احداث باند دوم جاده بندرعباس_لار در مسیر تحقق



جلسه بررسی وضعیت نامناسب جاده کهورستان – لار با حضور رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شهردار بندرعباس و جمعی از فرمانداران و معتمدین لارستان، خمیر و کهورستان برگزار شد.

به گزارش صبح ساحل، لازم به ذکر است که اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی روز گذشته به منظور بازدید به استان هرمزگان از روستاهای زلزله‌زده استان و به دعوت «منصور آرامی»، نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی برای ارزیابی آخرین وضعیت مسکن روستاهای زلزله‌زده به استان هرمزگان سفر کردند.

معتمدین مردم در ابتدای این جلسه به بیان مشکلات و موانع تکمیل پروژه بزرگراه لار-کهورستان پرداختند.

  

رفع دغدغه مردم

«منصور آرامی»، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با بیان اینکه به درخواست تعدادی از لارستانی‌های مقیم هرمزگان برای بررسی وضعیت جاده کهورستان به سمت لار این نشست را برگزار کردیم که خوشبختانه مصادف شد با سفر رییس کمسیون عمران به هرمزگان و از ایشان هم برای حضور در این جلسه دعوت کردیم و ایشان هم از معاون وزیر راه و شهرسازی برای حضور در این جلسه دعوت کردند.

وی افزود: این جلسات البته قبلا با دیگر نمایندگان محترم هرمزگان هم برگزار شده و راهکارهایی ارائه شده‌بود.

آرامی با بیان اینکه نمایندگان هرمزگان و لار هم در ادامه به این جلسه اضافه شدند، افزود: این جلسه سه خروجی به همراه داشت و مقرر شد که از ظرفیت ماده 56 و اخذ تسهیلات از بانک‌ها برای تکمیل پروژه این جاده استفاده کنیم.

وی اضافه کرد : هم‌چنین قرار بر این شد که معاون زیرساخت پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهند و ما نیز در کمیسیون عمران این موضوع را دنبال کنیم که زودتر نتیجه حاصل شود.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: هم‌چنین مقرر شد که یک گزارش مستند از سوی پلیس راه کشور درمورد تعداد تصادفات و تلفات در این جاده دریافت کنیم و بر اساس این آمار ارقام حساسیت این موضوع را گوشزد کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از مشکلات این جاده تردد تانکرهای نفت در آن است که می‌توان از ظرفیت وزارت نفت برای کمک به تکمیل این پروژه استفاده کنیم.

آرامی همچنین گفت: برای قسمت‌هایی از این پروژه که پیمانکار ندارد هم پیشنهاد شد که از طرفیت قرارگاه خاتم‌الانبیا استفاده شود و به سرعت دغدغه مردم در این زمینه را رفع کرد.

  

محور مهم و استراتژیک بندرعباس-لار

«محمدرضا رضایی کوچی»، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه ضمن تشکر از نمایندگان لار و هرمزگان که با سماجت پیگیر حل مشکل جاده کهورستان هستند، گفت: از نظر همه افراد حاضر در این جلسه، محور لار-کهورستان یک محور مهم و استراتژیک است اما برای خیلی از افراد اهمیت این محور اثبات نشده‌است و این محور را نمی‌شناسند و از تعداد تصادفات و تلفات این جاده آگاه نیستند.

وی افزود: بودجه‌ای که وزارت راه‌وشهرسازی برای این جاده در نظر گرفته به این معناست که این محور برای وزارت راه و شهرسازی مهم نیست و عددی که درنظر گرفته شده بسیار ناچیز است.

رضایی با بیان اینکه باید نگاه به این محور در وزارت راه‌وشهرسازی تغییر کند، اظهار کرد: باید منابع دیگری را به جز وزارت راه‌وشهرسازی برای این پروژه تعریف کنیم.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم از ظرفیت تهاتر وزارت نفت استفاده کنیم تنها از قرارگاه خاتم الانبیا می‌توانیم استفاده کنیم و این قرارگاه در محور یمی‌تواند فعالیت کند که پیمانکار نداشته‌باشد.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درحال حاضر 90 کیلومتر این این محور فاقد پیمانکار است، گفت: باید دولت و وزارت نفت را با افازیش حسایت این موضوع توجیه کنیم تا این تهاتر را انجام دهیم و برای این کار باید یک نامه مستند از پلیس راه کشور دریافت کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: باهم‌افزایی و انسجام میان نمایندگان مجلس و وزارت راه و شهرسازی می‎‌توانیم این پروژه را پیگیری کنیم و به سرانجام برسانیم.

  

نیاز به 6 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه

«خیرالله خادمی»، معاون وزیر راه و شهرسازی در این جلسه گفت: در چندسال اخیر جذب ترافیک این محور به صورت غیرقابل تصوری بالا رفته‌است و علت آن هم این است که با احداث ستاره خلیج فارس و ایجاد صنایع تولیدی در غرب استان هرمزگان، این محور به عنوان محور اصلی تانکرهای نفتی تبدیل شده‌است.

وی افزود: احداث باند دوم برای این جاده اخیرا موردتوجه قرار گرفته و بهسازی آن پیش از این هم انجام می‌شد.

خادمی اظهار کرد: از جهرم تا بندرعباس 386 کیلومتر طول محور است که 2 کیلومتر درحال کار است و پیمانکار است و 124 کیلومتر آن تمام شده‌است که بخشی از آن در هرمزگان و بخشی در فارس است.

وی اضافه کرد: از این میزان 90 کیلومتر را هنوز آغاز نکرده‌ایم و پیمانکار هم ندارد و بنابراین ما در حدود 172 کیلومتر ازاین محور درحال کارکردن هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه اد: در محدوده استان فارس طول این جاده 53 کیلومتر و در دست اجرا 41 کیلومتر و خاتمه یافته 12 کیلومتر است.

وی عنوان کرد: طول این محور در لارستان 190 کیلومتر است که 124 کیلومتر درحال کار و 36 کیلومتر خاتمه پیدا کرده و30 کیلومتر هنوز مناقصه نشده‌است.

خادمی در ادامه گفت: طول این محور در محدوده استان هرمزگان 143 کیلومتر است که 7 کیلومتر در دست اجرا و 76 کیلومتر خاتمه یافته است و 60 کیلومتر منقصه نشده‌است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه براورد ما برای تکمیل پروژه بودجه‌ای نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: دولت ردیف منابع بودجه سال‌های 1399، 1400 و 1401 را درخصوص این جاده افزایش داده‌است و منابع با این اعداد نمی‌خواند چون اعداد اعتباری حدود 224 هزار میلیاردتومان پروژه نیمه تمام در کشور داریم که برای انجام آن در سال 1400، 15 هزار میلیاردتومان اعتبار اختصاص یافته‌است.

وی در پیایان گفت: این پروژه در سال 99، 25 میلیاردتومان اعتبار مصوب داشته که 78 میلیارد تا پایان سال تخصیص یافته‌است و در سال 1400 مصوب 40 میلیارد بوده‌ و 181 میلیارد تخصیص یافته‌است و در سال 1401 مصوب 40 میلیارد و 87 و نیم میلیارد تخصیص یافته‌است.

  

در قبال مردم مسئولیم

«احمد مرادی»، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با بیان اینکه جاده کهورستان-لار حساسیت بسیار زیادی برای مردم دارد، اظهار کرد: این جاده به هر طریق ممکن باید تکمیل شود.

وی اضافه کرد: در جلساتی که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم من از توضیحات آقای وزیر در این رابطه قانع نشدم و حالا هم از توضیحات آقای خادمی قانع نشدم.

مرادی اضافه کرد: وزارت راه وظیفه دارد به هر طریق ممکن بودجه کسب کند و این راه را تکمیل کند وگرنه ما 40 سال دیگر هم این جلسات را برگزار کنیم مشکل حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما در قبال کسی که جان خود را در این جاده از دست بدهد مسئولیم و باید هرچه نسبت به حل این مشکل اقدام کنیم.

  

جاده خطرآفرین

«حسین حسین‌زاده»، نماینده مردم لارستان هم در این جلسه گفت: ما انتظار داریم این محور جور دیگری دیده‌شود و اهمیت آن در نظر گرفته شود.

وی افزود: چهار فرماندار ما در استان فارس در این جلسه حضور دارند و برای حل مشکل این جاده پیگیری‌های بسیاری انجام داده‌اند.

حسین زاده در ادامه اظهار کرد: روزانه بیش از 500 تریلی حامل مواد سوختی و مواد نفتی از این جاده در حال تردد هستند و جان تمام مسافرانی که در این جاده درحال تردد هستند را به خطر می‌اندازد.

وی اضافه کرد: ما در ماه چندین بار از این مسیر تردد می‌کنیم و واقعا با ترس و لرز از آن عبور می‌کنیم بنابراین زودتر بایستی برای حل مشکل این جاده اقدامی صورت گیرد.

 

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها