر قنطار هم در همین تبادل آزاد شد، حزب‌الله خیلی پافشاری کرد که در این تبادل آن 4 دیپلمات ایرانی هم گنجانده شوند. «سید حسن نصرالله» در سخنرانی بعد از این تبادل نیز این موضوع را مطرح کرد. اما اسرائیل پرونده آراد را مطرح کرد. «رون آراد»، کمک‌خلبان مفقودشده نیروی هوایی ارتش اسرائیل است که در سال 1986 در لبنان سقوط کرد. این خلبان زنده به دست «مصطفی دیرانی» می‌افتد و 6 ماه در زندان بوده بعد از 6 ماه در لبنان ناپدید می‌شود. اسرائیلی‌ها به‌دروغ اعلام می‌کنند که او دست ایران است. شهریور سال 1375 رادیو رژیم صهیونیستی به‌نقل از روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت» اعلام کرد: «هرگونه اطلاعات در مورد دیپلمات‌های ایرانی ربوده‌شده در لبنان، می‌تواند اطلاعات متقابلی در مورد رون آراد به‌همراه داشته باشد». در جریان این اختلافات در مورد پرونده آراد و چهار دیپلمات ربوده‌شده قرار می‌شود حزب‌الله و رژیم صهیونیستی گزارش اطلاعاتی‌ خود را در مورد این پرونده‌ها اعلام کنند. گزارشی که حزب‌الله درباره آراد داد، یک هفته زودتر از گزارشی بود که اسرائیل در مورد 4 دیپلمات داده است. در آن زمان روزنامه الشرق الاوسط مقاله‌ای زد که این گزارشی که حزب‌الله راجع به آراد داده است، در هیئت دولت اسرائیل بررسی شده و به این نتیجه رسیدند که نکته جدیدی در این گزارش نیست و چون این گزارش چیز جدیدی ندارد، این‌ها هم تصویب کردند در گزارششان نکته جدیدی ارائه ندهند.

 

 در این زمینه سوم خرداد ماه سال 95 بود که وزیر دفاع وقت آن را اعلام کرد. سردار دهقان گفت: «ادعای ما این است که اینها زنده و در اسارت رژیم صهیونیستی هستند و مدارکی دال بر این موضوع وجود دارد. آن‌ها مسئولیت سلامت و امنیت چهار دیپلمات را باید برعهده بگیرند و این موضوع را هم از لحاظ حقوقی و هم از لحاظ سیاسی دنبال می‌کنیم تا بتوانیم اینان را آزاد کنیم. دولت این مسئله را پیگیری خواهد کرد». بازتاب مردمی و رسانه‌ای این خبر از زبان وزیر دفاع گستره وسیعی پیدا کرد. برخی شخصیت‌های سیاسی کشور از جمله محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم با اشاره به اظهارنظر جدید وزیر دفاع، این موضوع را تأیید کرده و ماجرای اسنادی را که از سال‌ها پیش نشان‌دهنده احتمال بالای زنده بودن این دیپلمات‌ها هست مرور کردند.

 منبع: ایمنا/ تسنیم

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها