خاطرات و مدیریت زمان


نویسنده: محیا تکنده

در روانشناسی، موضوعی که همیشه روی آن تاکید می‌شود، تمرکز روی زمان حال است. همیشه توصیه می‌شود، برای حفظ شادکامی و سلامت روانی بهتر است از در زمان حالت زندگی کنیم و از مرور خاطرات گذشته بپرهیزیم.
اما آیا به طور کلی بودن در خاطرات گذشته چگونه بر زندگی ما تاثیر می‌گذارد؟ محققان، اسپیر و دلگادو در سال 2017 طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند، که همه‌ی ما خاطرات ویژه‌ای از دوران کودکی داریم که در آن‌ها لحظاتی را که با عزیزانمان به اشتراک گذاشته‌ایم.
خواه یک دوست، اقوام یا حیوانات خانگی مورد علاقه. مطمئنا بعد از یادآوری چنین خاطراتی احساس بهتری نسبت به خود و زندگی‌مان داشته‌ایم. در واقع تحقیقات نشان می‌دهد، تامل در خاطرات مثبت با کاهش اضطراب و استرس به سلامت روان فرد کمک می‌کند. دلایل تاثیر خاطرات مثبت گذشته بر شادی کنونی به سطوح پایین کورتیزول (هورمون استرس) و همچنین به توانایی افراد در تغییر شکل دادن به درک از خویشتن و اینکه در حال حاضر در زمان حال هستند، مربوط می‌شود.
واقعیت این است، که هر چند وقت یک بار به گذشته سر زدن حتی برای چند لحظه، می‌تواند برای ما مزایایی در بر داشته باشد و یکی از این مزایا تاثیر مثبتی است که بر نحوه‌ی اداره و اجرای زندگی روزمره خواهد گذاشت. یکی از حقایقی که به تازگی در ارتباط با مدیریت زمان و برنامه‌ریزی کشف شده است، این است که تکیه داشتن بر زمان در مدیریت کارهای روزانه می‌تواند، مانع شادی افراد شود. کسانی که برای انجام کارهای روزمره، برنامه ریزی ساعتی دارند، کمتر از کسانی که بر تکمیل طبیعی کارها متمرکز هستند، احساس شادکامی و رضایت را نشان می‌دهند.
چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟ افرادی که بر تکمیل طبیعی کارها متمرکز هستند و زندگی را به عنوان یک رشته‌ی متوالی از کارها می‌بینند، در واقع در ذهن آن‌ها اتفاقات به صورت رشته‌ی طولانی از علیت و رویداد جریان دارد. آن‌ها به جای اینکه برای تمام‌شدن کارها ساعت و زمان انجام را در نظر بگیرند، بر «تمام شدن یک کار برای شروع کار دیگر» تمرکز می‌کنند و برای انجام این کار به مرور کوتاهی در گذشته نیاز دارند. اما افرادی که به ساعت برای انجام‌ها امور متکی‌اند، کمتر در معرض انعکاس خاطرات مثبت برای رهایی از استرس هستند. زندگی در گذشته و مرور خارات مثبت حتی برای مدت زمانی کوتاه می‌تواند بر نحوه‌ی اجرای زندگی روزمره تاثیر مثبت بگذارد و به ما در مدیریت زمان کمک کند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها