بر اثر طوفان و بارندگی در هرمزگان رخ داد :

از مرگ کارگری در پارسیان تا شناور به گل نشسته در بندرعباس



باران این رحمت خدا از جمعه گذشته شروع شده و تا امروز هرمزگان را در برگرفته است. بر اثر شدت باران، سیلاب و طغیان رودخانه ها بیش از ۲۵ راه روستایی در استان مسدود شد و تردد افراد به خصوص نیروهای امدادی به سختی صورت گرفت. طغیان رودخانه باعث مرگ کارگر گاز پارسیان شد. این جوان سرنشین سرویس شیفت شب پالایشگاه گاز پارسیان بود که در حال انتقال کارگران به محل کار، به دلیل طغیان رودخانه روستای نورآباد بخش وراوی در آب سقوط کرد.باتلاش چند ساعت نیروهای بسیجی و امدادگر دو نفر از سرنشینان خودرو نجات یافتند اما جسد بی جان این کارگر بعد از چند ساعت پیدا شد.
جمعه گذشته نیز کودکی ۸ ساله در گودال آبی در مجاور رودخانه خولور ایسین از توابع بندرعباس غرق شد . این کودک به همراه یکی دیگر از دوستانش به قصد شنا و بازی وارد آب داخل گودال شدند که هر دوی آنها در آب بدلیل گل آلودگی بخش مرکزی گودال گرفتار شدند .یکی از آنها توسط افرادی نجات یافت اما کودک دیگر در بخش گل آلود و عمیق گودال جان خود را از دست داد که ساعتی بعد با تلاش گروه‌های امدادی، پیکر بیجان او از آب گرفته شد. به گفته اهالی این گودال همیشه پرآب است و بدنبال بارندگی آب این گودال عمق بیشتری یافته و گل آلود شده است .
از جمعه ۱۰ دی تا ظهر ۱۳ دی ماه جاری ۲ هزار و ۸۸۷ تماس به اورژانس ۱۱۵ هرمزگان برقرار شده بود که۴۰۸ مورد منجر به عملیات شد . یکی از این عملیات‌ها مربوط به عبور از سیلاب در بشاگرد و نجات جوان بدحال عقرب زده بود.جوان ۳۲ ساله ای از روستای «گاوکش مو» از توابع بخش گافر و پارامون که به کرونا مبتلا شده بود مورد گزش عقرب قرار گرفت، با آمبولانسی که به دل سیلاب زد به مرکز درمانی رسانده شد.با تلاش طاقت فرسای آمبولانس و عوامل امدادی و در گذر از سیلاب او مورد درمان قرار گرفت.به گفته فاطمه نوروزیان سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان، این بیمار با تب بالا و هماچوری ( وجود خون در ادرار) بوده که بلافاصله با اعزام آمبولانس به همراه سرم آنتی ونوم و دارو، مورد درمان قرار می‌گیرد و از مرگ حتمی نجات یافت. همچنین نوجوانی عقرب زده از روستای فراهک جاسک با اورژانس ۱۱۵ بشاگرد از مرگ نجات یافت . تیم اورژانسی که به سختی از طغیان رودخانه گذشتند و جان انسان دیگری را نجات دادند.بر اساس گزارش اورژانس ۱۱۵ هرمزگان در طی۴ روز ۱۳ نفر جان خود را از دست دادند که اکثر این جانباختگان حوادث ترافیکی استان بودند.

       

 نجات ۱۰ صیاد گرفتار در طوفان
همچنین طی این مدت به علت طولانی بودن دریا و وزش شدید باد ،  ۱۰ صیاد گرفتار در آبهای جاسک و ابوموسی  نجات یافتند .  قایق ۸ نفرشان  در ۱۵ مایلی جنوب کوه مبارک جاسک غرق شد که آنها  با کمک ناجی ۱۰  تیم جستجو و نجات دریایی به ساحل رسیدند . همچنین تیم ناجی ۱۳ ابوموسی  دو نفر که در  شناور صیادی در حوالی ابوموسی  به علت نقص  فنی موتور  در دریای خروشان گیر افتاده بودند نجات دادند .   این صیادان بدون توجه به هشدارهای هواشناسی برای صید عازم دریا  شده بودند که با تغییرات شرایط جوی و آبگرفتگی  در محل گرفتار شده بودند.
به گفته  معاون دریایی اداره کل بنادر ودریانوردی استان هرمزگان، بارها و بارها به طرق مختلف شرایط نامساعد جوی و اجتناب از سفر شناورهای سبک در روزهای پیش رو اطلاع رسانی شده،  متاسفانه تعدادی از دریانوردان بدون توجه به هشدارهای هواشناسی اقدام به دریا روی نموده که نتیجه حاصله از این بی توجهی ها به مخاطره افتادن جان افراد است.اسماعیل مکی زاده با تاکید بر این موضوع که شماره تماس ۱۵۵۰ پل ارتباطی دریانوردان با مرکز جستجو و نجات دریایی استان است، بیان داشت: این مرکز به شکل شبانه روزی وظیفه دریافت گزارشات شرایط اضطرار را در پهنه آبی استان بر عهده دارد تا پس از دریافت شرایط اضطرار درکوتاه ترین زمان ممکن، نسبت به امداد رسانی اقدامات لازم صورت پذیرد.
   
 بارج در ساحل پشت شهر
بامداد دیروز  یک فروند بارج بدلیل عدم مهار مطلوب، شرایط نامساعد جوی و افزایش سرعت لحظه ای باد،  از یدکش اصلی جدا و درساحل پشت شهر بندرعباس مجاورت پارک کپشکن به گل نشست . مکی زاده گفت که  به رغم هشدارهای هواشناسی واعلام وضعیت بحرانی  یک فروند شناور بارج موسوم به نصر 832 بدلیل عدم مهار مطلوب از یدکش اصلی (یدک کش کمال ۲۲) در ساعت یک و  ۳۰ دقیقه ۱۳ دی ماه جاری  جدا و درساحل بندر عباس به گل نشست .
معاون دریایی اداره کل بنادر ودریانوردی استان هرمزگان بابیان اینکه ماهیت شناورهای بارج بگونه ای است که ویژه حمل بار بوده و فاقد خدمه  می باشد اظهارداشت : کلیه خدمه در شناور یدکش اصلی مستقر و بحمدالله این اتفاق هیچ گونه تلفات جرهی و جانی در پی نداشته است .این مقام مسئول ادامه داد : این یدکش با نظارت اداره ایمنی و حفاظت دریایی به لنگرگاه منتقل شد.مکی زاده بیان داشت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته حوالی ساعت 11 و 30 دقیقه ۱۴ دیماه در شرایط مد کامل آب با استفاده از دو فروند یدکش و دو فروند قایق همیار ناجی عملیات جداسازی این شناور آغاز و شناور مذکور به لنگرگاه بندرعباس منتقل شد.به گفته معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان انجام این عملیات با نظارت و راهبری اداره ایمنی و حفاظت دریایی این اداره کل انجام گرفت .مکی زاده تاکید کرد : فعالیت مجدد بارج نصر ۸۳۲ منوط به بررسی و کنترل مجدد ایمنی این شناور است.
   
 سقوط و شکسته شدن ۲۶۷ درخت
 در طوفان یکشنبه گذشته تا بامداد دیروز ۲۶۷ تنه درخت شکسته و یا سقوط کرد . رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس از اعلام ۲۲۲ مورد شکستگی و ۴۵ مورد سقوط درخت در طوفان شب گذشته خبر داد. مصطفی خادم  در حاشیه بازدید از آخرین وضعیت بوستان‌ها و فضاهای سبز شهری، اظهار کرد: با اعلام دستگاههای مربوطه در خصوص وقوع بارندگی شدید و طوفان اخیر و همچنین آماده‌باش  کامل مجموعه شهرداری، گشت‌ها و اکیپهای مربوطه به منظور رفع مشکلات احتمالی فعال شده و به حالت آماده‌باش در آمده اند.وی افزود: با شروع طوفان، رفع سریع مشکلات ناشی از سقوط یا شکستگی درختان و همچنین سایر حوادث حوزه فضای سبز در دستور کار این عوامل قرار گرفته است.رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس همچنین عنوان کرد: بر اساس گزارش‌های اعلام شده، تاکنون ۲۲۲ مورد شکستگی درخت بر اثر طوفان شب یکشنبه  رخ داده  است. خادم بیان کرد: شکستگی و سقوط درختان بیشتر مربوط به گونه هایی مانند کنوکارپوس، کنار، گل ابریشم، یاس درختی و غیره بوده است.این مقام مسئول اضافه کرد: در این طوفان متاسفانه ۴۵ شکستگی و ۹ سقوط در منطقه یک، ۲۲ شکستگی و شش سقوط در محدوده منطقه دو، ۸۵ شکستگی و ۲۰ سقوط در محدوده منطقه سه، ۷۰ شکستگی و ۱۰ سقوط در محدوده خدماتی شهرداری منطقه چهار رخ داده است.تا ظهر دیروز  مهرداد حسن زاده  مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از دستور تخلیه روستای تُمبِک خبر داد.چی گفت:  بارندگی‌ها شدید در هرمزگان به تخلیه مناطق مسکونی نزدیک به سد بردول شهرستان پارسیان و سرزه خاروک بندرعباس منجر شد. همچنین به دنبال سرریز سد بردول خیابان‌های شهر پارسیان دچار آبگرفتکی شدند.

    

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها