معاون بهره‌برداری و توسعه آبفای هرمزگان:

احداث خط انتقال تلنگ به سیریک/ شهرستان سیریک از تنش آبی خارج شد



 معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به اینکه سیریک یکی از ‌پرتنش‌ترین شهرهای این استان در موضوع آب بود، گفت: هم اکنون وضعیت آبی این شهرستان با احداث خط  انتقال تلنگ به سیریک و وارد مدار شدن چاه‌های جدید آبی به پایداری رسیده و از تنش خارج شده است.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، احمد شاکری ضمن اشاره به اینکه بخش بمانی از پرتنش ترین مناطق سیریک به شمار می رفت، افزود: با احداث خط انتقال دشت تلنگ به این بخش و وارد مدار کردن چاه های آبی در فاصله زمانی کوتاه طی چند روز گذشته؛ هم اکنون بخش بمانی به وضعیت پایدار آبی رسیده و جمعیتی حدود ۱۲ هزار نفر از آب آشامیدنی پایدار بهره‌مند هستند.
«پیش از این آب آشامیدنی ۲ شهر کوهستک و گروک و ۷۵ روستای شهرستان ۴۵ هزار نفری سیریک  از چاه های راونگ شهرستان میناب تامین می شد»
وی بیان داشت: درحال حاضر این پروژه با ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی و با هدف تامین آب بخش بمانی سیریک شامل شهر کوهستک و ۱۲ روستای مسیر در مدار قرار دارد و تا هفته دولت امسال به بهره برداری کامل می رسد.
معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اظهار داشت: حجم عملیات انجام شده این پروژه شامل حفر و تجهیز ۲ حلقه چاه هر یک به ظرفیت ۲۵ لیتر بر ثانیه (یک حلقه چاه در دست احداث است) و اجرای ۲۳ کیلومتر خط انتقال آب از چاه های دشت تلنگ تا مخزن کوهستک، احداث خط برق ۲۰ کیلوولت به طول یکهزار و ۴۰۰ متر با نصب ۲ دستگاه ترانس ۱۰۰ کاوا، احداث یکهزار و ۵۰۰ متر جاده دسترسی و اجرای پنج کیلومتر لوله پلی اتیلن برای آبرسانی به نیروگاه برق سیریک است.
شاکری همچنین به پروژه آب شیرین کن زیارت در شهرستان سیریک اشاره کرد و گفت: آب شیرین کن زیارت با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است که پیش بینی می شود تا اواخر پاییز امسال تکمیل و وارد مدار بهره برداری شود.
وی ابرازداشت: این پروژه نیز با هدف ایجاد منابع  آبی پایدار و تامین آب مورد نیاز روستاهای شهرستان سیریک اجرایی شده است که با تکمیل آن مشکل کمبود آب آشامیدنی شهرک گروک و سایر روستاهای شهرستان سیریک شامل بخش مرکزی و بخش بیابان رفع می شود.
معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای هرمزگان اظهار داشت: شهرستان بندرخمیر هم که از سال های گذشته بدلیل نبود هیچ گونه منابع آبی یکی از پرتنش ترین شهرهای هرمزگان به شمار می آمد، به همت دولت و با احداث آب شیرین کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی در بندرعباس توانستیم آب را از آب شیرین کن شهرستان انتقال دهیم.
شاکری ادامه داد: در طول تابستان امسال هیچ گونه تنش آبی در شهر خمیر و روستاهای اطراف نداشتیم و امیدواریم بخش رویدر و روستاهای کهورستان از توابع این شهرستان نیز با استفاده از آب شیرین کن، وضعیت آبی این منطقه به یک آب پایدار برسد.
وی یادآورشد: همچنین برای شهرستان های جاسک و بشاگرد هم پروژه های متعددی در حال اجراست که می توان به انتقال آب از سد جگین به بشاگرد و جاسک و روستاهای این شهرستان اشاره کرد که آبفای هرمزگان برای تامین آب آشامیدنی ساکنان و مردم این مناطق انجام داده است.
بهره‌مندی ۳۳ هزار نفر از جمعیت هرمزگان از آب پایدار تا هفته دولت
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان همچنین به طرح‌های هفته  دولت اشاره کرد و گفت: در هفته دولت امسال ۱۷ طرح آبرسانی در هرمزگان اجرا می‌شود که با بهره برداری از این طرح‌ها ۳۳ هزار و ۱۹۰ نفر از آب پایدار بهره مند می‌شوند.
شاکری ادامه داد: طرح‌های هفته دولت در سطح ۵۴ روستا و شهر در سراسر استان هرمزگان اجرا شده است که برای این طرح ها ۲ هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی ادامه داد: حفر و تجهیز ۱۱ حلقه چاه، ۶ باب مخزن به حجم ۶۵ مترمکعب و حدود ۸۴ کیلومتر خط انتقال و ۳۲ کیلومتر شبکه توزیع برای این پروژه ها انجام شده است.
این مقام مسوول اظهار داشت: اجرای آب شیرین کن یکهزارمترمکعبی در شهرستان بندرلنگه از شاخص‌ترین طرح‌های هفته دولت است که این طرح با هزینه ۱۶۰ هزار میلیارد ریال بخش خصوصی به بهره‌برداری می‌رسد.
شاکری افزود: شرکت آب و فاضلاب هرمزگان برای تمامی شهرها و روستاهای استان یک برنامه بلندمدت آبی تهیه کرده است و براساس همین برنامه، پروژه های اجرایی را عملیاتی کرده و در حال اجرا دارد.
وی گفت: برای پارسیان احداث آب شیرین کن در دستور کار قرار گرفته و مناقصه آن برگزار شده است و عملیات لوله گذاری از ساحل به مخازن شهر پارسیان، در دست اجراست و برای بستک انتقال آب از بندر چارک به بستک و برای بندرلنگه نیز احداث آب شیرین کن‌ها را درنظرگرفته شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها