هشدار دوباره علوم پزشکی هرمزگان درباره پشه آئدس/ شهروندان پشه مشکوک را پس از کشتن به مرکز بهداشت تحویل دهند



سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان گفت: پشه آئدس ظاهر خاصی دارد؛ این پشه با پاهای راه راه سفید بعنوان پشه ببری نیز شناخته می شود. شهروندان در صورتی که در محل زندگی یا کار خود با پشه مشکوکی مواجه شدند پس از کشتن آن با استفاده از حشره کش، در قوطی کبریت قرار داده و به واحد حشره شناسی مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس تحویل نمایند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته فارس، فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان امروز گفت: برای نخستین بار پشه مهاجم آئدس اجیپتی در شهرستان بندرلنگه توسط کارشناسان حشره شناسی مرکز بهداشت این شهرستان کشف شد و این موضوع بعنوان یک زنگ خطر در کشور مطرح شد.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: با پیگیری و حساسیت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان این پشه در بندرعباس و بندر سیریک نیز کشف و محیط های آلوده نیز بهسازی شد.

وی ابراز کرد: با مشاهده این پشه در کشور خطر بیماری های بسیار خطرناک (تب دنگی، تب زرد، چیکونگونیا و زیکا) منتقله از این پشه وجود دارد. سازمان جهانی بهداشت در خصوص اپیدمی ناشی از این بیماری‌ها هشدار داده است.

دکتر نوروزیان عنوان کرد: بر اساس آمار جهانی در 130 کشور بیماری تب دنگی، 115 کشور بیماری چیکونگونیا و 89 کشور بیماری زیکا ناشی از گزش پشه آئدس شناسایی شده است.

وی بیان کرد: پشه آئدس بر خلاف پشه مالاریا ترجیحا در آب شیرین و تمیز تخم گذاری کرده و تکثیر می‌شود؛ محل‌هایی از جمله سطل آب زیر کولر، بشقاب زیر گلدان ها و دبه های آب نگهداری شده و روباز، محل مناسبی برای رشد و تکثیر این پشه می‌باشند.

نوروزیان تصریح کرد: تا کنون بیمار ناشی از گزش پشه آئدس در استان شناسایی نشده است؛ تمام تلاش کارشناسان حوزه بهداشت جلوگیری از افزایش پشه آئدس و هر گونه طغیان احتمالی بیماری های ناشی از گزش می باشد، لذا قبل از اینکه اپیدمی اتفاق بیفتد باید به فکر پیشگیری باشیم.

وی اظهار کرد: یکی از بیماری های ناشی از پشه آئدس تب دنگی است که به اصطلاح تب استخوان شکن نام دارد و درمان اختصاصی و قطعی ندارد؛ علائم اولیه بیماری شامل تب، سردرد، بدن درد و علائمی شبیه سرماخوردگی می باشد و 3 تا 4 روز بعد از گزش بروز می کند.

دکتر نوروزیان با اشاره به انجام بررسی های حشره شناسی در اکثر شهرستانهای استان گفت: کارشناسان حشره شناسی شاغل در شبکه های بهداشت و درمان شهرستانهای استان بلافاصله پس از کشف تخم یا لارو پشه آئدس با همکاری شهرداری و آب و فاضلاب مکان های آلوده را بهسازی می کنند چرا که بهسازی بر سم پاشی در پیشگیری موثرتر است و اولویت دارد.

 

آئدس، پشه کوچک و تیره‌رنگی است که می‌توان آن را از روی نوارهای سفید روی پاها و فلس های سفید و نقره‎ای روی بدنش شناخت. آئدس در نواحی حاره و جنب حاره سراسر دنیا زندگی می کند. پشه‌های آئدس، هم در شب و هم در روز و زمان فعالیت انسان او را می‌گزند. آن‌ها خود را با تولیدمثل در محیط‌های شهری سازگار کرده‌اند که این ویژگی، تاثیر منفی و وسعت شیوع بیماری‌هایی را که منتقل می‌کنند، افزایش می‌دهد. از هر چهار نفر مبتلا به ویروس تب دانگ، یک نفر بیمار می شود. علائم شخص بیمار ممکن است خفیف باشد یا شدید. تب دانگ شدید ممکن است حتی باعث مرگ شود و معمولا به مراقبت در بیمارستان نیاز دارد. شایع‌ترین علائم تب دانگ تهوع، استفراغ، دانه‌های پوستی، درد چشم، به خصوص پشت چشم، عضلات، مفاصل یا استخوان‌ها است. داروی خاصی برای درمان تب دانگ وجود ندارد و فقط علائم این بیماری درمان می‌شود.

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عنوان کرد: تنها راه مقابله با این حشره بهسازی محلات و سم پاشی محل مورد مشاهده این پشه است و پس از مشاهده قطعی پشه آئدس در یک نقطه ، ابتدا محل یاد شده بهسازی می شود و پس از شناسایی محل تخم ریزی (تجمع لارو) نسبت به سمپاشی اقدام می شود.

نوروزیان اظهار کرد: یکی از مناطقی که این پشه در آنجا زیست می‌کند بشقاب‌های زیر گلدان و اطراف آن است که آب در آنجا می‌ماند، گیاه بامبو نیز محلی برای رشد این پشه است و نقاطی که آب کولر جمع می‌شود نیز محل دیگری برای رشد و نمو این پشه خطرناک است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها