عقب نشینی فیفا از برگزاری دو سال یکبار جام جهانی



برگزاری جام جهانی هر دو سال یک بار در اجلاس سالانه فیفا که امروز در دوحه برگزار شد مورد بررسی قرار نگرفت.

     
به گزارش صبح ساحل، فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) به دنبال اجرایی کردن ایده برگزاری مسابقات جام جهانی هر دو سال یکبار است که مخالفان زیادی از جمله اتحادیه فوتبال اروپا(یوفا) و کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی(کُنمبل) دارد.

 

جانی اینفانتینو رئیس فیفا پایبز گذشته در این رابطه گفته بود« تصمیم‌گیری درباره برگزاری جام جهانی فوتبال به صورت هر دو سال یک‌ بار دچار تعویق نشده است. رایزنی‌ها درباره این موضوع همچنان در فیفا جریان دارد. ما هیچ زمانی را برای تصمیم‌گیری درباره این موضوع تعیین نکردیم و اکنون در مرحله مشورتی قرار داریم. خیلی‌ها از طرح برگزاری جام جهانی فوتبال در هر دو سال حمایت می‌کنند و برخی نیز آن را رد کرده‌اند. این یک طرح جهانی است و افراد متخصص روی آن کار می‌کنند تا ببینیم چگونه می‌توانیم فوتبال را به طور واقعی جهانی و همه کشورها را درگیر کنیم. در نهایت منتظریم تا ببینیم این رایزنی‌ها به کجا منتهی می‌شود. تصمیم درست در این موضوع زمان می‌برد.»

 

 اینفانتینو اما امروز در جریان کنگره سالانه فیفا گفت که هرگز پیشنهاد برگزاری دوسالانه جام جهانی را نداده، بلکه تنها «امکان سنجی» آن را مورد مطالعه قرار داده است. 
اینفانتینو در کنگره سالانه فدراسیون بین‌المللی در دوحه قطر، جایی که این موضوع داغ در دستور کار قرار نگرفت، گفت: «اجازه دهید خیلی واضح بگویم، فیفا هرگز پیشنهاد برگزاری دوسالانه جام جهانی را نداده است. در آخرین کنگره فیفا (در سال 2021) با رای گیری صورت گرفته قرار شد فیفا امکان سنجی یک جام جهانی دوسالانه را مطالعه کند. فیفا اصلا پیشنهادی نداد و تنها به این نتیجه رسید که این کار شدنی است و البته تبعاتی خواهد داشت. مرحله بعدی رایزنی، گفتگو، دستیابی به توافق و مصالحه است.»

فیفا با واگذاری مدیریت توسعه خود، آرسن ونگر فرانسوی، از انتقال جام جهانی هر دو سال یک بار از مارس 2021 حمایت می کند، در حالی که از سال 1930 هر چهار سال یک بار برای مردان و 1991 برای زنان برگزار می شود.

 

پروژه ای که یوفا و کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی را مخالف خود می بیند. در بیانیه‌ای که کُنمبل چند ماه پیش منتشر کرده، آمده بود:« پروژه مورد بحث به سنت تقریباً 100 ساله فوتبال جهان پشت می‌کند و تاریخِ یکی از مهمترین رویدادهای ورزشی روی کره زمین را نادیده می‌گیرد. کنمبل از فرمت کنونی جام جهانی با ضوابط و سیستم‌های طبقه‌بندی آن پشتیبانی می‌کند، چون ثابت کرده است که یک مدل موفق است که بر اساس برتری ورزشی است و به تلاش، استعداد و کار برنامه‌ریزی شده پاداش می‌دهد هیچ دلیل، مزیت یا توجیهی برای تغییری که فیفا (برای مسابقات جام جهانی) ترویج می‌کند، وجود ندارد. 10 کشوری که کُنمبل را تشکیل می‌دهند، تأیید می‌کنند که در جام جهانی که هر دو سال یکبار برگزار شود، شرکت نخواهند کرد».

الکساندر چفرین، رئیس یوفا نیز گفته بود که او در اوایل ماه مارس متقاعد شده است که این پروژه که مستقیما لیگ قهرمانان اروپا و باشگاه‌های ثروتمند اروپایی را تهدید می‌کند، به جایی نخواهد رسید.


 

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها