استاندار هرمزگان:

ضرورت تکمیل زنجیره صنایع پایین دست پالایشگاهی/ صنعت نساجی برای رفع محرومیت در جاسک راه‌اندازی می‌شود



استاندار هرمزگان گفت : راه اندازی صنایع پایین دست پالایشگاهی و ایجاد پارک‌های تخصصی مانند «کود وسم»، «چسب و رنگ»، «مواد شوینده» و «نساجی» می تواند دستاوردی بزرگ برای ایجاد اشتغال و تحول در اقتصاد استان داشته باشند.

به گزارش صبح ساحل، «مهدی دوستی»، استاندار هرمزگان در نشست توسعه صنعتی استان با اشاره به ارتقاء سهم ایران در بازار کود فسفاته کشورهای همسایه، گفت: راه اندازی یک واحد یک میلیون تنی کود فسفاته در استان با توجه به مزیت نسبی هرمزگان نسبت به سایر مناطق کشور، می‌تواند نیاز ۷۰۰هزار تنی کشور را برآورده کند. وی ادامه داد: تکمیل زنجیره صنایع پایین دست پالایشگاهی یک ضرورت است و با توجه به مازاد نیاز که نزدیک به ۳۰۰هزار تن است، قابلیت صادراتی دارد  که با توجه به چشم انداز توسعه در برخی کشورهای همسایه، تولید این محصول دارای صرفه اقتصادی فراوانی است. دوستی اضافه کرد: راهکار دیگر رفع محرومیت را راه اندازی صنعت نساجی به عنوان صنعتی که نسبت اشتغال به حجم سرمایه گذاری انجام شده در آن بسیار بیشتر از سایر واحدهای صنعتی است بنا براین  به شدت دنبال آن هستم که طرح‌های پتروپالایش که در جاسک حال اجرا است، به سمت راه‌اندازی صنعت نساجی که صنعت ضدفقر محسوب می‌شود، حرکت کنند.

مقام عالی اجرایی استان هرمزگان اظهار داشت: بندرعباس ظرفیت های فراوانی دارد اما تنها مشکل ما مدل توسعه است که باید با ایجاد مشوق‌هایی مانند معافیت های مالیاتی، تسهیلات گمرکی و مدل هایی که به نفع صنایع نیز باشد، صنایع بزرگ مقیاس را به سمت تکمیل زنجیره ارزش افزوده هدایت کنیم. دوستی با اشاره به قابلیت اقتصادی کشف شده منگنز در بشاگرد، بیان داشت: تنها راه توسعه بشاگرد تکیه بر معادن است که باید متناسب با ظرفیت های موجود، اقدامات لازم در این زمینه انجام شود لذا برای ایجاد توسعه و رفع محرومیت در مناطق کمتربرخوردار، باید بر اساس مزیت های هر منطقه برنامه ریزی کرد. وی خاطرنشان کرد: فروش مواد خام سبب خروج ثروت از کشور خواهد شد، این در حالی است که با استفاده از روش‌های فرآوری، می‌توان ارزش افزوده بسیار مناسبی ایجاد کرد و از خام فروشی و اتلاف ثروت کشور جلوگیری کرد.

استاندار هرمزگان بیان کرد: با پیشرفت علم و تکنولوژی، شاهد توسعه سریع در روش‌های فرآوری مواد معدنی هستیم و در واقع فرآوری مواد معدنی، یکی از مهم‌ترین حلقه‌ها، در زنجیره ارزش فعالیت‌ های معدنی است. دوستی یاد آور شد: تنها مشکل بهره مندنشدن همه جانبه از ظرفیت‌های استان، مدل کنونی توسعه است که باید با ایجاد مشوق هایی مانند معافیت‌های مالیاتی، تسهیلات گمرکی و مدل هایی که به نفع صنایع نیز باشد، صنایع بزرگ مقیاس را به سمت تکمیل زنجیره ارزش افزوده هدایت کنیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها