بررسی اثر تغییر اقلیم بر افزایش مصرف آبیاری فضای سبز شهری بندرعباس با استفاده از مدل MAGICC/SCENGEN



افزایش گازهای گلخانه‌ای موجب تغییر در شرایط آب‌وهوایی زمین می‌شود از مهم‌ترین اثرات افزایش این گازها افزایش دمای کره زمین است. با بررسی و آنالیز های انجام‌شده سه سناریو با عنوان سناریوهای خوش‌بینانه، متوسط و بدبینانه انتخاب شدند. 
 
 به کمک سه سناریو و نرم‌افزار تغییر اقلیمی میزان انتشار و غلظت گازهای گلخانه‌ای در سال‌های مختلف مشخص گردید همان‌گونه که مشخص است میزان افزایش تبخیر در سال‌های آینده قابل توجه می‌باشد و با توجه به مسائلی همچون خشک‌سالی‌های پیش‌آمده، افزایش جمعیت و افزایش فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی موضوع تلفات آبیاری ناشی از تبخیر و تعرق نیز می‌تواند بیش از بیش اهمیت یابد. 
به گونه ای که برای سال 2030 میزان تبخیر و تعرق بین 5.4-6 میلی‌متر در روز محاسبه شد. سپس با توجه به میزان فضای سبز شهر بندرعباس مشخص گردید در افق کوتاه‌مدت و در سال‌های 1402 و 1408 به ترتیب حدود 2800 و 5700 مترمکعب در روز تلفات آبیاری از محل تبخیر و تعرق صورت خواهد گرفت.
 لذا با توجه به مشکلات ناشی از خشک‌سالی‌های پی‌درپی و افزایش مصرف آب می‌بایست تصمیم گیران پیش‌بینی‌های لازم را در جهت کاهش تلفات و یافتن منابع آب جایگزین در نظر داشته باشند.
 
به نوشته: المیرا غلامی نژاد- کارشناس ارشد عمران-  مدیریت منابع آب
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها